فخرزاده:

خاطرات دكتر دهر میندرات از شعرای هندو ثبت می شود

11 آبان 1392 ساعت 14:21

دفتر ادبیات بیداری حوزه هنری پروژه جمع آوری زندگی و خاطرات شفاهی دكتر دهر میندرنات شاعر و نویسنده هندوستانی را به دنبال حضور وی در همایش باران غدیر در سال قبل به ثبت می رساند.


به گزارش هنرنیوز در جلسه ای كه صبح امروز شنبه ۱۱ آبان ماه با حضور علیرضا قزوه، حجت الاسلام فخر زاده، دهر میندرات، بالرام شكلا شاعر هندو و محمد ضرابی برگزار شد، ادامه ثبت خاطرات شفاهی و مصاحبه با دكتر میندرات انجام گرفت.
دهر میندرات اشعار ۴۰۰ شاعر هندو را درباره حضرت رسول (ص) گردآوری كرده است و مجموعه دیگری را با عنوان "عزاداری حضرت امام حسین (ع)" در كارنامه ادبی خود دارد.
حجت الاسلام فخرزاده مدیر دفتر ادبیات بیداری حوزه هنری در این جلسه با بیان اینكه در مرداد ماه امسال به همراه محمد ضرابی طی سفری به هندوستان با دكتر دهر میندرنات و صاحبان هنر و ادبیات هندوستان دیدار داشتیم، گفت: مسلمانان در هند از جایگاه خوبی برخوردارند و یك ششم جمعیت این كشور را تشكیل می دهند و از این تعداد ۲۳ میلیون نفر شیعه هستند. به دلیل مبانی اعتقادی كه در شیعه بواسطه عرفان و ائمه اطهار وجود دارد، رابطه نزدكی میان هندو و شیعه وجود دارد.
وی با تاكید بر اینكه هندوها شخصیت های شیعه را به عنوان الگوی خود و مصادیق كسانی كه در راستای اهداف آنها حركت می كنند، می دانند، افزود: جمع آوری خاطرات شفاهی میندرات فرصتی برای نزدیكی به یكی از كشورهای بزرگ جهان است.
فخرزاده خاطر نشان كرد: اولین آشنایی هندوها با تفكر شیعه از طریق عاشورا و محرم بوده است و از این طریق اندیشمندان و محققان و شخصیت های فرهنگی هند با اسلام آشنا شدند. این از قدرت هایی است كه در درون حادثه كربلا و محرم وجود دارد.
مدیر دفتر تاریخ شفاهی با ذكر این جمله كه "گذشته چراغ راه آینده است" گفت: ثبت اطلاعات گذشتگان باعث كسب تجربه توسط آیندگان می شود اما نكته مهم اینجاست كه ثبت و ضبط اطلاعات گذشتگان بایستی توسط متخصص انجام شود تا بدین وسیله اطلاعات بازسازی شوند.
وی اضافه كرد: بیشتر منابع تدوین تاریخ در گذشته به صورت مكتوب بود و این اسناد و مدارك در اختیار گروه خاصی قرار داشت و افراد معمولی نمی توانستند یافته ها و مشاهدات خود را به آیندگان منتقل كنند. شاید اصلی ترین حوادث در میان مردم عادی رخ می داد اما آنها توانایی انتقال آن را نداشتند در نتیجه اطلاعات به درستی منتقل نمی شد و یافته ها نمی توانست دقیق و كامل باشد.
حجت الاسلام فخر زاده ادامه داد: با اختراع دستگاه ضبط صوت عده ای به میان مردم عادی رفتند و اطلاعات را جمع آوری كردند. به این ترتیب تاریخ شفاهی به وجود آمد تا اطلاعات ناگفته جمع آوری شود. به تاریخ شفاهی، تاریخ مردمی گفته می شود زیرا زبان و لحن گفتارو اصطلاحات مردم در تاریخ می ماند و مورد استفاده قرار می گیرد.
وی به ویژگی تاریخ شفاهی اشاره كرد و گفت: مصاحبه گر با بررسی علمی حوادث تاریخی و سوالات مختلف ذهن مصاحبه شونده را فعال كرده و باعث یادآوری گذشته او می شود.
فخرزاده با اشاره به این جمله كه "مردم را به غیر از زبانتان راهنمایی كنید" افزود: ما سعی می كنیم با نشان دادن رفتار گذشتگان به مردم، آنها را موعظه نماییم.


کد خبر: 65401

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcfyjdv.w6dtxagiiw.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com