یادداشتی بر نقاشی های ناصر گیو؛

هنر معاصر، جادوی رنگ و افسون خیال

10 مهر 1390 ساعت 8:59


موسسه صبا «آثار مجسمه و نقاشی ناصر گیو» را در نگارخانه خیال نو، به نمایش گذاشته است. در این نمایشگاه 15 اثر نقاشی به نمایش در آمده است. آثار نقاشی این نمایشگاه انتزاعی هستند و از لحاظ بافت و رنگ مایه با مجسمه های دست ساخته او همسانی دارند. ازین رو در یادداشتی کوتاه به این آثار می‌نگریم.
هنر آفرینی بروز اندیشه است در قالب فرم، رنگ و فضا. این رسانه گرچه در روزگار معاصر دچار سکون و رکود گشته است، لیکن گویای ذهنیت روزگار خویش بوده است. هنر به واسطه بهره گیری از اندیشه هنرمند زبان گویای اندیشه حاکم بر دوران خویش است. ذهن پویا و نگاه تیز هنرمند روزگار مردم زمان خویش را بررسی می کند و آن‌را به شیوه‌ای گویا به تصویر می‌کشد و گاه رنج‌های بشر را التیام می‌بخشد. خیال هنرمند آبستن افکار روزگار معاصر اوست . این افکار در هر عصر به شیوه‌ای تجسم می‌یابند. در واقع می توان گفت، شرایظ اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در هر زمان به طریقی مجال بروز می‌یابد. ازین رو می‌توان هنر را آئینه دوران خویش دانست.هنر در بستر پیدایش از دو دریچه مجال بروز می‌یابد. یکی ازین دو رویکرد، واقع گرایی و طبیعت پردازی در هنر است و رویکرد دیگر تجلی از دریچه انتزاع است. طبیعت در اثر هنری یا به واقع نمود می‌یابد و یا در گذر از دریچه ذهن خلاقه هنرمند در صافی ذهن او پالوده می‌گردد، امتداد می‌یابد و به اثری منتزع از واقعیت بدل می‌گردد. در واقع در انتزاع، عالم واقع به خیال هنرمند می‌آمیزد و از جهان مشهود فاصله می‌گیرد. حاصل چون به مدد اندیشه پدید آمده است، قدری از جهان زیست فاصله می‌گیرد و به عالم والا ارتباط می‌یابد. آثار گیو به واسطه انفصال بصری از جهان زیست به جهان ماورأ قرابت دارد. ازین رو آثار او را می‌توان دستاویزی برای خیال مخاطب دانست.
اگر از رویکرد فرم‌شناسانه به این آثار بنگریم، در خواهیم یافت که پرداخت هوشمندانه فرم‌ها از سوی هنرمند اثر وی را به نحو اثرگذاری جلوه‌گر ساخته است. در این آثار هنرمند حکایت از دنیایی دیگر دارد. در واقع رنگ و بافت در آمیخته با خیال هنرمند مفاهیمی را یاداور می‌گردند که برگرفته از ارزش‌های معنایی‌اند. بافت در آثار او فرم را تدائی می‌کند.
نقاشی زاده خیال هنرمند است. آن‌گاه که رنگ به مدد جادوی خیال شکل می‌گیرد، اندیشه مخاطب را با خود همراه می‌سازد. آن‌کس که از خیال بهره می‌گیرد بر ذهن مخاطب خود جاودان می‌گردد و او را بی‌هیچ تردیدی به خود مشغول می‌دارد. رنگ به واسطه نزدیکی به روح بشری حامل معانی بسیار است و رمزها در خود نهفته است. در آثار گیو، رنگ با لطافتی بی‌بدیل به نمایش در آمده است، و کمال را به مخاطب عرضه می‌دارد. آن‌چه در خصوص رنگ‌ها در آثار گیو مشهود است، از هوشمندی هنرمند در به تصویر کشیدن خیال مایه دارد.
اگر از رویکرد انتزاع به این آثار بنگریم جلوه‌ای تازه از آن‌ها را در خواهیم یافت. آثار گیو گرچه از نقوش ملموس عاری‌اند، از گونه‌ای انتزاع در بافت را حکایت دارند.
در آثار گیو بافت نقشی کلیدی ایفا می‌کند. بافت آثار او نه تنها اثر را تنوع می‌بخشد، گونه‌ای از فرم را نیز تدائی می‌کند. تنوع بافت در این آثار جلوه ویژه‌ای یافته است. این گونه پرداخت حکایت از قدرت خلافه او دارد.

هنر برخواسته از ذهن هنرمند است. حاصل پالایش طبیعت است در ذهن و روح هنرمند و ازین رو مخاطب را به خود معطوف می‌دارد و او را مجذوب می‌گرداند. هنر به واسطه ارتباط با درونیات و عواطف مخاطب با او ارتباط می‌یابد. در واقع هنرمند به مدد نقش و رنگ،
به واسطه خود بر مخاطب اثرگذار است و او را ارتباط بی بدیل
ناصر گیو متولد سال 1337 است. وی دارای مدرک کارشناسی نقاشی از دانشگاه هنر، و کارشناسی ارشد تصویرسازی از دانشگاه تهران است. وی عضو انجمن نقاشان ایران، انجمن مجسمه سازان و اتحادیه طلا و جواهر است.
ناصر گیو تاکنون در بیش از 70 نمایشگاه گروهی شرکت کرده و نیز 10 نمایشگاه انفرادی برگزار کرده است. او برنده جوایز زیادی از جشنواره های مختلف بوده که مهمترین آن برنده جایزه چهارمین دوسالانه مجسمه سازی است.
نمایشگاه « آثار مجسمه و نقاشی ناصر گیو» دوشنبه 4 مهر، ساعت 17، در نگارخانه خیال نو موسسه فرهنگی هنری صبا، گشایش یافته است.
علاقه مندان می توانند برای بازدید از این نمایشگاه به خیابان ولی عصر، خیابان طالقانی غربی، خیابان شهید برادران مظفر، شماره ۱۲۵ مراجعه كنند. این نمایشگاه تا 28 مهر همه روزه بجز ایام تعطیل، از ساعت 10 لغایت 18 ، میزبان عموم بازدیدکنندگان خواهد بود.


کد خبر: 32516

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcg3n9w.ak9xq4prra.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com