عزت‌الله الوندی در گفتگو با هنرنیوز؛

با برگزاری نمایشگاه کتاب مخالفم

26 ارديبهشت 1391 ساعت 12:19

عزت‌الله الوندی نویسنده کودک نوجوان گفت: ده روز برگزاری نمایشگاه، مقصودی را که برگزارکنندگان از برگزاری آن دارند، حاصل نمی‌ کند و تنها جای شلوغی برای حضور مردم و از بین رفتن بودجه است.



الوندی در گفتگو با خبرنگار گروه ادبیات هنرنیوز در خصوص تشکیل نهاد حمایتی یا شورای صنفی برای نویسندگان کودک و نوجوان گفت: اگر این شورای حمایتی صنفی باشد موازی کاری با سایر نهادهای مشابه است ولی اگر جنبه حمایتی از نویسندگان داشته باشد در جهت تولید اثر و تولید منابع رفاهی برای آنها می‌تواند موازی نباشد، در حالیکه الان انجمن نویسندگان کودک و نوجوان با حدود ۱۴ سال قدمت توانسته است از حقوق صنفی نویسندگان حمایت کند و حقوق نویسندگان بر اساس ضوابط قانونی را از ناشران بگیرد. 

وی با بیان این مطلب افزود: بسیار پیش آمده است که ناشران حقوق نویسندگان را نادیده گرفته‌اند و حقوق مادی آنها را پرداخت نکرده‌اند و از آنجایی که در انجمن نویسندگان کودک و نوجوان تعدادی از اعضا وکیل هستند توانستند بخشی از این حقوق را مطالبه کنند و این عملکرد خوبی بود. 

الوندی در تشریح عملکرد حمایت مالی انجمن گفت: انجمن به این دلیل که هدفش این نیست که حمایت مالی یا رفاهی از نویسندگان داشته باشد زیرا انجمن یک اینجیو است که خود اعضا گردانندگان آن هستند و از حق عضویت اعضا اداره می‌شود و محفلی است برای جمع شدن نویسندگان و دیدارهای ماهانه و ایجاد شور و نشاط بین آنها، همچنین انجمن کارگاه‌های آموزشی دارد که برای نویسندگان نو قلم بسیار مفید است. 

این نویسنده کودک و نوجوان در ارزیابی بیست و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران گفت: من اساساً با برگزاری نمایشگاه کتاب مخالف هستم به دلیل اینکه شهر را شلوغ می‌کند، ثانیا تبلیغ مناسبی برای کتاب‌ها نیست، ثالثاً اگر کسی بخواهد کتاب بخرد باید به کتابفروشي‌های سطح شهر مراجعه کند در این صورت است که می‌توان از کتابفروشی‌ها و توزیع کتاب حمایت کرد و بسیاری از ناشران شهرستانی امکان یا امکانات حضور در نمایشگاه را ندارند. 

وی با تأکید بر اینکه این نمایشگاه بسیاری از حوزه‌های صنعت نشر را دچار آسیب می‌کند، اظهار داشت: ده روز برگزاری نمایشگاه، مقصودی را که برگزارکنندگان از برگزاری آن دارند، حاصل نمی کند و تنها جای شلوغی برای حضور مردم و از بین رفتن بودجه است. 

الوندی با اشاره به اینکه نمایشگاه کتاب باید جنبه نمایشگاهی داشته باشد گفت: هجوم به این نمایشگاه از جانب مردم سلب ایجاد بی‌نظمی و شلوغی فراوان است. 

وی نویسندگی را در ایران نو پا دانست و آن را غیر حرفه‌ای خواند و گفت : نویسنده برای امرار معاش مجبور است بنویسد لذا آمار تولید و کیفیت آن پایین می‌آید و کتاب حرفه‌ای و تولید حرفه‌ای نخواهیم داشت و بنیاد ادبیات داستانی با توجه به اهدافی که دارد روندی را در جهت حرفه‌ای شدن نویسندگی دارد و می‌تواند این حوزه را مورد حمایت قرار دهد.


کد خبر: 40859

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcf1cdj.w6dxtagiiw.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com