محمد نشاط در گفتگو با هنرنیوز؛

عده‌ای در تلویزیون اجازه ورود نیروهای خلاق و ساخت آثار فاخر را نمی‌دهند

23 خرداد 1391 ساعت 8:56

محمدنشاط تهیه کننده سینما گفت:متاسفانه برخی از آدمها سالها ست که در اکثر بخش های تلویزیون حضور دارند و اجازه ایجاد اندیشه نو، ورود نیروهای جدید و خلاق را نمی‌دهند و در مقابل سفارش ساخت آثار خود را به سری از کارگردانان و تهیه کنندگانی می دهند که مدام در طول سال در حال کارکردن هستند و برای شبکه‌های مختلف تلویزیون سریال می سازند .



محمد نشاط تهیه کننده سینما در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز اظهار داشت: من به عنوان تهیه کننده ای که در بخش خصوصی سینما فعالیت دارم؛ معتقدم که بخش خصوصی به هیچ عنوان در سینما و تلویزیون نمی تواند به تنهایی دست به تهیه و ساخت فیلم و مجموعه تلویزیونی در خصوص شخصیت های علمی، فرهنگی و ملی بزند و باید حتما دولت به کمک این بخش بیاید چون واقعا این گونه آثار سرمایه گذاری هنگفتی را طلب می کند و در صورت ساخته شدن فیلم و سریال این کار سود سرشاری برای فرهنگ مردم کشورمان دارد و باعث آشنایی آنها با داشته های خودشان می شود.
وی افزود: دولت‌های مختلف معمولا از فیلمهایی که در مورد مشاهیر و مفاخر یک کشور ساخته می شود حمایت ویژه ای می کنند. چون ساخت این گونه آثار به دلیل مراحل پیچیده، گران و سختی که دارند هزینه بر هستند و من بخش خصوصی توان سرمایه گذاری انفرادی و به تنهایی در این مورد را ندارم. اما این دلیل نمی‌شود که دولت در هر فیلمی که لقب فاخر را فقط درنام‌اش یدک می‌کشد و هیچ نشانی در فیلمنامه و ساختار فیلم به عنوان اثر فاخر وجود ندارد حمایت مطلق کند . چون نتیجه هر فیلمی که ساخته می شود در سینماها به استقبال یا مقبول نشدن مردم بستگی دارد و در واقع این گیشه سینماها هستند که مشخص کننده اقبال یک فیلم از سوی مخاطبان هستند.
نشاط ادامه داد: شرایط تلویزیون خاص و کاملا با سینما متفاوت است. چون مخاطب میلیونی دارد و انتظارات هم بسیار از این رسانه بالاتر از دیگر رسانه‌ها دیداری و شنیداری است. آدمهایی در تلویزیون مشغول به کارند که نزدیک به ۲۸ سال سابقه دارند و همین ها مجوز ساخت سالیانه ۴۰ تا ۵۰ تله فیلم را صادر می کنند. تله فیلمهایی که با پول اش می توان چند فیلم یا مجموعه تلویزیونی فاخر و خوب ساخت. البته این را هم باید گفت که من به هیچ وجه مخالف ساخت تله فیلمها نیستم؛ اما با روندی که این روزها اینگونه تله فیلمها در پیش گرفته‌اند همان بهتر که ساخته نشوند. چرا که به بدترین شکل ممکن و با عواملی بی تجربه و بودجه کم ساخته می‌شوند و نتیجه آن هم استقبال نکردن مخاطب از این آثار است. در واقع پشت پا زدن مخاطب به تله فیلمهای سطحی و ضعیف آغازی بر عدم استقبال از فیلمهای سینمایی هم شده و نتیجه آن هم وضعی است که این روزها برای سینماها پیش آمده و ما به شدت ریزش مخاطب داریم.
این تهیه کننده سینما اضافه کرد: متاسفانه برخی از آدمها سالها ست که در اکثر بخش های تلویزیون حضور دارند و اجازه ایجاد اندیشه نو، ورود نیروهای جدید و خلاق را نمی‌دهند و در مقابل سفارش ساخت آثار خود را به سری از کارگردانان و تهیه کنندگانی می دهند که مدام در طول سال در حال کارکردن هستند و برای شبکه‌های مختلف تلویزیون سریال می سازند . نتیجه هم این می شود که این گونه کارگردانان و تهیه کنندگان به دلیل اینکه فرصتی برای فکر کردن ندارند مدام خود را در هر اثر تکرار می‌کنند. پس باید بحث ورود نیرهای جدید در تلویزیون فراهم شود. چگونه است من که ۲۸ سال در سینمایی کشورمان سابقه تهیه کنندگی دارم نمی توانم در تلویزیون کار کنم اما برخی ها بدون داشتن سابقه و دانش این حرفه به راحتی در تلویزیون سریال و فیلم تهیه می کنند.
وی تصریح کرد: با این شرایط به نظر من حرف زدن از ساخت مجموعه های تلویزیونی فاخر بی‌معنی است. چون آدم بی تجربه ای که دانش حرفه فیلمسازی یا تهیه کنندگی را ندارد نمی تواند سریال فاخر بسازد. اگر هم بسازد، اثرش تاثیرگذاری لازم را به هیچ وجه روی مخاطب و مردم نخواهد داشت. از طرفی نوشته‌ها و فیلمنامه‌های آدمهایی که مدام هر سال در تلویزیون کار می‌کنند، به تکرار و کلیشه رسیده، اما با این وجود به دلیل حمایت اشتباه برخی از مدیران شبکه های مختلف این آدمهای بی سواد کم دانش هنوز هم پر کارند و من و امثال من باید سالها پشت درهای بسته دفتر این مدیران اسیر کاغذ بازیهای اداری شویم و تا خسته و درمانده بی خیال ساختن سریال فاخر یا معاصر شویم.
تهیه کننده فیلم سینمایی «پرتقال خونی» خاطر نشان کرد: متاسفانه من ۳ سال است که منتظرم فرصتی فراهم شود تا بتوانم آقای ضرغامی رییس سازمان صدا وسیما را ببینم . اما این اتفاق نمی افتد. انگار ایشان نمی خواهند با من ملاقات داشته باشند و شاید باورتان نشود من بالای ۲۰۰ بار به منشی و دفتر دار ایشان زنگ زدم و دریغ از وصل کردن تلفن و یا ملاقات حضوری . متاسفانه معاونت سیما هم در دسترس نیستند. من نمی دانم من که دوست دارم با تلویزیون همکاری داشته باشم چر ا باید ۳ سال کارم زنگ زدن به دفتر آقای ضرغامی باشد. یک جای کار اشکال دارد و آن اینکه یا دوستان به آقای ضرغامی انتقال نمی دهند که بنده خواهان وقت حضوری برای گفتگو هستم و یا اینکه آقای ضرغامی نمی خواهند من را ببینند. دوست دارم ببینم دلیل این کار چیست. خب با این شرایط من تهیه کننده با سابقه چگونه می توانم مجموعه تلویزیونی فاخر برای تلویزیون بسازم.
نشاط یادآورشد: خوشبختانه اخیراً من طرحی را به سیما فیلم در خصوص ساخت یک فیلم فاخر جنگی ارائه دادم که طرح مورد استقبال قرار گرفته و این روزها ما به همراه گروه نگارش اثر مشغول تحقیق و پژوهش در این خصوص هستیم. من در مرحله اول ۸ کتاب در مورد دفاع مقدس مان خریداری کردم تا فیلمنامه نویسان بتوانند با مطالعه این کتابها به مستند بودن اثر هم اشراف داشته باشند. چون معتقدم که مخاطب امروز باهوش شده و باید وقتی یک فیلم یا سریال فاخری می‌سازیم به نکات بسیار مهمی توجه داشته باشیم. تا مخاطب اثر را پس نزند. برای این فیلم جنگی هم من دوست دارم فضای کار نزدیک به وقایع اصلی باشد.
وی عنوان داشت: ما در سینمای دفاع مقدس مرحوم ملاقلی پور و آقای ابراهیم حاتمی کیا را داریم که توانسته اند فیلمهای بسیار خوبی در خصوص دفاع مقدس ساخته اند و این نشان دهنده این است که هر کس از من تهیه کننده تا کارگردان اثر باید دین خودمان را به دفاع مقدس ادا کنیم و این مسیر نمی شود مگر با ساخت آثاری فاخر و ملی در مورد شخصیتهای ماندگار دفاع مقدس.
نشاط در پایان گفت: اگر می خواهیم آثار تاثیرگذاری و خوبی در حوزه تلویزیون و سینما و به ویژه ساخت مجموعه های تلویزونی فاخر داشته باشیم باید از حرفه ای ها و کاربلدهای این حرفه هم استفاده کنیم.تا مخاطبان بتوانند با آثاری که ساخته می شوند به خوبی ارتباط برقرار کنند. در این صورت است که می توانیم انتظار داشته باشیم که مجموعه های فاخرمان بتواند بر نسل آینده و کنونی کشورمان تاثیرگذار باشد و باعث هویت سازی، تولید فرهنگ و اندیشه در نسل جوان کشورمان شوند.


کد خبر: 42073

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcfmxdj.w6d0eagiiw.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com