سید فرید سجادی حسینی در گفتگو با هنرنیوز؛

تهیه کنندگان ریسک سرمایه گذاری در فیلمی از من را نمی پذیرند

31 ارديبهشت 1392 ساعت 13:55

سید فرید سجادی حسینی کارگردان سینما گفت: حقیقت این است که در فاصله ۱۲ ساله ای که من از سینما دور بوده ام تهیه کننده و سرمایه گذاری برای ساخت فیلم سینمایی به سراغ من نیامده و ریسک سرمایه گذاری را در فیلمی از من نپذیرفته است.


سیدفرید سجادی حسینی کارگردان سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز اظهارداشت: سینمای نسبت به تلویزیون در کشور ما شرایط خاص خوداش را دارد و نمی توان انتظار داشت که بتوان در سینماها هم مانند تلویزیون به راحتی داستانی را تعریف کرد و مخاطب را با خود همراه ساخت. به دلیل اینکه تلویزیون در کشور ما رایگان برای مردم فیلم و سریال پخش می کند و در مقابل در سینما مخاطب باید پولی پرداخت کند ، تا بتواند فیلم مورد علاقه خود را تماشا کند. 

وی افزود: تهیه کننده در سینما وتلویزیون به نظرم یکی از عناصر بسیار مهم در سینما برای ساخته شدن فیلم با کیفیت و خوب است. چرا که یک تهیه کننده خوب در سینما باید اشراف کاملی به کاراش داشته باشد و عاشقانه وبا توجه به تخصص و سوادی که در این خصوص دارد فیلمی با کیفیت را از طریق یک کارگکردان و فیلمنامه نویس و سایر عوامل آن تولید وبه مخاطب عرضه کند. اگر غیر از این باشد بدوت شک نتیجه تولید یک فیلم مطلوب نخواهد بود. 

کارگردان فيلم سينمايی «خط آتش» تصریح کرد: نگاه کاسبکارانه یک تهیه کننده به تولید یک فیلم سینمایی باعث می شود که فیلمی که تولید می شود نتواند در زمان اکران برای مخاطب سینما هم جذابیت داشته باشند و فیلم در گیشه هم احیانا شکست سختی را متحمل شود. از طرفی به نظرم یک تهیه کننده خوب باید فرق بین تولید یک فیلم در سینما وتلویزیون را بداند و بفهمد که مدیوم این دو رسانه و همچنین تولید و مخاطب و غیره آنها با همدیگر تفاوت های آشکاری دارند. 

وی در خصوص کارگردانی در حوزه تله فیلم هم خاطرنشان کرد: من در تله فیلمی به کارگردانی «اکبر منصور فلاح» مجری طرح بودم و یک سری تله فیلم هم تا کنون به من برای ساخت پیشنهاد شده است که من حقیقتا برای ساخت آنها ترس دارم. به این دلیل که با معیارهای کوتله ای می خواهیم آثار بزرگی را در حوزه تله فیلم تولید کنیم و این معیار ها بیشتر مادی هستند. ازسویی در ساخت تله فیلم ها به دلیل بودجه کم کار تهیه کننه ناچار است که از عوامل کمتر شناخته شده و در برخی از موارد از عوامل بی تجربه برای مجانی کار کردن آنها استفاده کند، که در این صورت کیفیت فدای بی تجربگی و سرعت می شود. 

سجادی حسینی ابرازداشت: در چنین شرایطی که اکثر عوامل ناچارند مجانی و به سرعت برای ساخته شدن یک تله فیلم کار کنند ، نمی توان انتظار داشت که فیلم تبدیل به اثری شاهکار شود وتواند مخاطب را جذب خود کند . بنابراین وارد شدن به حوزه ساخت تله فیلم کمی با چنین شرایطی که در آن حاکم است سخت و طاقت فرساست. چرا که با عجله و شتاب کارکردن باعث ویرانی و نابودی تله فیلم در مضمون و ساختار می شود. 

وی اضافه کرد: دو تا تله فیلم به نام های «رنگ شهر» و « بهشت» را تاکنون کارگردانی کردم وتوبه کردم که تا زمانی که مجبور نباشم به سمت ساخت تله فیلم نروم.مگر این که به لحاظ معیشتی و مانند بسیاری از همکاران خودم به این سمت بروم. در چنین صورتی مجبورم که ساخت این گونه آثار را قبول کنم . بنابراین به نظرم وارد شدن در حوزه تله فیلم ترس دارد و نمی توان با بودجه کم یک فیلم جذاب برای مخاطبان ساخت و نیاز به حمایت مادی و معنوی در ساخت این گونه آثار بیش از گذشته احساس می شود. 

کارگردان مجموعه تلویزیونی «مهرآباد» در خصوص کم کاری خود در حوزه سینما هم تاکید کرد: حقیقت این است که در فاصله ۱۲ ساله ای که من از سینما دور بوده ام کسی برای ساخت فیلم سینمایی به سراغ من نیامده است. چون یکی از عناصر تاثیر گذار و مهم سینما سرمایه مادی آن است که یک شخصی در غالب تهیه کننده یا سرمایه گذار باید به من کارگردان اعتماد کند تا بتوانم کاری را بسازم. 

وی ادامه داد: تهیه کنندگی و سرمایه گذاری در سینما این روزها واقعا یک نوع خطر کردن وریسک کردن به حساب می آید. چون امکان دارد یک فیلمی بعد از ساخت یک یا چند سال در صف اکران عمومی باشد و سرمایه تهیه کننده معطل بماند. این درحالی است که می توان با همین پول در بخش های دیگر اقتصادی سرمایه گذاری کرد و سودفراوانی را هم به جیب زد. به همین دلایل است که در این دوازده سال کسی این ریسک را روی من انجام نداد تا بتوانم فیلم سینمایی مورد نظرم رابسازم. 

سجادی حسینی در ادامه یادآورشد: متاسفانه برخی از مسائل از جمله ضعف فیلم نامه و ممیزی ها باعث شده که مخاطب سینما روز به روز کمتر از گذشته ها شود. چون مخاطب سینما دوست دارد که زندگی خوداش را و همچنین دغدغه ها و مشکلات خود را بر پرده سینما و فیلم هایی که اکران عمومی می شوند ببیند . هر چند این به منزله این نیست که ما هم مانند سینمای هالیوود برخی از خطوط قرمز در خصوص زندگی خانوادگی و انسانی خویش را زیر پا بگذاریم.که من به شدت با این مورد مخالف هستم و معتقدم که ما باید سینمای ایرانی و اصلی خودمان را داشته باشیم.

وی عنوان داشت: در همین حیطه هایی که سال هاست با وقوع پیروزی انقلاب اسلامی کشورمان در حوزه سینما با آنها کار می کنیم وتقریبا همه حواشی کار و مرزهای آن نیز مشخص است را هم متاسفانه برخی ها بی توجه اند و حد و حدود آن را هم زیر پا می گذارند . که این ها بیشتر ازآنکه برای سینما مفید باشد به ضرر سینما است. در بلند مدت سینما را ویران می کند.


کد خبر: 58562

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcf0tdt.w6dcvagiiw.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com