نگاهی به فیلم «تهران ۱۵۰۰»؛

تلاش برای جهانی شدن

28 فروردين 1392 ساعت 11:19

فیلم سینمایی «تهران ۱۵۰۰» تلاشی است تا فیلم انیمیشن ایرانی بتواند روی پاهای خوداش ایستاده و روزی بتواند همگام با آثارهالیوودی، اروپا و کشورهای آسیای شرقی توان رقابت جهانی را داشته باشد و کودکان و نوجوانان ما را جذب و شیفته خود کند.


فیلم سینمایی انیمیشن «تهران ۱۵۰۰» به کارگردانی «بهرام عظیمی» این روز‌ها در حال اکران در سینما‌ها است و توانسته فروشی بالای یک میلیارد تومان داشته باشد. این فیلم سینمایی انیمیشن که به نوعی جزو نخستین تجربه‌های سینمای ایران در زمینه ساخت فیلم‌های سینمایی انیمیشن واکران آن در سینماهای کشور است. داستان شهر تهران را در سال ۱۵۰۰ هجری شمسی بیان می‌کند. جایی که ربات‌ها همه جا را گرفته‌اند و ماشین‌ها پرواز می‌کنند. فیلم روایت زندگی «نازی» با بازی «هدیه تهرانی» است که برای تحصیل به ماه رفته است به درخواست پدربزرگ ۱۶۰ ساله‌اش «اکبر آقا» با بازی «مهران مدیری» به زمین بازمی گردد تا مراسم کفن و دفن پدربزرگ را که طبق قانون بیشتر از ۱۶۰ سال نباید زندگی کند، ساماندهی کند. دز این میان «جواد» با بازی «بهرام رادان» یک راننده تاکسی است که در دام عشق نازی گرفتار می‌شود و باید دیگر رقبا را از سر راه کنار بزند.
عظیمی فارغ التحصیل رشته صنایع دستی از دانشگاه هنر تهران است در زمینه ساخت تیزرهای تبلیغاتی برای نهادهای مختلف تاکنون انیمیشن‌های مختلفی ساخته که از جمله معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به ساخت سری انیمیشن‌های تبلیغاتی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری که به نام شخصیت اصلی آن‌ها یعنی «سیاساکتی» معروف بود، اشاره داشت. وی تاکنون در ساخت انیمیشن در زمینه‌هایی چون: کارگردانی، فیلمنامه نویس، طراح کاراک‌تر و کاریکاتورفعالیت داشته و تاکنون موفق به کسب ۸۴ جایزه ملی و بین المللی در رشته‌های کاریکاتور، انیمیشن، نقاشی و تصویر سازی شده است. در کارنامه سینمایی وی نویسندگی فیلمنامه فیلم‌های سینمایی «آل» و «تهران ۱۵۰۰» به چشم می‌خورد.
انیمیشن «تهران ۱۵۰۰» در حقیقت انیمیشن اولین فیلم بلند او در مقام کارگردانی و فیلمنامه نویس به حساب می‌آید که عظیمی تولید آن را از حدود چهار سال پیش آغاز کرده و در این فیلم سینمایی انیمیشن فانتزی که در دنیای مدرن شهری می‌گذرد برای اینکه بتواند در اولین تجربه سینمایی انیمیشنی خود مخاطب عام سینمای ایران را نیز جذب کند از حضور بازیگران مطرح و چهره سینمای ایران برای همکاری در این فیلم دعوت به همکاری داشته است. هر چند موضوع و داستان فیلم از‌‌ همان نوع کمدی رمانتیک‌های ساده‌ای است که مابار‌ها در فیلم‌های سینمایی قبل و بعد از انقلاب شاهد ساخت آن در سینمای ایران بودیم، اینکه پسر فقیر عاشق دختری پولدار می‌شود و با از از میان بداشتن رقیبان عشقی وجنگ با مخالفان به در پایان به دختر محبوب‌اش می‌رسد، اما کارگردان فیلم‌‌ همان گونه که ذکر شد به دلیل اینکه در سینمای ایران تجربه ساخت چنین فیلم‌هایی تاکنون وجود نداشته تلاش کرده که از یک داستان ساده برای ارتباط با مخاطب استفاده کند.
نکته جالب توجه فیلم برای اینکه بتواند ارتباط درستی با مردم و مخاطبان سینما برقرار کند این است که عظیمی دراین فیلم برای جذاب شدن رابطه بین کارکترهای فیلم از یک سری شوخی‌های بانمکی نیز استفاده کرده که به عنوان نمونه می‌توان به شوخی با فیلمسازان سینمای ایران، نیروی انتظامی، گشت ارشاد، فرهنگ و هنر، فرهنگ اخلاقی و رفتاری مردم، تکیه کلام‌ها روزمره، مشکلات شهرنشینی، اخلاق اجتماعی... اشاره داشت. که درطول فیلم مدام با آن‌ها شوخی می‌شود. در واقع کارگردان با تلفیق فرهنگ ایرانی، ربات‌ها و ماشین‌ها و شخصیت‌های ایرانی در این فیلم تلاش می‌کند لحظات شاد و طنزی را برای مخاطب فراهم آورد. فرهنگی که حتی اگر یک میلیون سال هم از آن بگذرد باز هم وجود دارد نمی‌توان آن را جدا از مردم دانست. فرهنگی در سال ۱۵۰۰ با وجود پیشرفت تکنولوژی همچنان ماشین پیکان در آن پیدا می‌شود به راحتی می‌توان در میان بزرگراه‌های هوایی و ماشین‌های پرنده و آسمان خراش هاش صدای اذان را از گلدسته مساجد آن را شنید و از ایرانی بودن این فیلم هیجان داشت. اولین تجربه بهرام عظیمی را شاید نتوان با مدل‌های سینمای هالیوود، بلییود، ژاپن، کره و... به لحاظ تکنیک، طراحی، قصه و... مقایسه کرد اما می‌توان این اثر را به دلیل ایجاد تحولی در ساخت فیلم‌های سینمایی انیمیشن ستود. هر چند نمی‌توان فیلم ضعف‌هایی هم به لحاظ پرداخت سینمایی و داستانی دارد و از داستانی نخ نماشده وکلیشه‌ای برای پیشبرد روایت خود استفاده می‌کند، اما می‌توان امیدوار بود که در آینده گام‌های درستی در زمینه ساخت فیلم‌های انیمیشن در سینمای ایران برداشته شود. چرا که کودکان و نوجوانان امروز در فیلم‌ها، بازی‌ها و انیمیشن‌ها شاهد تکنولوژی‌های روزجهانی هستند و بدون شک ایجاد جذابیت، انگیزه و سرگرم سازی برای آن‌ها کاری سخت است و نمی‌توان با استفاده از شیوه‌های قدیمی برایشان فیلم، کارتون وبازی رایانه‌ای ساخت و انتظار داشت به جای یک اثر خارجی با تمام پیچیدگی‌ها و تکنولوژی‌هایی که در آن به کار رفته، اثری ایرانی را ببینند. که در آن نشانی از هیچ گونه خلاقیت وجود ندارد بنابراین انیمیشن «تهران ۱۵۰۰» تلاشی است تا فیلم انیمیشن ایرانی بتواند روی پاهای خوداش بیاستد و روزی بتواند همگام با آثارهالیوودی و تولیدات اروپا و کشورهای آسیای شرقی مانند چین، ژاپن و کره توان رقابت داشته باشد و کودکان و نوجوانان ما را جذب و شیفته خود کند. چرا که کودک، نوجوان و جوان ایرانی نیاز به یک قهرمان و ابر قهرمان دارد. ابرقهرمان‌هایی با ویژگی‌های انسانی و ایرانی دارد. ابرقهرمانی که ایرانی باشد و توان رقابت با قهرمانان پوشالی چون «هری پا‌تر»، «شرک»، «هالک» و «مرد عنکبوتی» را داشته باشد و بتواند فرهنگ، تمدن و زندگی ایرانی را به کودکان و نوجوانان جهان به درستی معرفی کند.


کد خبر: 56618

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcfcvdt.w6dvyagiiw.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com