گزارش هنرنیوز از نشست رسانه ای نمایشگاه احمد آریامنش؛
«کرشمه» و «سفیر» جایگزین هیچ خط دیگری نیستند
3 ارديبهشت 1391 ساعت 13:09
آریامنش مبدع دو خط «کرشمه» و «سفیر» گفت: خطوط ابداعی من قرار نیست جای هیچ خط دیگری را بگیرند، بلکه هر کدام جایگاه خاص خود را دارند.
به گزارش هنرنیوز؛ احمد آریامنش هنرمند خوشنویس و مبدع خطوط «کرشمه» و «سفیر»؛ در نشست خبری که دیروز برگزار شد؛ درباره نمایش تازهترین آثارش؛ که هشتم اردیبهشتماه در گالری ساربان به نمایش در خواهد آمد؛ توضیح داد.
وی در باره سابقه فعالیت خود گفت: سمت اصلی من مهندسی راه و ساختمان است و در رشته نقشهبرداری فعالیت دارم. اما حدود ۳۰ سال است که با خوشنویسی زندگی میکنم.
آریامنش ادامه داد: اولین نمایشگاه انفرادی من در سال ۱۳۶۹ در گالری مرکزی انجمن خوشنویسان تهران در خیابان خارک برگزار شد.
وی افزود: پس از آن در سال ۷۰ کتاب «حسن هم جواری در نستعلیق» را تألیف کردم. آموزش خوشنویسی به شیوه نستعلیق را به شیوهای تازه در این کتاب ارائه کردم.
اولین خط ابداعی من کرشمه نام داشت که در حدود سالهای ۷۰ تا ۷۱ شکل گرفت و رسم الخط تازهای از خط ایرانی بود که شکل تازهای از میخی بود. خط میخی از موتیفهای خشک ساخته شده بود و به همین سبب برای تلطیف این خط از معماری ایرانی ؛ طنازی و انرژیهای نهفته در هنر ایران بهره گرفتهام. در این خط ترکیبی بین خطوط منحنی و خشک ایجاد کردم به دلیل ویژگیهای خاص صوری که در این نوشتار بود، نام کرشمه را بر آن نهادم . نام کرشمه از حضرت حافظ گرفته شد و حاصل تفعل به دیوان حافظ است.
این استاد؛ ادامه داد: کرشمه اولین خط ایرانی پس از گذشته ۵۰۰ سال از ابداع خط نستعلیق بود و با توجه به خصوصیات ویژهای که این خط داشت، مصمم شدم تا خط تازهای از این خط ایجاد کنم که پیامرسانی در آن لحاظ گردد. از همان زمان مطالعات بر روی این خط آغاز شد و تا ۱۵ سال ادامه یافت. حاصل این امر خطی بود که از کرشمه استخراج شد و روز رونمایی آن با مبعث رسول همراه شد و به همین سبب سفید نام گرفت سفید به معنای پیام رسان، و به سبب میزان خوانایی این خط به نام سفید نام نهاده شد.
او ادامه داد: دو سال بعد کتاب این خط همزمان با نمایشگاه من و شاگردانی که در این زمینه با من همراه بودند در خانه هنرمندان رونمایی شد. این خط ابداعی بود که در زمینه رسم الخط فارسی ایجاد کردم. در زمینه نمایشگاهی فعالیتهای مختلفی داشتم. هم چنین چندین نمایشگاه انفرادی و گروهی متعددی در خارج و داخل کشور داشتم.
آریامنش درباره جوایز کسب کرده خود در زمینه خوشنویسی گفت: در دوره دانشجویی خود یک بار نفر دوم خوشنویسی کشور شدم و سال بعد نفر اول کشور شدم. در دوره حرفهای کاری خود در جشنواره موزه امام علی (ع) نفر برتر شناخته شدم. در نمایشگاه بینالمللی قرآن هنرمند برتر شناخته شدم. چندین و چند مقام دیگر نیز در پرونده کاری من هست که در اینجا مجال بیان آنها نیست.
وی در پاسخ به خبرنگاران در زمینه تعداد نمایشگاه های انفرادی خود گفت: این دهمین نمایشگاه انفرادی من است.
وی در پاسخ به خبرنگاران در رابطه با موضع خوشنویسان در مواجه با این خط گفت : در وهله اول از این خط استقبال نکردند چرا که من در نستعلیق نویسی صاحب سبک بودم. اساتید این فن معتقد بودند که با وجود توان در زمینه این خط لزومی به تغییر نیست و در زمینه خط نستعلیق را بهترین سبک برای من میدانستند.
آنها موفقیت من را در زمینه نستعلیق مطلوب میدانستند. آنها معتقد بودند، ابداع خط تازه بیشتر یک بازی است تا یک فعالیت جدی هنری.
آریامنش ادامه داد:اما این امر که پس از قرن ۷ و ۸ دیگر در حوزه خوشنویسی ابداعی صورت نگرفت، برایم همواره دغدغه بوده است. از همان روزهای پایانی دوران تحصیلم در مدرسه این سئوال برایم وجود داشت که چرا روند ابداع هنری در زمینه خوشنویسی متوقف شد و چرا پس از او کسی چنین ابداعی صورت ندارد.
بعدها که خوشنویسی آموختم، حس کردم این زمان، زمانی است که رسالتی سنگین در زمینه هنر بر دوش من است.
وی افزود: وقتی این خط ایجاد شد کمتر کسی به موافقت با آن پرداخت این خط در آن زمان مورد استقبال قرار نگرفت.
وی از علت ابداع این خطوط گفت: تازگی در هنرهای مختلف از جمله نقاشی و شعر و موسیقی اتفاق افتاد؛ اما در زمینه خوشنویسی کم کم رخ میداد و به یقین تازگی در ابداع خط نیز لازم بود. اما این خط از سوی اساتید گرافیک مورد استقبال قرار گرفت و همین امر عامل دعوت من به دانشگاه شد و تا امروز ۱۱ سال است که در دانشگاه و در واجد خط در گرافیک تدریس میکنم. اما در سالهای گذشته قشر سنتی هم این امر را قبول کردند.
وی در پاسخ به سئوال خبرنگاران در مورد این امر که هنرمندان نقاشی خط چه واکنشی داشتند؛ گفت: نقاشی خط خود یک هنر است. در واقع خط نقاشی یک نگاه خاص است اما ایجاد رسم الخط یک اتفاق است. میتوان در آن از مجسمهسازی هم بهره گرفت و اکنون بسیاری از هنرمندان در حوزههای مختلف از این خط بهره میگیرند.
وی در پاسخ به این سئوال که آیا خط شما آموزش داده میشود؟ گفت : بله . من به صورت شخصی این خط را آموزش میدهم اما انجمن خوشنویسان هنوز با این مسئله کنار نیامده گرچه زمزمههایی در این باره به گوش میرسد که انجمن خطهای جدید را نیز به لیست آموزشی وارد کند.
وی در مقایسه این دو خط گفت: تنها اشتراک سفیر وکرشمه این است که خالق آن دو هم یک نفر بوده است خط دوم تحت شعاع خط اول قرار گرفت. ماهیت این دو خط با هم متفاوت است، کرشمه؛ عشق است و سفیر مبتنی بر عقل و هندسه کرشمه دارای هیجان است؛ اما سفیر آکادمیک و حسابشده است.
این هنرمند سفیر را دارای ویژگیهای دو خط نسخ و ثلث عنوان کرد و گفت: دو خط نسخ و ثلث هر کدام ویژگیهای خاص خود را دارند،خط نسخ مناسب کتابت است و موتیفهای آن جذابیت بصری را ندارد اما در کتابت هیچ خطی به پای آن نمیرسد، در خط ثلث هم که در پیام رسانی بسیار ضعیف است اما از نظر گرافیک و فیگوراتیو، طنازی و فضای مثبت و منفی مطلوبی ایجاد میکند؛ که خط سفیر هر دو این ویژگیها را در دو خط نسخ و ثلث داراست.
آریامنش درباره بداعت خود در خوشنویسی گفت: این خطوط ابداعی قرار نیست جای هیچ خط دیگری را بگیرند، بلکه هر کدام جایگاه خاص خود را دارند.
وی در توضیح این آثار گفت: تکرار را دوست ندارم یکی از مجموعه های من در این نمایشگاه «بی رنگی» است. این مجموعه شامل مجموعهای از آثار خط نقاشی مینیمال است. ۳۰ اثر جدید او با استفاده از خطوط نستعلیق،سفیر و کرشمه به نمایش در خواهد آمد.
او از نقد و بررسی آثار خود خبر داد و گفت: آثار این نمایشگاه با حضور هنرمندانی چون جواد بختیاری، حبیبالله صادقی و بهمن نامورمطلق نقد می شود. در مدت زمان برگزاری این نمایشگاه ورکشاپی همراه با موسیقی خواهیم داشت که نوعی بداهه نوازی و همجواری خط و موسیقی است.
وی در انتها از رونمایی تابلویی در راستای تفکر بینامتنیت خبر داد و اضافه کرد؛ نمایشگاه آینده به یقین برای هنر دوستان خالی از جذابیت نیست.
بزرگترین اثر آریامنش در این نمایشگاه ۸ متر و کوچکترین آن در ابعاد ۵۰ در ۷۰ سانتی متر است.
کد خبر: 39733
آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcexf8x.jh8oxi9bbj.html