درنشست نقد و بررسی فيلم سينمايی «روزهای زندگی»؛
شیخ طادی: دفاع مقدس ما با اتكا به ايمان و اعتقاد به پيروزی رسيد
17 خرداد 1391 ساعت 14:53
پرويز شيخطادی کارگردان «روزهای زندگی»گفت: هشت سال دفاع مقدس ما تنها يک جنگ فيزيكی نبود، زيرا در دنيا جنگهای بسياری رخ داد، اما دفاع مقدس ما با اتكا به ايمان و اعتقاد رزمندگانش به پيروزی رسيد.
به گزارش هنرنیوز به نقل ازفرهنگسرای ارسباران؛ نشست نمایش و نقد و بررسی فيلم سينمايی «روزهای زندگی» با حضور «پرويز شيخ طادی» كارگردان، «كوروش سليمانی» بازيگر، «علی نصيرنيا» طراح صحنه و لباس و «علی رويين تن» كارشناس و كارگردان سينما شب گذشته شانزدهم خردادماه در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.
دراین نشست شيخ طادی اظهارداشت: نام «روزهای زندگی» بدين دليل برای فيلم انتخاب شد كه بدانيم در هر موقعيتی امكان زيستن فراهم است. زيستنی كه میتواند با زيبايی همراه باشد. در «روزهای زندگی» نيز میبينيم كه در ميدان جنگ چند پزشک و بهيار زندگی را پيش گرفتهاند كه در آن ايثار شكل زيبايی به زندگيشان داده است. در كلام ديگر میتوان گفت كه در هر شرايطی امكان زندگی فراهم است به شرطی كه به فطرتمان رجوع كرده و عشق را همراه خود كنيم.
وی افزود: خيلی دوست دارم در جلساتی كه در خصوص اين فيلم برگزار میشود، بحثهای جامعهشناسانه و روانشناسانه شود، اما متاسفانه تنها شكل ظاهری كار مورد توجه قرار میگيرد و معنای فيلم كمتر ارزيابی میشود. اين نوع برخورد با فيلم، نه اينكه امری ناپسند باشد، وليكن تجزيه و تحليلی دقيق نيست.
شيخطادی ادامه داد: هشت سال دفاع مقدس ما تنها يک جنگ فيزيكی نبود، زيرا در دنيا جنگهای بسياری رخ داد، اما دفاع مقدس ما با اتكا به ايمان و اعتقاد رزمندگانش به پيروزی رسيد، بنابراين جلسات نقد و بررسی فيلمهای دفاع مقدسی هم بايد با پژوهش كافی همراه باشد.
وی در خصوص شخصيتهای فيلم گفت: در «روزهای زندگی» تمركز به روی دو شخصيت اصلی فيلم است، چون به دليل زمان و حجم فيلم نمیشد كه به روی ديگر شخصيتها مانور كافی داد. در ضمن در برخی صحنهها به خاطر پرهيز از درام بيش از حد، كمتر به رابطههای فرعی پرداخته شد.
در ادامه اين جلسه كوروش سليمانی بازيگر فيلم با بيان اينكه «روزهای زندگی» به لحاظ اجرا كاری سخت بود، بيان كرد: فيلمهايی نظير «روزهای زندگی» هم به لحاظ ظاهر و هم به لحاظ باطن جزء كارهای سخت محسوب میشود، البته اين سختی به واسطه كيفيت بالای كار است. به همين دليل میبينيم كه اين كار توانسته در اجرا جذابيت لازم را داشته باشد.
وی درباره نقش خود گفت: بازی در هر نقش سينمايی تجربه يك زندگی جديد است، زيرا آن كاركتر برای خود شغل و نوع زندگی دارد كه بازيگر تا به حال آن را تجربه نكرده است. من در اين فيلم نقش يك پژشك را ايفا كردم، وليكن چون در گذشته دو سالی تحصيلاتی آزمايشگاهی داشتم با محيط بيمارستان غريبه نبودم، امتيازی كه به من در نقش آفرينيم كمک كرد، هرچند مطالعه كتابهايی كه پرويز شيخ طادی معرفی كرده بود در رسيدن بهتر به نقش كمك حالم بود.
بازيگر فيلم «اتوبوس شب» متذكر شد: حضور دكتر خسروی نيز به عنوان مشاور پزشكی فيلم كمك بسياری به خوب در آمدن صحنههای پزشكی فيلم كرد، حتی وی در جلسات روخوانی فيلمنامه هم حضور داشت تا هر كلمهای كه به لحاظ پزشكی برای ما غريبه بود، قابل درك شود.
پس از سخنان سليمانی، علی رويينتن هم اذعان كرد: «روزهای زندگی» از آن دسته فيلمهايی است كه صحنههای ناب و سراسر متكی به واقعيت در آن زياد است، وليكن درباره اين فيلم يك مسئله وجود دارد و آن هم اين نكته است كه فيلم تا يك سوم آغازين روايت محور است، اما در ادامه شخصيت محور میشود.
وی اضافه كرد: در اين فيلم فضا و حس حال جبهه در زمان پذيرش قطعنامه ۵۹۸ به خوبی ترسيم شد. پرداختی كه كمتر در سينما به آن توجه میشود. در هر صورت من «روزهای زندگی» را جز آثار خوب سينمای ايران میدانم.
در اين جلسه نصيرنيا هم در خصوص كار خود گفت: برخیها اين ايراد را به فيلم وارد كردند كه در بحث طراحی صحنه و لباس در اين فيلم الگوبرداری خارجی شده، ولی من به عنوان طراح صحنه فيلم از هيچ فيلمی خارجی، الگوبرداری نكردم.
وی افزود: در اين فيلم من يک امتياز داشتم، آنهم حضور كارگردان در كنارم بود. كارگردانی كه خود در حوزه طراحی صحنه و لباس جزو برترينهای سينمای ما محسوب میشوند.
نصيرنيا در خاتمه اين گزارش خاطرنشان كرد: برای پلان به پلان اين كار زحمت فراوان كشيده شده، حتی ما در نوع قرار دادن اجساد در صحنههای مورد نظر هم واسواس داشتيم، امتيازی كه به ما در بهتر شدن كارمان كمك بسياری كرد.
کد خبر: 41849
آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcf1cdj.w6dyjagiiw.html