عادی‌سازی مصرف مواد در رسانه‌ها، سلامت نسل آینده را تهدید می‌کند

6 تير 1405 ساعت 15:24

معاون بهداشت وزارت بهداشت، گفت: پیشگیری مؤثرترین راهکار مقابله با اعتیاد است، و باید نسبت به گسترش نمایش غیرمسئولانه مصرف مواد، الکل و دخانیات در رسانه‌های تصویری مراقب بود.


به گزارش هنرنیوز ؛ علیرضا رییسی معاون بهداشت وزارت بهداشت در پیامی به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد: اعتیاد به انواع مواد غیرقانونی، از جمله آسیب‌های جدی در سراسر جهان و کشور ایران به شمار می‌رود که با پیامد‌های منفی فراوان بر سلامت، از جمله سلامت جسمی، روانی و اجتماعی، همراه است، بر اساس مطالعات و اصول علمی، مهم‌ترین جنبه در مقابله با این پدیده، گسترش اقدامات پیشگیرانه با در نظر گرفتن گروه‌های در معرض خطر، از جمله کودکان و نوجوانان، است. وی افزود: مداخلات مؤثر و مبتنی بر شواهد که در بستر خانواده و اجتماع به توانمندسازی این افراد منجر شوند، مانند آموزش مهارت‌های زندگی، فرزندپروری و تاب‌آوری، که همگی توسط کارشناسان سلامت روان در شبکه‌های بهداشتی ـ درمانی کشور در قالب برنامه‌های جامعه‌محور و الگوی سلامت روانی ـ اجتماعی (سراج) به‌صورت رایگان به مردم شریف کشور ارائه می‌شوند، می‌توانند با پیشگیری در سطوح مختلف، به مقابله علمی با این پدیده کمک کنند. رییسی ادامه داد: متأسفانه تاکنون، همانند بسیاری از حوزه‌های دیگر، رویکرد پیشگیرانه در مقوله اعتیاد نیز آن‌گونه که باید مورد توجه قرار نگرفته است؛ حال آنکه همه صاحب‌نظران و دانشمندان حوزه بهداشت بر این موضوع اتفاق نظر دارند که پیشگیری بر درمان مقدم است، مثال بارز این کم‌توجهی، گسترش قابل توجه و آسیب‌زای نمایش غیرمسئولانه مصرف مواد، الکل و دخانیات در رسانه‌های تصویری، از جمله سینما و شبکه نمایش خانگی، است که به‌ویژه بر گروه سنی کودک و نوجوان می‌تواند تأثیرات منفی قابل توجهی به همراه داشته باشد. معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: همچنین گسترش برنامه‌های کاهش آسیب اعتیاد در کشور ما در دهه‌های گذشته، اثرات مثبت به‌سزایی در حمایت از سلامت جسمی، روانی و اجتماعی جامعه بر جای گذاشته است که از آن جمله می‌توان به مدیریت و کاهش بیماری‌های عفونی در مصرف‌کنندگان پرخطر مواد اشاره کرد. این رویکرد که مبتنی بر حفظ کرامت انسانی، اسناد بالادستی و مطالعات مختلف علمی است، نیازمند تقویت و توجه ویژه و همه‌جانبه در کنار اقدامات درمانی ارائه‌شده در مراکز درمان سوءمصرف مواد است. وی ابراز امیدواری کرد: با همکاری بین‌بخشی، هماهنگ و هم‌افزای دستگاه‌ها و نهاد‌های مرتبط، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان متولی سلامت جسمی و روانی جامعه، در راستای مقابله با این پدیده آسیب‌زا و با بهره‌گیری از رویکرد‌های علمی نقش محوری خود را بیش از پیش ایفا کند.


کد خبر: 100106

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcfxxdyvw6dxya.igiw.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com