شریفی: مدیران گروه اصرار بر آوردن بازیگران سرشناس دارند

19 خرداد 1389 ساعت 11:47


امیرحسین شریفی تاکید کرد یکی از معضلات تولید تلویزیونی اصرار بیش از اندازه مدیران گروه برای استفاده از بازیگران سرشناس است.

امیرحسین شریفی تاکنون آثار تلویزیونی همچون "گامی در تاریکی"، "ستاره‌های سوخته"، "تنهایی"، "راه بی‌بازگشت"، "بازی شبانه"، "فصل آخر"، "مرد" و ... را تهیه کرده است. او این روزها مشغول تهیه‌کنندگی مجموعه تلویزیونی "خانه بی‌پرنده" به کارگردانی کاظم معصومی برای شبکه تهران است.

به گزارش هنر نيوز ،این تهیه‌کننده درباره مشکلات تولید آثار تلویزیونی به خبرنگار مهر گفت: بزرگترین مشکل ورود بی‌ضابطه تهیه‌کنندگانی غیر حرفه‌ای به چرخه تولید است. این افراد بزرگترین لطمه را به فیلم‌های تلویزیونی زده‌اند. نمی‌دانم چرا برخوردی در این باره نمی‌شود؟ این افراد غیر حرفه‌ای در قیمت بازیگران و عوامل نیز تاثیر گذاشته‌اند و منجر به بالا رفتن دستمزدها شده‌اند.

وی در ادامه افزود: من از چند ماه پیش تهیه‌کنندگی مجموعه تلویزیونی "خانه بی‌پرنده" را برای شبکه تهران شروع کردم. متاسفانه برای تهیه این مجموعه دچار مشکلات زیادی شدم. بازیگرانی که دعوت شدند قراردادهای 25 میلیونی خود را برای بازی در یک تله فیلم به من نشان دادند، اما به خاطر رفاقت دستمزد هفت میلیونی برای سریال گرفتند. ببینید چقدر تفاوت در دستمزد بازیگران وجود دارد؟

شریفی با اشاره به عزت‌الله ضرغامی، رئیس سازمان صدا و سیما گفت: ایشان باید با این مسئله برخورد کند. ما هر روز شاهد افزایش افراد غیر حرفه‌ای در عرصه تهیه‌کنندگی و کارگردانی هستیم که آثاری را تولید کرده و بعد به شبکه‌های تلویزیون می‌فروشند. یکی دیگر از مشکلات تولید این است که کارگردانان می‌خواهند خودشان تهیه‌کننده باشند. همین مسئله به اثر لطمه می‌زند. در حال حاضر تعداد تهیه‌کنندگان حرفه‌ای در تلویزیون انگشت شمار هستند که  آثاری با کیفیت بالا تولید می‌کنند.

این تهیه‌کننده با اشاره به ناظران کیفی گفت: در آثار تلویزیونی که تولید کرده‌ام هیچ وقت ناظر کیفی نداشتم، اما در مجموعه "خانه بی‌پرنده" ناظر کیفی داریم. او کمک فکری زیادی به پروژه کرده است. ناظران کیفی هرگز برای تهیه‌کنندگان حرفه‌ای مشکل‌ساز نیستند، بلکه تهیه‌کننده می‌تواند از کمک او هم استفاده کند.

وی اشاره کرد: الان یک جوان 20 ساله هم تهیه‌کننده شده است. واقعاً ما دیگر به خودمان هم داریم شک می‌کنیم که چرا بودجه باید در اختیار کسانی گذاشته شود که به راحتی بودجه را از بین می‌برند؟ نمی‌دانم چرا کسی جوابگو نیست؟ یکی دیگر از معضلات تولید اصرار بیش از اندازه مدیران گروه برای استفاده از بازیگران سرشناس است. در حالی که من در آثارم سعی می‌کنم به دنبال چهره‌های جدیدی باشم یا از بازیگران تئاتری که سال‌ها خاک صحنه را خوردند، بهره ببرم.

شریفی خاطرنشان ساخت: تهیه‌کننده و کارگردان به ترتیب قلب و مغز کار هستند. متاسفانه جایگاه تهیه‌کننده از بین رفته است. الان می‌بینم کارگردان حرفه‌ای بیکار در خانه نشسته‌اند بعد دستیار یک، دو و سه فیلم می‌سازند. باید جلوی این فاجعه را گرفت، چرا که غیر قابل جبران است.

این تهیه‌کننده درباره اینکه همزمانی چند پروژه در دست یک تهیه‌کننده تا چه لطمه به آثار می‌زند، توضیح داد: مسلماً خیلی لطمه می‌خورد. زمانی که تولید مجموعه "خانه بی‌پرنده" را شروع کردم ذهنم را متمرکز این کار کردم و فعالیت دیگری نکردم. البته پیش آمده که دو تله فیلم را همزمان داشتم، اما از کیفیت آن به راحتی نگذشتم، اما چون پروژه "خانه بی‌پرنده" سنگین بود، دیگری کاری همزمان با آن نداشتم. متاسفانه جایگاه تهیه‌کننده در سینما و تلویزیون مشخص نیست. یک تهیه‌کننده باید درباره کارگردانی، طراحی صحنه، فیلمبرداری و ... تا حدودی شناخت داشته باشد تا بتواند بر کار نظارت کند.


کد خبر: 11103

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcfmydy.w6dyxagiiw.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com