در نشست رویداد بینالمللی TGC ۲۰۱۸ عنوان شد؛
نمیخواهیم فقط به بازارهای داخلی محدود شویم / افزایش حضور بازی سازان ایرانی در رویدادهای بینالمللی
8 اسفند 1396 ساعت 1:42
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای معتقد است اگر ما به سراغ دانش بینالمللی نرویم و خود را به روز نکنیم در پنج سال آینده تمام فرصتهایمان را در این صنعت از دست خواهیم داد.
به گزارش خبرنگار هنرنیوز ، نشست خبری رویداد بینالمللی TGC ۲۰۱۸ با حضور حسن کریمی قدوسی - مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای -، مهرداد آشتیانی - مدیر پروژه TGC۲۰۱۷ و سالومه اشتری - مدیر پروژه TGC۲۰۱۸ برگزار شد.
حسن کریمی قدوسی مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای در این نشست به ترسیم آینده TGC پرداخت و گفت: با برگزاری TGC ما در عمل در خط مقدم تعاملات بینالمللی میجنگیم. با وجود تحریم و تلاش عدهای برای ایزوله نشان دادن ایران، نشان دادیم که نمیخواهیم به بازار داخل محدود شویم چرا که نتیجه محدود ماندن به بازار داخلی، مرگ تدریجی این صنعت در کشور است.
وی افزود: اگر ما به سراغ دانش بینالمللی نرویم و خود را به روز نگه نداریم، در پنج سال آینده تمام فرصتهایمان را در این صنعت از دست میدهیم. به همین دلیل هم TGC را به عنوان گامی در جهت افزایش تعاملات بینالمللی برگزار کردیم و خوشحالیم که این رویداد به بزرگترین رویداد تجاری و علمی صنعت بازی در خاورمیانه بدل شد. اکنون امیدواریم TGC به هاب تجاری صنعت بازیسازی منطقه بدل شود و بزرگترین فرصت برای هم بازیسازان منطقه و هم ناشران خارجی برای تعامل و مذاکرات تجاری باشد.
کریمی گفت: یکی از تفاوتهای عمده TGC۲۰۱۸ با سال گذشته تعریف منطقه «گیمیستان» با حضور ۳۳ کشور است که در آنها صنعت بازیسازی در حال توسعه بود و ما میخواهیم میان بازیهای این کشورها مسابقه برگزار کنیم. در این مسابقه بازیها به داوری ناشران خارجی گذاشته میشوند و بهترین فرصت برای آن است که پروژههای جدید بازیسازی، راه خود را برای حضور در بازارهای بینالمللی باز کنند.
وی با بیان این که در رویداد امسال، گیم کانکشن در سود TGC شریک شده تا در ریسک برگزاری این رویداد دخیل باشد گفت: این رویداد در مسیر خوبی قرار دارد و امسال مبلغ کمتری از سوی بنیاد برای آن هزینه میشود. پیشبینی ما این است که ظرف سه تا چهار دوره آینده این رویداد کاملا بتواند با درآمدهایش، هزینه برگزاری خود را پوشش دهد.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای گفت: پس از TGC۲۰۱۷، از کشورهای منطقه از جمله امارات و ترکیه با پارتنر خارجی این رویداد یعنی Game Connection فرانسه تماس گرفته شد تا آنها به جای همکاری با ایران، در آن کشورها رویداد برگزار کنند. اما خوشبختانه هوشمندی ما در قرارداد اولیه باعث شد تا قرارداد ما با این شرکت در این منطقه انحصاری باشد از طرفی موفقیت قابل توجه تیجیسی باعث شد تا طرف فرانسوی دلیلی برای دور زدن ایران نداشته باشد.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار هنرنیوز که پرسید آیا بعد از برگزاری تی جی سی ، بسترسازی برای حضور بازی سازان ایرانی در بازارهای خارجی افزایش یافته است گفت: حتما این بسترسازی توسعه یافته است و برای نخستین بار بازیسازان ایرانی با هزینه شخصی در نمایشگاه Game Connection فرانسه حضور یافتند و اکنون به جرات میتوان گفت حضور فعالان بازی کشورمان در رویدادهای بینالمللی پس از تیجیسی افزایش قابل توجهی داشته است. ضمن اینکه برای حضور درکشور آلمان نیز 27 الی 28 نفر هماهنگ شده است.
در این نشست نیز، مهرداد آشتیانی با بیان اینکه رویداد TGC ۲۰۱۷ به بزرگترین رویداد تجاری و علمی صنعت بازیهای رایانهای در منطقه بدل شد گفت: بنیاد ملی بازیهای رایانهای، TGC را با همکاری شرکت Game Connection فرانسه برگزار کرده است که یکی از حرفهایترین برگزارکنندگان رویدادهای تجاری بازی در دنیا است. در این رویداد ما سه هدف اشتراک تجربه بازیسازان بینالمللی با بازیسازان ایرانی، تسهیل و کمک به بازیسازان ایرانی برای انتشار محصول در بازارهای بینالمللی و همچنین اعتمادسازی و شناساندن ایران و صنعت بازی ایران به جامعه بینالملل را دنبال میکردیم.
آشتیانی گفت: ۶۰ کنفرانس تخصصی در دو روز در پنج موضوع طراحی بازی، هنری، مسائل فنی، مدیریت پروژه و کسب و کار در دو روز برگزار شد. ۳۰ سخنران نیز از ۱۵ کشور به این رویداد آمدند که بیشترین سهم سخنرانان به ترتیب مربوط به کانادا، فرانسه، آلمان و آمریکا بود. در بخش کلاسهای تخصصی نیز پنج کلاس طولانی مدت با موضوعاتی که بتواند خلا دانشی در صنعت بازیسازی ایران را پوشش دهد برگزار شد.
آشتیانی ادامه داد: در بخش نمایشگاهی ۱۲۰ غرفه برپا شد که ۷۳ غرفه به شرکتهای تجاری و ۴۷ غرفه به تیمهای مستقل یا ایندی اختصاص یافت. همچنین به دعوت بنیاد ملی بازیهای رایانهای، ناشران خارجی نیز به این رویداد آمدند.
مدیر پروژه TGC۲۰۱۷ یکی از ویژگیهای این رویداد را دسترسی به برنامه قرارهای ملاقات دانست و گفت: با این برنامه امکان تنظیم برنامه کاری پیش از برگزاری رویداد فراهم آمد. در سال گذشته ۱۸۸ پروفایل کاربری ساخته و ۱۶۱۳ قرار ملاقات درخواست شد که ۴۹ درصد آن مورد پذیرش قرار گرفت. ۶۴ درصد از ملاقاتهای درخواست شده نیز برای دیدار با خریداران خارجی بازی بوده است.
آشتیانی با بیان این که دو بازی ایرانی نیز به مرحله قرارداد با ناشران خارجی رسیده است یادآور شد: شرکتکنندگان خارجی اعلام کردند بیشتر از هر چیز دیگر در TGC، از حضور پرشور و پرانرژی بازیسازان ایرانی لذت بردهاند. مدیر پروژه TGC۲۰۱۷ گفت یک مستند ۲۰۰ صفحهای برای کالبد شکافی نقاط ضعف و خلاهای TGC تهیه شد تا سال آینده شاهد برگزاری رویداد بهتری باشیم.
سالومه اشتری مدیر پروژه TGC ۲۰۱۸ نیز در این نشست خبری با بیان این که این رویداد قرار است ۱۴ و ۱۵ تیرماه در مرکز همایشهای بینالمللی صدا و سیما برپا شود گفت: یکی از نکاتی که بازیسازان ایرانی به آن اشاره کردند این بود که جلسات حضوری با خریداران بینالمللی بسیار مثبت بود اما پس از این که آنها به کشورشان باز میگشتند، تمایل کمتری به عقد قرارداد نشان میدادند. به همین دلیل مقرر شد به خریداران و ناشران علاقهمند به حضور TGC تاکید شود که تنها حضورشان در این رویداد کافی نیست و باید خروجی مشخصی داشته باشد.
مدیر پروژه TGC۲۰۱۸ خبر داد : سه مدل بلیت شامل بلیت دسترسی به کنفرانسها، بلیت دسترسی به کلاسهای تخصصی و کنفرانسها و بلیت تجاری شامل دسترسی به کنفرانسها و اپلیکیشن قرار ملاقاتها فروخته خواهد شد. اشتری ادامه داد: تعداد ناشران یا Buyerهای رویداد تیجیسی ۲۰۱۸ به ۳۰ شرکت افزایش مییابد و تاکنون ۲۱ شرکت برای حضور در این بخش اعلام آمادگی کردهاند که اسامی شرکتهای معتبری از چین، روسیه و کانادا در میان آنها به چشم میخورد.
کد خبر: 96073
آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcex78o.jh8pfi9bbj.html