۱۰درصد فیلمها هم با مخاطب ارتباط برقرار نمیکند
خبرگزاری فارس , 15 بهمن 1392 ساعت 15:04
عضو هیأت انتخاب جشنواره سی و دوم فیلم فجر با اشاره به اینکه سال آینده وضعیت نگران کنندهای در اکران خواهیم داشت گفت: فکر نمیکنم بیش از ۱۰ درصد فیلمهای امسال قابلیت برقراری ارتباط گسترده با مخاطب را داشته باشند.
علی معلم عضو هیئت انتخاب سیدومین جشنواره فیلم فجر و تهیهکننده و منتقد سینما در خصوص میزان استقبال از فیلمهای حاضر در جشنواره در اکران عمومی سال ۹۳ گفت: با وضعیت مشاهده شده از فیلمهای ایرانی حاضر در جشنواره امسال متأسفانه ارتباط بسیار ضعیفی را میتوانند با مخاطب عمومی برقرار کنند اما در بُعد جشنوارهای وضعیت فرق میکند که این موضوع بسیار نگرانکننده و هشدار دهنده است که اساساً نحوه تولید و نگاه به سینما باید تغییر کند.
وی افزود: این موضوع به این معنی نیست که داشتههایمان را فراموش کنیم و اتفاقاً بعضی از اینها قابلیت فنی خوبی دارند اما توانایی برقراری ارتباط با طیف وسیعی از مخاطبان را ندارند و اصطلاحاً فیلمهای جشنواره امسال مخاطبپسند نیستند و در تولید بسیاری از فیلمها به مخاطب فکر نشده است.
این تهیهکننده سینما خاطرنشان کرد: علاوه بر اینکه فیلمها در تولید به مخاطب فکر نکردهاند حتی بیشتر برآمده است سلایق و نظرات فیلمساز هستند و گویی تنها در خلوت فیلمساز به آنها فکر شده است و گروههای سنی جامعه و طبقه متوسط در سینما فراموش شدهاند در حالی که سینما باید به عنوان یک کالای فرهنگی به مخاطب عرضه شود.
عضو هیئت انتخاب جشنواره سی و دوم همچنین در خصوص این سؤال که مخاطبین سینما آیا پس از تماشای فیلمهای حاضر در جشنواره امسال حالشان خوب خواهد شد و با روحیه امیدبخش سالن را ترک میکنند یا خیر، گفت: فکر نمیکنم بیش از ۱۰ درصد فیلمهای امسال قابلیت برقراری ارتباط گسترده با مخاطب را داشته باشند و نکته بعدی این است که متأسفانه در جامعه گاهی خلط مبحث میشود و وقتی میگوییم فیلمها افسرده هستند و باید فضای امیدبخش داشته باشند انگار باید فیلمهای شاد و سرخوش بسازیم در حالی که فیلم باید بتواند علاوه بر طرح موضوعی که میکند کاملاً برای آن راه حل ارائه دهند. اما بسیاری از فیلمهای امسال انگار در فضای واگویههای فردی فیلمساز قرار دارند در حالیکه فیلمساز باید یک قدم از جامعه جلوتر باشد نه اینکه پشتسر جامعه قرار داشته باشد.
وی در خصوص اینکه چرا فیلمها فضای امیدآفرین ندارند، گفت: بخشی از این موضوع به دلیل سفارشی بودن است و اینکه اصولاً فیلمها به مردم پاسخگو نیستند بلکه به افراد دیگری و ارگانها پاسخگو هستند تا اینکه بخواهند به مردم پاسخ بدهند.
علی معلم تأکید کرد: در خصوص سینمای امید اعتقاد دارم نکتههای آقای روحانی بسیار درست است و صحبتهایی که به نقل از ایشان در افتتاحیه جشنواره منتقل شد آسیبشناسی درستی داشته است و بعید میدانم با بخشنامه بتوان چیزی را عملی کرد و سینما باید توسط مردم ایران خریداری شود نکته بسیار مثبتی بود که در سخنان رئیس جمهور وجود داشت.
مدیرمسئول ماهنامه سینمایی دنیا تصویر تصریح کرد: اما باید به این نکته توجه کرد که ارتباط سینما با مردم باید آنقدر سنگین شود و ضریب نفوذ سینما باید آنقدر زیاد شود که هرکسی جرأت نکند به آن نزدیک نشود و متأسفانه سینمای ایران از این منظر در ۲ سال اخیر بسیار آسیبپذیر بود اما اشکال ما این است که در حوزه مدیریت بخواهیم دوباره بخشنامه صادر کنیم و چند فیلم زورکی سفارش دهیم و با بخشنامه نمیتوان سینما را اصلاح کرد.
وی خاطرنشان کرد: مکانیزم سینما باید به مردم بازگردد در سینما تهیهکننده یا کمپانیها هستند که ایدهیابی میکنند و براساس آن ایده دست به مخاطبسنجی میزنند اما در حال حاضر نقش تهیهکننده در سینمای ما کاملاً به فراموشی سپرده شده است و تهیهکنندگان بیشتر نقش دسته چک را ایفا میکنند تا آنکه نقش عنصر هوشمندانه در خلق فیلم را ایفا کنند.
عضو هیئت انتخاب جشنواره سی و دوم در خاتمه اظهار داشت: به طور کلی با توجه به فرآیند فیلمهای جشنواره امسال وضعیت اکران در سال آینده هشداردهنده و نگرانکننده است و به جز معدودی از فیلمها عمدهای از فیلمهای حاضر در جشنواره توانایی ارتباط گسترده با مخاطب را ندارند.
کد خبر: 68994
آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcfj1dv.w6dc1agiiw.html