رییس سازمان سینمایی؛

اساسنامه جدید صنوف سینمایی برای ۱۱ صنف تدوین شده است

10 تير 1391 ساعت 10:31

جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی گفت: اساسنامه جدید صنوف سینمایی برای ۱۱ صنف تدوین شده و ‌قطعا فعالیت این صنف‌ها کار صنفی است و باید هر کسی در سینمای ایران عضو یک صنف قانونی باشد و اگر کسی عضو یکی از این صنوف سینمایی نباشد از امکانات و اختیارات آن بهره‌مند نخواهد شد.


به گزارش هنرنیوز؛ جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی شب گذشته میهمان برنامه شبکه خبر بود و به سئوالاتی در خصوص سازمان سینمایی و صنوف سینمایی پاسخ گفت.
دراین برنامه که اجرای آن را «حمیدرضا مدقق» به عنوان مجری و منتقد سینما برعهده داشت رییس سازمان سینمایی اظهارداشت: سینما باید روی پاهای خودش بیاستد وتا آینده روشنی داشته باشد و بتواند به عنوان صنعت دوام بیاورد و تا چرخه‌اش تکامیل شود و اولین محور اصلاح و تکمیل چرخه سینمایی ایران این موارد خواهد بود و در حقیقت سینمای ایران مانند یک ماشین آخرین سیستم است که باک ندارد که در آن بنزین بریزید و حرکت کند.
وی افزود: تمام سینماگران حق شان است که برنامه‌های سازمان سینمایی را بدانند. اما از ابتدای ورود به معاونت سینمایی ما طرح برنامه جامع داشتیم و ۱۰ محور کلی را برای افق حداقل ۱۰ ساله آینده سینمای ایران در نظر گرفتیم که یکی از آنها استانداردسازی سینمای ایران است و که دراین بخش سینمای ما تاحدودی یک مقدار ناظر به خودجوش ، احساس و قائم به سقف است اما نباید سینما تنها ناظر با علایق یا احساس یک فیلمساز خلاق باشد بلکه باید مسیر را طی کند و وارد عرصه جدیدی شود.
رییس سازمان سینمایی تصریح کرد: باید در سینما بین هزینه و سود تناسب ایجاد شود و حجم امکانات مخاطب نیز متناسب باشد. ازطرفی تربیت نیرو کادرسازی باید ساماندهی شود شکل کنونی اصلا شکل خوبی نیست وبازسازی و اصلاح حضور در عرصه بین‌الملل یکی دیگر از موضوعات مهمی است که باید در سینما به آن توجه شود و ما باید از چارچوب مرزهای ایران عبور کنیم تا فیلم‌‌های ایرانی در جشنواره‌های جهانی حضور موفقی داشته باشند دارد و اما باید در این راه اصلاحاتی انجام شود و توجه داشته باشیم که حضور در عرصه بین‌الملل تنها در این مورد خلاصه نمی‌شود.
وی ادامه داد: ساختارهای سازمانی اعم از خصوصی و دولتی متناسب با ماموریت‌های جاریشان اصلاح شوند چون دنیا در حال نو و تازه شدن است. پس ما هم باید در ساختار سینمایی هم در بخش خصوصی و هم در بخش دولتی نو شویم تا تشکیل شورای عالی سینما و سازمان سینمایی با موفقیت انجام شود ازطرفی باید قبول کنیم که مشکلاتی که در مورد اکران‌ فیلم ها پیش آمده و به همین خاطر در جاهایی از آئین‌نامه‌ها سکوت شده باید به نظرم در اصلاح قانون و آئین‌نامه‌ها یک بازنگری اساسی شود .
شمقدری یادآورشد: یکی دیگر از اهداف سازمان سینمایی اصلاح رویه‌ سینماها است که به تعبیر امام خمینی(ره) سینمای متناسب با انقلاب اسلامی داشته باشیم. حق مردم است که بعضی اوقات نسبت به بعضی فیلمها اعتراض کنند در حقیقت سینمایی ایران نتوانسته در بسیار از موارد انتظارات مردم را برآورده کند. باید رویه‌ها اصلاح شود و این کار بسیار سختی است. اما باید مسیر اصلاح شود و تولید شکل و محتوا مبنی بر معارف و آموزه‌های فرهنگی، نظری یکی از مهمترین محورها که حتی اصلاح رویه را ساماندهی می‌کند. باید فکر و محتوا منبطق و متناسب با معارف فرهنگ و اندیشه اسلمی باشد تا زیباشناسی و گفتمانی منطبق حاصل شود و تبدیل این گفتگو و فرهنگ‌ها به زبان سینما یکی دیگر از محوره ها است. در حقیقت اگر می‌خواهیم در مورد تقوا حرف بزنیم باید آن را به زبان سینما بیان کنیم.
وی اضافه کرد: باید توجه همه آحاد به مسائل اجتماعی و مسئوولیت‌ها از سوی سازمانها به سینما جلب شود و این را همه می‌دانند اما اینگونه نیست و سالهاست که به سینما به عنوان یک ویترین و هنر تزئینی نگاه می‌کنند و اما با محور و برنامه‌ریزی‌ها می‌توان نگاه را به جایی برد که سینما مورد توجه افراد قرار بگیرد و با توجه به سخنان رهبری در دیدار با هنرمندان در سال ۸۵ باید به یاد داشته باشیم ایشان خطاب به سینماگران گفتند که کلید پیشرفت کشور به دست شماست. بنابراین ما می‌توانیم با سینما به بیان حقایق بپردازیم.
رئیس سازمان سینمایی یادآورشد: هر حرکتی نیاز به بودجه مستقل دارد و خوشبختانه دوستان در مجلس این بودجه را تصویب کردند و ردیف بودجه سازمان سینمایی مستقل از وزارت ارشاد تصویب شد. البته سازمان سینمایی زیرمجموعه ارشاد است و ما به تدریج ساختارهای جدید را مرور خواهیم کرد شورای عالی سینما ساماندهی بخش خصوصی با شکل و مسئولیت‌های جدید، ساماندهی صنوف از این موارد است و ما ۴ محور برای عرصه بین‌المللی در نظر گرفته‌ایم که سرمایه‌گذاری مشتر ک با موضوع مشترک با کشورهای مختلف از جمله آنهاست اگر به آمار سینمایی اروپا نگاه کنید درمی‌یابید که ۷۰ درصد کارهای آنها مشترک است مثلا در کنار فیلمی از فرانسه اسامی کشورهایی چون بلژیک آلمان و اتریش را به عنوان سرمایه‌گذار می‌بینیم اما ما اکثر فیلم‌هایمان تنها سرمایه‌گذار ایرانی دارد و قصد داریم سرمایه‌گذاری مشترک داشته باشیم در ضمن همکاری با فیملسازان مستقل یکی دیگر از این چهار محور است. بخصوص همکاری با فیلمسازان مسلمان مد نظر ماست.
وی در ارزیابی خود از وضعیت سینمای ایران و اینکه آیا حال سینمای ایران خوب است یا خیر گفت: قطعا خوب است. البته سینما حاشیه زیاد دارد و توجه‌ها به سوی آن جلب می‌شود ممکن است بعضی‌ها این وضعیت را ناظر به حال بد سینما بدانند در حالی که این ناظر بر حال خوب سینماست. چرا که سینما در دوران طولانی حیات خلوت تفکر و جریانات خاص شده بود اما امروز سینما از این حیات خلوت بیرون آمده است و امروز همه احساس می‌کنند صاحب سینما هستند و باید نسبت به آن اظهار نظر کنند. این مورد جزو آخرین محورهای کاری ما بود تا مدتها سینما در یک حیات خلوت قرار داشت و هر چند وقت یکبار یک بیلان و اخبار در حوزه محدود عنونن می‌شود و توجه زیادی به آن جلب نمی‌شد. اما ما فکر کردیم باید همه به سینما ورود کنند. اما در فرآیند ورود به سینما و فرآیند دلسوزی به سمتی رفت که بخشی بعضا در جاهایی که هرج و مرج برداختند.
شمقدری عنوان داشت: گذر از این برهه خیلی سخت ولی مفید است اگر بتوانیم مدیریت و گروه‌های مختلف را تدبیر کنیم بسیار مطلوب خواهد بود. در حقیقت اقشار مختلف مردم، گروه‌های اجتماعی و مسوولان می‌توانند نسبت به سینما اظهار نظر کنند، مطالبه داشته باشند و خواسته‌های خود را بگویند. سینماگر نیز باید بفهمد و پاسخگوی این مطالبات باشد اما باید این فضا نظامند شود و برای این نظامندی نیاز به یکسری کارهاست و تصور کنید شخصی معاونت سینمایی واحد فرهنگی فلان تشکل دانشجویی در فلان دانشگاه را برعهده دارد. من خود می‌دانیم حلقه مرکزی این تشکلات تا ۵ نفر بیشتر نیستند حال این فرد که چنین سمتی دارد و انقلابی هم بوده و در دانشگاه معتبر درس می‌خواهد به خود اجازه می‌دهد تعیین تکلیف کند و برای سینمای ایران نسخه بپیچد من فکر می‌کنم در مجموع اتفاقاتی که در حال رخ دادن است یک عده هرج و مرج می‌کنند و می‌خواهند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند. ما سعی کردیم تدابیری بیندیشیم تا این فرآیند زودتر بگذرد گرچه می‌دانستیم چنین اتفاقی می‌افتد اما من معتقدم هستم که نتایج خوبی را برای سینمای ایران خواهد داشت البته اگر دلسوزان اشتباه نکنند و آخر سر صحبت‌هایی پیش نیاید که بگویند سینما برای چیست.
رئیس سازمان سینمایی گفت:‌ سینمایی ایران در دره‌ای پرتحول و پویا قرار دارد. این دوره دوران سختی است مانند سال ۵۷ و اوایل انقلاب که برخی می‌گفتند نفت گیرمان نمی‌آید و مدام در صف نفت هستیم اصلا چرا انقلاب کردیم. در خصوص سینما نیز مردم تقاضاهایی دارند اما باید بدانیم با رد شدن از این برهه اتفاقات خوبی رخ می‌دهد و از این نظر به سینمای ایران پرتحرک است باید بگویم سینما قطعا حالش خوب است. درباره مشکلات اکران برخی فیلم‌ها هم از دو زاویه می‌توان این مشکل را بررسی کرد و اگر این مشکل ساده ببینیم و سناریوهای پشت پرده را نادیده بگیریم باید گفت بعضی فیلم‌ها توقعات را برآورده نمی‌کنند و مردم حق دارند اعتراض کنند، گزارش دهند و فیلم را نبینند و فیلمساز آگاه می‌شود که گروهی فیلم او را نپسندیده‌اند و این خوب است.
وی ابرازداشت: اما از طرف دیگر افرادی گروه‌هایی جریاناتی به دلایل مختلف با دو زاویه فکری سیاسی متضاد در یک موضوع وحدت نظر پیدا می‌کنند در این مورد احساس می‌شود سیاستی در پشت پرده است و عده ای از این موقعیت‌ها و ضعف‌ها قصد دارد هدف دیگری را محقق کند و این پدیده، پدیده‌ای ناخوشایند است. البته ما در این مورد شاهد رفتارهای غیرقانونی و فراقانونی هستیم ودر ابتدای سال جدید مقام معظم رهبری در سخنرانی که در مشهد داشتند به قانونگرایی تاکید کردند و من الان حکمت این موضوع را درمی‌یابم. چرا که اگر دو دستگاه و نهاد حاکمیتی در تنظیم روابط مابین رفتاری غیرقانونی داشته باشد غیرقابل بخشش است.
شمقدری بیان داشت: در حقیقت ما با پدیده بی‌قانونی و فراقانونی مواجه هستیم شورای صنفی نمایش کاملا قانونی عمل می‌کند تمام اتفاقاتی که سینما می‌افتد طبق یک سری آئین‌نامه‌های مصوب در شورای انقلاب فرهنگی است که در مجلس در هیئت وزیران و در وزارتخانه کار می‌شود و چیزی غیر از این نداریم و ‌حال مجری این مصوبات چه کسی است. مجری آن سازمان سینمایی یا معاونت سابق سینمایی‌است تمام اتفاقات در آنجا در حال شکل‌گیری است اما ممکن است که آنها در تشخیص اشتباه کنند.
وی با اشاره به اعضای شورای پروانه نمایش بیان داشت: ۹ نفر در شورای پروانه نمایش حضور دارند که آدم‌های صحیح، کارشنانس و مورد تایید نظام هستند و حکم آنها را آقای وزیر داده است. اینها یک فیلم را بررسی می‌کنند و با اصلاحاتی که انجام می‌دهند بعضا اکران را برای آن فیلم مناسب تشخیص می‌دهند این افراد می‌توانند خطا کنند اما وقتی حکم دادند این حکم قانون است و هیچ‌کس حق ندارد آن را نقض کند و اگر کسی این را نقض کند قانون را نقض کرده است مانند این است که کسی با لباس غصبی و جای غصبی نماز بخواند و ماباید در قانون‌گرایی در این بحث توجه خاص داشته باشیم.
شمقدری تصریح کرد:‌ قانون باید مبنای کار ما باشد من فکر می‌کنم این از صعه صدر سازمان سینمایی وزارت ارشاد است که تاکنون در مقابل برخی رفتارهای غیرقانونی بعضی نهادها و مجموعه‌ها سکوت کرده است و ما سعی کردیم جلسه بگذاریم گفتگو کنیم و در حوزه دیگر بحث کنیم. در حقیقت من فکر می‌کردم شورای سینما بهترین جا است. چون اتفاقا یکی از اعضای این شورا رئیس سازمان تبلیغات اسلامی است و فکر می‌کردم شورای سینما بهترین جاست چرا که در محضر بالاترین مقام اجرایی کشور ۷ سینماگر و بقیه اعضای شورا رئیس سازمان تبلیغات اسلامی تشریف می‌آورند و ما بحث اکران و رفتار بی‌قانونی حوزه را در ایام عید آنجا مطرح می‌کنیم تا ببینیم واقعا چه می‌شود ولی ایشان به سه جلسه شورای عالی سینما نیامدند البته برای دو بار عدم حضور نامه دادند که مریض بودند و درمان داشتند - البته شاید دلیل قانونی و شرعی داشتند که نیامدند - ولی اگر می‌آمدند خیلی خوب بود.
وی تصریح کرد:‌درعین حال ما در فرآیندی هستیم که این مشکل حل شود شاید برخی نگران باشند اما مااز دوستان خود در شورای صنفی نمایش خواهش می‌کنیم و ناراحت نباشند و آرامش خود را حفظ کنند این خطاکاری در جلوی چشم ما دارد رخ می‌دهد هیچ اشکالی ندارد. این رفتار غیرقانونی در مجاری مختلف بحث خواهد شد و ما امیدواریم جناب وزیر که تشریف بیاورند این مسئله در جلسه‌ای حل و فصل شود و آخرین مصوبه ماموریتی ما در جلسه شورای آخر سینما این بود که آقای احمدی‌نژاد تنظیم آئین‌نامه را بر گردن دبیرخانه شورا انداختند و این آئین‌نامه بلافاصله در هیئت وزیران و شورای فرهنگی انقلاب اسلامی مطرح شود که ان‌شاءالله مشکلات حل شود و ما از دوستان توقع داریم که واکنشی نشان ندهد امااین مشکل در چند روز آینده حل می‌شود.
شمقدری اضافه کرد: ما در آئین‌نامه آوردیم که در ماده ۷ موارد ذیل در سینماها و مراکز نمایش فیلم تخلف است. در محور سوم تخلف از برنامه نمایشی ابلاغی اعلام از نمایش محتوایی مغایر با برنامه، خوداری از نمایش محتوای تعیین شده و نمایش محتوای تعیین شده در تاریخ مغایر با برنامه. در حقیقت به زبان ساده یعنی اینکه اگر برای سینماها یک برنامه اکران از طرف وزارت ارشاد و سازمان سینمایی تعیین شود کسی نمی‌تواند در آن دخل و تصرف کند و ابتدا به ساکن، سر خود و بدون رعایت قوانیم فیلم نمایش دهد و یا فیلم را از نمایش پایین بکشد و در خصوص فعالیت سینماها‌ هم همین طور است و ‌اگر چنین تخلفاتی صورت گیرد ما پس از تذکرات و روش‌های تنبیهی اگر به نتیجه نرسیدیم سازمان سینمایی می‌تواند مدیریت آن سالن سینما را برعهده بگیرد. تا زمانی که این قانون تصویب نشده است برخی می‌توانند از خلاء قانونی موجود رفتار غیرقانونی داشته باشند و این مطلب درست است و باید صبر کنیم تا این قانون مصوب شود و ما امیدواریم در اوایل هفته آینده دولت این قانون را به تصویب برساند.
شمقدری در خصوص بحث بحران رکود در سینمایی ایران گفت: در سال گذشته ۷۰ تا ۸۰ فیلم جدید به دبیرخانه جشنواره ارسال شد در حالی که قبل از مدیریت بنده تعداد فیلم‌ها در حدود ۶۰ اثر بود و سال گذشته ۱۱۰ فیلم ساخته شد. بنابراین بحث رکود در سینمای ایران تنها حرف است فضای و شایعه است چیزی که الان است می‌توانند مقایسه کنند تقریبا ۳۷ فیلم در مراحل پس ار فیلمبراری هستند یعنی صداگذاری و تدوین و آماده نمایش در حقیقت به نظرم این بحث‌ها کاملا سیاسی است و اما فضایی که ایجاد شد بخش خصوصی را نگران کرد و این طبیعی است فیلم‌های گشت ارشادو خصوصی در بخش خصوصی تولید شده‌اند و زمانی که اکران آنها دچار مشکل شد کارگردانان و تهیه کنندگان این آثار دچار اضطراب وحشتناک شدند و سینمای ایران به طور متوسط ۷۰ تا ۸۰ درصد فیلم‌ها را با سرمایه دولتی و ۲۰ تا ۳۰ درصد خصوصی تولید می‌شود و ما همین نسبت را نیز در اکران داریم و منظور این است که ما تیمی هستیم که برای مقابله به هر بحرانی آماده هستیم در حقیقت نزدیک به ۳۰ سال است که سینمای ایران را یک طرز طرف و یک گروه خاص با دارای هجمونی خاص با مدیران خاص خود سیطره کردند.
وی ادامه داد: بخشی از این گروه در صدا و سینما ورود داشت و در گروه فیلم و سریال هستند. در صدا و سیما این گروه‌ها به وزارت ارشاد وارد شدند. این گروه‌ها ظرف ۳۰ سال در حاشیه کار خود را می‌کردند و تقریبا شخصی به طور فعال مزاحمشان نبود اما زمانی که بنده در سال ۸۸ انتخاب شدم و آمدم همه می‌دانستند که برنامه‌ من با جریان قالب ۳۰ ساله این فرآیند متفاوت است. این جریان ۳۰ ساله به یک قبیله و گروه را تشکیل داده بود و من قطعا با این جریان ۳۰ ساله که یک گروه و قبیله را تشکیل داده بود همراهی نمی‌کردم و ‌من فکر خودم را دارم و هم یک عقبه دارم به عنوان یک طرز تفکر . در حسینیه ارشاد قبل از انقلاب دو تفکر با عنوان تفکر شهید مطهری و تفکر مرحوم شریعتی وجود داشت و من در دوره‌ای عاشق شریعتی بودم همه کتابهایش را می‌خواندم یک بار هم سعادت داشتم و وی را ملاقات کردم.
شمقدری عنوان داشت: تا زمانی که بحث تفکر مرحوم شریعتی و شهید مطرح بود مشکلی وجود نداشت این دو تفکر با هم کار می‌کردند اما یک جایی اختلاف ایجاد شد و ساواک سوءاستفاده کرد و حسینیه ارشاد را تعطیل کرد و دو تفکر شریعتی و مطهری مشکلی با یکدیگر نداشتند. حتی در مراسم چهلم مرحوم شریعتی شهید مطهری حاضر شدند. اینها دو انسان خالص و پاک بودند اما زمانی که عقبه و اهداف سیاسی پیدا می‌شود تعارض نیز ایجاد می‌شود. البته در وجه سیاسی، اقتصادی، قدرت، ثروت و امور دنیایی نیز این موارد نیز وجود دارد بویژه اینکه ته آن ممکن است به ریاست جمهوری منجر شود.
وی در ارزیابی خود در خصوص وجود یا عدم وجود فساد در سینمای ایران گفت: نمی‌توان گفت که فساد وجود ندارد و قطعا هست. در حقیقت شیطان خلق شد تا عده‌ای را وسوسه کرد و قطعا یک سری آدمها وسوسه می شود و ممکن است این آدم‌ها در سینما، اقتصاد، تجارت، سیاست و... باشند به این مفهوم فساد ممکن است در هر جایی باشد و هست. اما جریان قالب سینما نیست. این چیزهایی که می‌گویند قبلا هم بوده است و در قبل از انقلاب که دیگر واویلا بود. البته کم و زیاد می‌شود و برمی‌گردد به سیستم نظارتی و مدیریتی که شاید خوب عمل کرده باشد. اما این اتفاقات مگر در صدا و سینما نبود است مواردی هم بوده که هنرمند، کاردان و... اتفاقاتی برایشان افتاده و بعد از هم کلا به خارج از کشور رفته‌اند این هست اما هنر نیست که بیاییم و بگوییم که فساد است. من متوجه نمی‌شوم کسانی که اصرار دارند که بگویند فساد هست چه هدفی را دنبال می‌کنند. حداقل تا جایی که من می‌دانم این کار با آموزه‌های اهلبیت امام (ره) و رهبر انقلاب تطبیق ندارد فساد همه جا است باید درمانش کنیم فساد دلایل مختلف دارد یکی بیماری، ضعف‌شخصتی بخشی از آن هم توطئه است باید با بثح توطئه قطعا برخورد کرد اما چند در صد این توطئه است. ما باید در مواردی قبض عین کنیم و یکی از عزیزانی که سردمدار این بحث شده است خود فیلم‌های باارزشی ساخته اگر به آمار عوامل سینمایی آثار خود نگاه کند می‌بیند که لیست بلندبالایی است و حداقل به خاطر آن نباید اینگونه صحبت می‌کرد.
رییس سازمان سینمایی تصریح کرد: شمقدری در بخش دیگری از سخنان خود درباره تاسیس جامع صنفی تهیه کنندگان و عدم حضور برخی از تهیه‌کنندگان در انتخابات این صنف توضیح داد:‌ در اولین دوره‌هایی که بین تهیه‌کنندگان تشکیل می‌شد مربوط می‌شود که سال ۷۲ که بنده به عنوان تهیه‌کننده در آن شرکت می‌کردم اما بعداز مدتی احساس کردم نیاز به ادامه حضور من نیست و دوستان دیگر هستند بنابراین اختلاف بین تهیه‌کننده‌ها سالهاست ادامه دارد و باید روابط بین تهیه‌کنندگان نظم داده شود چندین بار برای این امر تلاش شده اما به دلایلی موفقیت‌آمیز نبوده در آخرین تلاش تجمع تهیه کنندگان به ۵ گروه ؟احتراق پیدا کرد.
شمقدری افزود: ما یک سالی صبر کردیم اما دیدیم مسئله حل نمی‌شود بویژه اینکه ما می‌خواستیم بخشی از فعالیت‌ها را به بخش خصوصی بدهیم خیلی گفت‌وگو کردیم اما متاسفانه اتقافی نیفتاد. یعنی فکر نمی‌کنم به این زودی‌ها اتفاقی هم بیفتد ما چاره‌ای نداشتیم جز اینکه جریانی و عده‌ای از تهیه‌کنندگان را در جایگاه قانونی قرار دهیم. برای من مهم نبود که چه کسانی باشند فقط مهم بود که عده‌ای بیایند و براساس نظام جمهوری اسلامی و قوانین وزارت ارشاد و سازمان سینمایی را بپذیرند و بنابر این جمعی را تشکیل دادیم، اساسنامه را تنظیم و تصویب شد و ما تلاش کردیم وزارت ارشاد و سازمان سینمایی از بیرون نقش نظارتی داشته باشد تا اعتمادها جلب شود اما برخی اعتمادها جلب نشد ولی ما نمی‌توانیم متوقف شویم. در ضمن من تمایل به گرایش خاصی ندارم همه دوستانی که هستند مگر گرایش فکری و سیاسی‌شان با من یکی است. یعنی واقعا فکر می‌کنید گرایش عقیدتی سیاسی ۱۰۵ نفری که آمدند و رای دادن با من یکسان است، نه اینطور نیست.
شمقدری در ادامه سخنان خود درباره ساماندهی سایر اصناف بیان داشت: یکی از اولین و جدی‌ترین مصوبات چهره عالی سینما در خصوص شورای صنفی در سال ۸۹بود اما این مورد کلی بود. ولی طبی آخرین اخبار اطلاع دارم که جناب آقای زندباف و گروه‌شان در تلاش هستند تا اساسنامه جدیدی برای ۹ الی ۱۱ صنف آماده کنند که مورد قبول وزارت ارشاد و دوستان هیئت ساماندهی باشد. البته این اساسنامه را دو، سه بار بالا و پائین کردند که از لحاظ حقوقی و قضایی تایید شد و اساسنامه جدید برای ۱۱ صنف تدوین شد و الان بین صنوف مورد بحث است. این ۱۱ صنف عبارتند از دستیاران فیلمبردار،‌ کانون فیلم‌نامه نویسان، آموزشگاه‌های آزاد سینمایی،‌مدیران گریم، مدیران تولید،‌مدیران سالن‌‌های سینمایی، مدیران تدارکات و جلوه‌های ویژه بصری و میدانی و ‌قطعا فعالیت این صنف‌ها کار صنفی است و باید و باید هر کسی در سینمای ایران عضو یک صنف قانونی باشد. البته اجباری در این امر نیست اما اگر کسی عضو یکی از این صنوف سینمایی نباشد از امکانات و اختیارات آن بهره‌مند نخواهد شد.
شمقدری در خصوص ادامه بقای سازمان سینمایی پس از تغییر دولت و برنامه‌های آن گفت: سازمان سینمایی خاصه‌آی نیست که فقط ما داشته باشیم من فکر می‌کنم هر کس پشت صندلی ریاست سازمان سینمایی کشور بنشیند بیش از من برای حفظ این سازمان تلاش خواهد کرد. چرا که امکانات رئیس سازمان سینمایی خیلی بیشتر از امکانات معاونت سینمایی است بنابراین از این بابت نگران نیستم و ممکن است شخصی از این اختیار و امکانات به گونه‌ای دیگر استفاده کند اما ما نباید مسوولیت‌ها را کوچک و خرد کنیم. به نظرم سازمان سینمایی قطعا مستقر خواهد بود. و صدردصد کسی که بعداز من رئیس سازمان سینمایی می‌شود ده‌ها بار تشکر و قدردانی می‌کند. به نظرم باید وظایف سازمان سینمایی حد داشته باشد اما نباید دیکتاتور بود در عین حال نمی‌‌توان بی‌خیال نیز بود.
رئیس سازمان سینمایی درباره برنامه‌های سازمان سینمای توضیح داد: برنامه در شورای عالی سینما مصوب می‌شود و به صورت برنامه پنج ساله درمی‌آید. اولین قانون که تدوین شده قانون سینماست و قرار است به شورای انقلاب فرهنگی برود و اگر این اتفاق بیفتد بسیار خوب خواهد بود و تا بودجه در اختیارمان قرار نگیرد نمی‌توانیم کار را شروع کنیم دستور تخصیص بودجه این کار در هفته آینده اعلام شده است اما در اولین فرصت کار را با کیفیت شروع خواهیم کرد.
وی در مورد اینکه چرا دبیر جشنواره فیلم فجر تغییر کرده است بیان داشت: دلایل بسیار متعددی است و روابط و مناسبات کارها باعث این تصمیم‌گیری شد. د رحقیقت موسسه جشنواره‌ها، امور بین‌الملل در سازمان سینمایی وجود دارد ما هنوز کار خود را شروع نکرده و در دل موسسه رسانه‌های تصویری است و مسوول این موسسه می‌تواند دبیری جشنواره فجر را برعهده بگیرد بویژه اینکه جشنواره فیلم‌ ویدیویی اخیرا با موفقیت برگزار شد و امیدوارم سینماگران وفاق و همدلی داشته باشند و وافعا ‌باید بی‌اعتمادی را کنار بگذاریم.


کد خبر: 42712

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcf0edj.w6d0yagiiw.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com