رییس موزه لورو در پاسخ به پرسش هنرنیوز؛

رییس موزه لوور توسط هیأت وزیران انتخاب می‌شود/ واگذاری به بخش خصوصی نداریم

21 فروردين 1395 ساعت 17:12

موزه‌ی لوور سالانه ۲۳۰ میلیون یورو اعتبار از دولت دریافت می‌کند و رئیس آن را مستقیما رئیس جمهور انتخاب می‌کند.


به گزارش هنرنیوز؛«جان‌ لوک مارتنیس» که ظهر امروز (شنبه ۲۱ فروردین) با هیات همراه ۷ نفره‌اش از کاخ گلستان بازدید می‌کرد، به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد.

خبرنگار هنرنیوز این پرسش را مطرح کرد که نحوه مدیریت موزه لورو به چه شکل است؟ آیا هیأت امنایی اداره می‌شود؟ شاخصه انتخاب مدیر برای موزه لورو چیست؟ آیا چنین طرحی تا کنون مطرح شده که فرضاً مدیریت این موزه به بخش خصوصی واگذار شود؟ « جان لوک مارتنیس» نیز در پاسخ به خبرنگار هنرنیوز توضیح داد: موزه لورو موزه ملی است. این موزه مستقل و خود مختار است و توسط یک رییس اداره می‌شود و همه چیز تحت نظارت اوست که مستقیماً از سوی ریاست جمهوری و هیأت وزیران انتخاب می‌شود و بودجه مستقل دارد و ۲۳۰ میلیون یورو بودجه سالانه‌ای است که دولت به این موزه پرداخت می‌کند و دارای حدود۲۳۰۰ نفر پرسنل است.

«مارتنیس» در پاسخ به پرسشی درباره نقش موزه لوور برای حفاظت از آثار تاریخی در زمان وقوع تهدیدات مخاطره‌آمیزی مانند حمله گروه‌های تندرو به مکان‌های تاریخی از جمله لوور با توجه به تجربه‌ای که مدتی پیش در این زمینه بوجود آمد گفت: موزه‌ها ساخته شده‌اند تا آثار را از نابودی نجات دهند. موزه لوور و موزه ملی ایران نقش مهمی در این زمینه دارند. علاوه بر حفظ آثار، آموزش علیه نابودی در مقابل کسانی که قصد نابود کردن تاریخ را دارند نیز مساله‌ی مهمی است که ما به آن توجه داریم.

او تاکید کرد: موزه لوور تمهیداتی برای احتمال بروز چنین اتفاقاتی اندیشیده است. با توجه به کاخ بودن موزه‌ی لوور، حملات تروریستی که در پاریس رخ داد، خوشبختانه بهتر از این موزه مراقبت کرد. همچنین موزه‌ی لوور، از نظارت ارتش فرانسه برخوردار است.

وی همچنین با اشاره به نصب درهای حفاظتی و جست وجوی کامل بازدیدکنندگان و اندیشیدن تمهیدات امنیتی در سطوح بسیار بالا، افزود: امیدواریم بتوانیم از این آثار و گنجینه‌ی ارزشمند آن به خوبی محافظت کنیم.


او ادامه داد: ما مفتخریم که زیر نظر دولت اداره می‌شویم و به قانون دولت احترام کامل می‌گذاریم. کارهایی هست که ما نمی‌توانیم در موزه انجام دهیم. ما واگذاری به بخش خصوصی نداریم .فرضاً اجازه فروش هیچ یک از اشیا را نداریم این مثال را زدم چرا که در آمریکا این کار انجام می‌شود. و به هیچ عنوان اشیا موزه را قرض یا اجاره نیز نمی‌توانیم بدهیم اما به امانت می‌دهیم.

وی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره‌ی تغییرات و تحولات و مناسبات فرهنگی بین دو کشور پس از برجام اظهار کرد: من یک شخص فرهنگی هستم و نباید درباره‌ی سیاست صحبت کنم. من به ایران آمده‌ام تا موزه‌های ایران را ارزش‌گذاری کنم و برنامه‌ای برای ارتقای سطح موزه‌داری در کشور داشته باشیم.

«مارتنیس» همچنین درباره‌ی وجود آماری از تعداد گردشگران ایرانی در موزه‌ لوور گفت: در حال حاضر اطلاعاتی از میزان تعداد بازدیدکنندگان از موزه‌ی لوور نداریم. هرچند در روزهای خاصی نظرسنجی‌هایی بین بازدیدکنندگان پخش می‌شود که ملیت آنها آن‌ها پرسیده می‌شود. از سوی دیگر با توجه به اینترنتی بودن، هنگام تهیه بلیت برای ورود به این موزه، اطلاع یافتن از ملیت گردشگران ضروری است.

او در ادامه به شوخی، خطاب به «محمدحسن طالبیان»، معاونت میراث فرهنگی ایران، گفت: روزی که ۳۰۰ هزار گردشگر ایرانی به موزه لوور بیایند، خودتان موظف به راهنمایی کردن آنها در موزه هستید.


مارتنیس همچنین درباره‌ی امکان ایجاد بخشی مختص به ایران در موزه‌ی لوور، جدای از بخش «هنرهای شرقی»، اظهار کرد: جایی مختص ایران نداریم. تالارهایی متعلق به قبل از اسلام و بعد از اسلام و حتی بخش‌هایی از دپارتمان هنرهای اسلامی داریم، اما قرار نیست بخش دیگری را با عنوان «ایران» در موزه‌ی لوور اضافه کنیم.

وی رمز موفقت و شهرت جهانی موزه‌ی «لوور» را سرمایه‌گذاری زیاد و مناسب دولت فرانسه برای این موزه بیان می‌کند و می‌گوید: این موزه نخست یک کاخ بود و شاید یکی از دلایل آن همین باشد، چون ابتدا برای گردشگران و حتی فرانسوی‌ها، تاریخ فرانسه را بیان می‌کرد.

مارتینس مجموعه‌ موزه‌ی لوور را بسیار استثنایی دانست و افزود: این موزه از تمام فرهنگ‌ها صحبت می‌کند و مجموعه‌ای از فرهنگ‌های مختلف در آن نگهداری می‌شود، به همین دلیل است که تا کنون در جهان موفق بوده است.


او با تاکید بر این‌که این موزه در ابتدا یک موزه‌ی بسیار سیاسی در فرانسه بوده که تصویر سیاست و فرهنگ دولت فرانسه را نشان می‌داده اظهار کرد: می‌بینیم که امروز این موزه بودجه‌ی عظیم و پرسنل بسیار زیادی دارد و حتی «ژاک شیراک» - رئیس جمهور سابق فرانسه - شخصا بر این موزه نظارت داشت.

وی امکانِ دادن این آموزش را براساس تعداد بازدیدکنندگان فارسی زبان از موزه لوور دانست و گفت: به عنوان مثال در گذشته برای لهستانی‌هایی که به موزه لوور می‌آمدند، این بروشور به زبان لهستانی یا راهنمای لهستانی‌زبان داشتیم، اما در طول چند سال گذشته با توجه به کاهش تعداد بازدید کنندگان لهستانی این امکان لغو شده است.

رئیس موزه‌ی لوور همچنین درباره امکان ایجاد یک بخش به صورت کامل در موزه لوور جدای از بخش هنر شرقی گفت: ما مجموعه‌هایی را براساس زمان ارائه می‌دهیم، در بخش باستان شرق ایران نیز گنجانده شده است، اما امکان اینکه بخشی را به طور کامل به ایران اختصاص دهیم، نداریم.

«مارتنیس» همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره‌ی تعداد آثار ایرانی موجود در گنجینه‌ی لوور اظهار کرد:‌ تعداد ۵۵۰ هزار اثر در کل گنجینه‌ موزه‌ لوور وجود دارد که هزاران اثر آن متعلق به ایران است، اما آمار دقیقی در حال حاضر از این آثار نداریم.

به گفته‌ وی، آثاری که در حال حاضر از ایران در فرانسه وجود دارد، نتیجه همکاری‌ها،‌ کاوش‌ها و حفاری‌های قرن نوزدهم از سایت‌هایی تاریخی مانند «شوش» یا کاخ داریوش است که اکثر آثار ایرانی این موزه از آن محوطه به دست آمده‌اند.

رئیس موزه لوور اظهار کرد: براساس توافقی که در قرن ۱۹ بین ایران و فرانسه امضا شد، قرار شد تا برخی از آثار بدست آمده از کاوش‌های شوش در ایران بمانند و دولت فرانسه براساس حقی که گرفت، برخی از آثار را به کشور خود ببرد.


وی امکانِ دادن این آموزش را براساس تعداد بازدیدکنندگان فارسی زبان از موزه لوور دانست و گفت: به عنوان مثال در گذشته برای لهستانی‌هایی که به موزه لوور می‌آمدند، این بروشور به زبان لهستانی یا راهنمای لهستانی‌زبان داشتیم، اما در طول چند سال گذشته با توجه به کاهش تعداد بازدید کنندگان لهستانی این امکان لغو شده است.

رئیس موزه‌ی لوور همچنین درباره امکان ایجاد یک بخش به صورت کامل در موزه لوور جدای از بخش هنر شرقی گفت: ما مجموعه‌هایی را براساس زمان ارائه می‌دهیم، در بخش باستان شرق ایران نیز گنجانده شده است، اما امکان اینکه بخشی را به طور کامل به ایران اختصاص دهیم، نداریم.

او همچنین درباره اتفاقاتی که قرار است در ایران در طول دو روز سفرش انجام شود گفت: این حضور یک همکاری دو جانبه است. در این همکاری، کارشناسان فرانسوی می‌توانند به ایران می‌آیند و بالعکس. همچنین آثار موزه‌های دو کشور می‌توانند به کشور دیگر برده شوند. ما می‌توانیم تبادل اطلاعات کنیم و آثار لوور را به ایران بیاوریم. ما تازه اول راه هستیم.


وی در پاسخ به پرسش دیگری که میزان همکاری‌ها چه میزان منوط به دوره‌ی مدیریت کنونی موزه‌ی لوور است، اظهار کرد: این اتفاق مسلما از دولت‌ها جدا نیست، لوور یک موزه دولتی است، ما برای هر فعالیتی نیاز به مجوز داریم.
«مارتینس» همچنین در ادامه گفت: تا کنون دولت ایران هیچگاه درخواست بازگشت آثار موجود در فرانسه را نداده است، در صورتی که طرف ایرانی درخواست نمایش آثار ایرانی موجود در موزه‌ی لوور را در ایران داشته باشد، این کار را انجام می‌دهیم.

وی همچنین تاکید کرد: تا جایی که می‌دانم، هیچ اثر قاچاقی از ایران در موزه‌ی لوور وجود ندارد.


کد خبر: 90584

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcfjtd1.w6dxcagiiw.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com