دبیر دوسالانه ملی نقاشی در گفتگو با هنرنیوز؛
برخی هنرمندان به علت اختلافات شخصی با یکدیگر در دو سالانه نقاشی حضور نیافتند
14 دی 1390 ساعت 10:23
احمد وکیلی هنرمند نقاش مدرس و دبیر هشتمین دوسالانه ملی نقاشی درباره بینال نقاشی و حاشیههایی که درخصوص آن مطرح است؛ گفت: عدم حضور اساتید امکان الگوگیری صحیح را از هنرآموزان و هنرمندان جوان سلب میکند و ازین رو مذموم است.
وی گفت: دوسالانه نقاشی از این جهت محل اهمیت است که جریان هنری را طی سالهای بعد جهت میدهد. تمام بینالهای بزرگ دنیا از بینال ونیز تا بینال چین و سنگاپور جریان هنری آینده را مشخص میکنند. ازین رو دوسالانه ها به عنوان جهت دهنده اصلی به هنر معاصر و شکل دهی به ارزشهای هنری یک جامعه از اهمیت بالایی برخوردار است.
وکیلی اضافه کرد: از سوی دیگر نمایش آثار در یک نمایشگاه انفرادی در بهترین صورت خویش یک هزار بازدید برخوردار خواهد بود؛ در حالی که یک اثر در دوسالانه هزاران هزار بازدید کننده خواهد داشت و از این رو برای یک هنرمند حضور در یک بینال به منزله به دست آوردن هزاران بازدید کننده است.
وکیلی در خصوص عدم حضور هنرمندان مطرح که سبب ایجاد حاشیههایی در این جشنواره شدهاست گفت: عدم حضور بسیاری از هنرمندان در این بینال به یقین از کیفیت آن میکاهد و میتوان گفت؛ بینال بدون حضور بزرگان ، عرصهای برای ظهور افراد دیگری است که کارشان از مختصات هنری خاصی پیروی نمیکند. اهمیت جشنواره ها در نشان دادن الگوهای تصویری به هنرآموزان است. یک هنرآموز و یا یک هنرمند نوپا برای پیشرفت و تعالی هنر در آثار خو یش همواره به دنبال یک الگو و یک نقطه اتکا برای یادگیری است. جوانان همواره تفکرات نقاشان حرفهای را مورد تحلیل قرار میدهند. ازین رو میتوان گفت؛ عدم حضور اساتید امکان الگوگیری صحیح را از هنرآموزان و هنرمندان جوان سلب میکند؛ هنر در این شرایط عقیم میماند و ازین رو مذموم است. وی ادامه داد: از سوی دیگر عدم حضور این اساتید و حضور افرادی که آثارشان در شأن و اندازه شکوه چنین جشنوارهای نیست؛ به واسطه الگودهی نامناسب روند تکامل هنر را دستخوش اختلال میکند. ذکر این نکته را لازم می دانم که در صورت عدم حضور هنرمندان بزرگ در دوسالانه به عنوان بزرگ ترین رویداد هنری کشور ظرفیت های نقاشی ایران را که به اعتقاد من از ارزشهای بالایی برخوردار است محجور میماند. فضای واقعی هنر نقاشی ایران پوشیده میماند و ازین رو این تعاریف از زیبایی شناسی به درستی صورت نخواهد گرفت.
دبیر دوسالانه نقاشی افزود: من به عنوان یک معلم هنر سالها به آموزش هنر پرداخته و همزمان به فعالیت فردی در زمینه هنر پرداختهام. تمامی هنرمندانی که بیش از ده تا پانزده سال سابقه فعالیت در زمینه هنر داشتند؛ به صورت شخصی به بینال دعوت کردم. اما بسیاری از هنرمندان به دلایل مختلف از حضور در بینال امتناع ورزیدند. حال این امر که کدامیک از هنرمندان به چه علت در این جشنواره شرکت نکردهاند؛ امری دیگر است. بسیاری از هنرمندان به علت عدم حضور در ایران؛ و بسیاری به علت اختلافات شخصی با یکدیگر در این دو سالانه حاضر به قبول سمتی نشدند. این امر مشکلات بسیاری را به وجود خواهد آورد.
وی در ادامه گفت: ارتباط بین عدم حضور هنرمندان و سیاست اتفاق مطلوبی نیست. گرچه معتقدم هنرمندان متأسفانه سیاست زده اند. این سیاست زدگی هنر امروز بر بدنه هنر نقاشی ایرانی آسیب جدی وارد خواهد کرد. برخورد سیاسی با هنر نه تنها هنر را از مسیر تعالی خود دور میکند؛ بلکه رشد این هنر را متوقف میکند و همچنین آینده هنر نقاشی را دچار انحراف میکند.
وکیلی اضافه کرد: این اولین بینال هنر نقاشی در تمام تاریخ بینال ایران است که دارای تم مشخص است. تم؛ مثبت ترین شکل یک بینال است. این برخورد با یک جشنواره از جهات بسیاری حائز اهمیت است. مکاتب هنری ایران در تمام طول تاریخ نقاشی ایران از ارزش و بهای بسیاری برخردار بوده و دوران درخشانی را پشت سر گذاردهاست. این مکاتب با ساختار مشخص و با ظرافت بسیار خود پیشینهای غنی برای هنر نقاشی ایران هستند. توجه به این پیشینه هنری نه تنها هنر امروز را از تشتت و پراکندگی دور خواهد کرد؛ بلکه میتوان گفت هنر گذشته ایران به واسطه ارزشهای رمزی و بصری خود الگوی مطلوبی جهت ارتقای هنر امروز ایران است.
وی اظهار امیدواری کرد دوسالانه های بعدی نقاشی ایران دارای تم مشخص و صورت معینی باشند. وی در این باره گفت: مشخص کردن یک تم به خصوص برای دوسالانه های نقاشی از دو منظر حائز اهمیت فراوان است. یکی از این دو موضوع این است که شناخت هنرمندان از هنر گذشته ایران و پیشینه تحول تاریخی و روند آن در طول زمان از اهمیت بسیاری برخوردار است. در واقع شناخت این پیشینه برای ایجاد یک اثر هنری لازم و ضروری به نظر میرسد. از سوی دیگر فهم الگوی تصویری و رمزی هنر ایرانی به شکلی عمیق و موثر در آینده هنر ایران موثرخواهد بود. میتوان گفت استفاده از ظرفیت های هنر ایران برای ارتقای هنر نقاشی بسیار مفید خواهد یود. این نگاه به شکلی متعالی در نقاشی ایران وجود دارد و می توان گفت برای هدایت هنر امروز به سمت هویت بخشی از اهمیت خاصی برخوردار خواهد بود.
وی در پایان سخنانش گفت: معتقدم این بینال ارزشمندترین بینال در طول تاریخ بینال های نقاشی بوده است. درگیری هنرمندان جوان با تم مشخص برای من که سالها با هنرمندان جوان در ارتباط بودهام شگفت انگیز بود و معتقدم به این هنر در آینده شکوه خاصی خواهد بخشید. امیدوارم این جریان امتداد یابد و شکوفایی هنر نقاشی در آینده تضمین شود.
کد خبر: 35477
آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcfejdm.w6dteagiiw.html