عضو هیأت علمی پژوهشکده هنر:
رهایی از بی نظمی ، معنایی نو در نقش شکارگراز تاق بستان
3 دی 1393 ساعت 16:45
بررسی لایه های مختلف از نقش شکار گراز در تاق بستان بیانگر اینست که این اثر تاریخی نمادی از باورهاو اعتقادات ساسانیان بوده و در جست و جوی یافتن حیاتی جدید فارغ از بی نظمی هاست .
به گزارش هنرنیوز به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، ندا اخوان اقدم عضو هیأت علمی پژوهشکده هنر در نشست تخصصی پژوهشکده زبان شناسی ، کتیبه ها و متون با بیان این مطلب گفت : هر تصویری نیاز به خواندن و تفسیر دارد و مخاطب هر اثر در پی یافتن معنای آن است .
وی با اشاره به اینکه اغلب برای هر اثر هنری چندین لایه معنایی می توان در نظر گرفت گفت : یافتن معنی برای نقش برجسته ها که یکی از گونه های هنری به جا مانده از اعصار و قرون گذشته اند دارای پیچیدگی های خاص خودش است.
اخوان اقدم افزود : این به آن دلیل است که منابع شناخت ما از دوران گذشته اندک و محدود هستند و ناچاریم به آنچه که در دست داریم بسنده کرده و بارویکردهای گوناگون به معنا ها و تفسیرهای جدیدی دست یابیم .
او با اشاره به پژوهش انجام شده با عنوان نقش شکارگراز در تاق بستان و لایه های تفسیری آن خاطر نشان کرد: این اثر نقش خسروی دوم را در حال شکار گراز نشان می دهد که مربوط به اواخر پادشاهی ساسانیان است.
عضو هیأت علمی پژوهشکده هنر بیان کرد : در تحقیق پیش رو با نگرشی نو و متفاوت نسبت به این موضوع پرداخته شده است تا به معنای جدیدی از آن دست یابیم .
وی تصریح کرد : به این منظور، این نقش برجسته در سه لایه معنایی تفسیر خواهد شد.
اخوان اقدم اظهارداشت : لایه اول آن چیزی است که مشهود بوده و دروهله نخست به چشم بیننده می رسد که دراین اثر همان مجلس شکار است .
به گفته اخوان اقدم، لایه دوم این پژوهش بر اساس متون مکتوب، اعم از متون ادبی همچون کتاب های پهلوی و نیز شاهنامه و منابع تاریخی سده های نخستین اسلامی بررسی می شود.
وی تصریح کرد : لایه سوم که در این اثر ،باورها و اعتقادات ساسانیان را نشان می دهد ، همان رویکرد نمادشناسانه است.
اخوان اقدم تصریح کرد : نمادها همراه با دانسته های ما از تاریخ ، فرهنگ ، اساطیر و نیز دین زرتشت ما را یاری می کنند تا معنای ژرف تری از این اثر هنری دریابیم و رمزهای فرهنگی آن را بگشاییم .
وی افزود: معنایی که در لایه های ژرف تر این اثر یافت می شود به ما نشان می دهد که این نقش برجسته نمایش تصویری از دربار پادشاه ، عقاید دینی و باورهای اسطوره های آن دوران است.
عضو هیأت علمی پژوهشکده هنر خاطر نشان کرد: دراین رویکرد که به لایه های درونی اثر نفوذ می کند شاه به عنوان نماد مرکزی و نماینده اهورا مزداست که توسط نیروهای ماورایی تمامی بی نظمی ها را از بین می برد و جهان را بسوی حیات جدید و فارغ از این بی نظمی ها رهنمون می کند .
کد خبر: 77731
آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcezf8f.jh8fxi9bbj.html