خسرو امير صادقی در گفتگو با هنرنيوز:

دخالت نهادهای مختلف در امورسینما مشکل جدید سینمای ما است

8 خرداد 1392 ساعت 11:16

خسرو اميرصادقی تهيه‌كننده و بازيگر سينما گفت: دخالت نهادهای مختلف در کارمدیریت و امورسینما که این نیز یکی دیگر از مشکلات و چالش های جدید سینمای ما است. بنابراین هیچ تهیه کننده ای با وجود این مشکل نمی تواند فیلم سینمایی مورد نظر خود را در چهار چوب نظام جمهوری اسلامی بسازد.


خسرو اميرصادقی تهيه‌كننده ، مدير توليد و بازيگر سينما درگفتگو با خبرنگارسينمايی هنرنيوز در خصوص ساخت فیلم سینمایی «عروس تهرانی»اظهارداشت: پروانه ساخت فیلم سینمایی«عروس تهرانی» را تمدید کردیم و این روزها پیش تولید فیلم را انجام می دهیم و قراراست بعد از انتخابات ریاست جمهوری کار درتهران کلید بخورد.
امیر صادقی با اشاره به اینکه فیلم‌نامه «عروس تهرانی» براساس برداشتی آزاد از «مادر شوهر هیولا» نوشته شده، در خصوص بازیگران این فیلم افزود: خانم «مهناز افشار»کماکان کاندیدای ما برای بازی در نقش اصلی زن این فیلم هستند وحتی برای بازی در این فیلم پیش قسط نیز دریافت کرده اند. برای سایر نقش ها هم ما در حال رایزنی با بازیگران دیگری هستیم که امیدوارم در روزهای آینده بتوانیم بازیگران دیگری را نیبز جذب کار کنیم.

*** امنیت اقتصادی برای تهیه کنندگان بخش خصوصی در سینما کمتر وجود دارد

وی در مورد شرایط سینمای ایران هم عنوان داشت: متاسفانه شرایط در سینمای ایران به گونه ای شده که امنیت اقتصادی برای تهیه کنندگان بخش خصوصی کمتر وجود دارد. چرا که فیلم ها در گیشه سینمای نمی توانند فروش مطلوبی داشته باشد و این برای حیات سینمایی بخش خصوصی نمی تواند مطلوب باشد. تا جایی که اکران عمومی یک فیلم سینمایی در شرایط کنونی هیچ گونه بازگشت سرمایه برای تهیه کننده بخش خصوصی ندارد.
این تهیه کننده مطرح سینما ادامه داد: متاسفانه فروش بلیت سینماها کم شده و این به مسائل بسیاری مربوط می شود که از جمله آن می توان به شرایط اقتصادی مردم هم مربوط باشد. هر چند امسال دو تا سه فیلم فروش میلیاردی داشته اند اما نمی توان برآورد مناسبی در خصوص کلیت فروش سینماهای امسال داشت. تا جایی که به نظرم فروش بالایی که این سه فیلم داشته اند نسبت به چند سال قبل که فیلم قبلی من با نام «پسرتهرونی» اکران عمومی شد، در کلیت ماجرا هم فروش کمی داشته اند و هم اینکه تعداد مخاطبین آنها هم کم بوده است.

گیشه سینماها جواب گوی هزینه های تولید فیلم ها نیست 

وی اضافه کرد: اگر با چنین شرایطی سینما به لحاظ جذب مخاطب پیش برود متاسفانه در سال آینده ما همین تعداد مخاطب را هم نخواهیم داشت و سینما عملا از بین خواهد رفت. همه چیز دست به دست هم داده اند تا چنین شرایطی برای سینمای ایران به وجود آید. مسائلی مانند:نبود امنیت شغلی در سینما برای تهیه کنندگان و سایر عوامل سینما که این بزرگترین معضل سینمای ایران است و در چنین شرایطی بخش خصوصی نمی تواند کار کند. چون فروش و گیشه سینماها جواب گوی هزینه های تولید فیلم نیست.
امیر صادقی تصریح کرد: دخالت نهادهای مختلف در کارمدیریت و امورسینما که این نیز یکی دیگر از مشکلات و چالش های جدید سینمای ما است. بنابراین هیچ تهیه کننده ای با وجود این مشکل نمی تواند فیلم سینمایی مورد نظر خود را در چهار چوب نظام جمهوری اسلامی بسازد. درنتیجه فیلم هایی عملا سطحی و ضعیف ساخته می شوند که در گیشه نمی توانند نظر مخاطبان را جلب کنند و همین می شود که ما روز به روز ریزش مخاطب خواهیم داشت. 

*** فیلم«پسرتهرونی»با قیمت فعلی بلیت سینما بیشتراز«رسوایی» می فروخت

وی ادامه داد: ما باید اکران استثنایی عید نوروز امسال را کنار بگذاریم که چند فیلم سینمایی توانستند به فروش میلیاردی رسیدند. چرا که به غیر از این سه فیلم بقیه فیلم های امسال فروش چندان مطلوبی نداشته و تبدیل به آثار پرفروش نشده اند. به عنوان مثال این روزها همه دم از فروش چند میلیاردی فیلم سینمایی«رسوایی» ساخته آقای ده نمکی می زنند. این درحالی است که اگر فروش این فیلم را قیاس کنید با فروش فیلم سینمایی«پسرتهرونی» به تهیه کنندگی بنده که چند سال قبل در خرداد ماه و در انتخابات ریاست جمهوری آن سال اکران شد، می بینید که تعداد تماشاگران فیلم سینمایی «پسرتهرونی» از تعداد مخاطبان فیلم سینمایی«رسوایی» با توجه به قیمت بلیت سینما بیشتر بوده است. در ثانی در سال ۱۳۸۸ اگر قیمت بلیت سینما ۶۰۰۰هزار توامان بود، شک نکنید که فروش کل «پسرتهرونی» از ۱۰ میلیارد تومان هم می گذشت.
وی با گلایه از ورود افراد بی تخصص به اکثر شاخه های تخصصی سینما تاکید کرد: متاسفم این را بگوییم که هر کسی بدون کوچکترین تخصص و توانایی این رزوها به راحتی وارد سینما می شود ، این درحالی است که مثلا تهیه کنندگی یا کارگردانی یک فیلم سینمایی کار ساده ای نیست و نیاز به فرد متخصص دارد. مگر می توان کسی که فرق بین فیلمبرداری سینما و تلویزیون را نمی داند برای سینما فیلم بسازد و بعد هم انتظار داشته باشد که ساخته اش فیلمی تاثیرگذار و مخاطب پسند باشد.بنابراین سینما نیاز شدیدی به افراد متخصص و کاربلد دارد.

*** سینما زمانی بدون خارج شدن از خطوط قرمز می تواند به رونق برسد

امیر صادقی یادآورشد: معتقدم که سینما زمانی می تواند استقلال خوداش را به دست بیاورد که با بدون خارج شدن از خطوط قرمز و با توجه به چارچوب ها و مقررات نظام جمهوری اسلامی فیلم با کیفیت و خوبی ساخته شود و تهیه کنندگان بتوانند به ادامه حیات هنری خویش امیدوار باشند. تفکرات و اندیشه فیلمنامه نویسان کمتر ممیزی شوند. دخالت های بی جا در کار سینما نشود. تا فیلمسازبتواند فیلم مورد نظر خود را با توجه به دغدغه های مخاطب بسازد و دولت هم از بخش خصوصی در سینما حمایت های لازم را انجام دهد. تا شاهد رونق سینما باشیم.
تاکید کرد: به دلیل مختلف و با توجه به فروش کم فیلم ها و ریزش مخاطبی که ما داشتیم به جرالت می توانم بگوییم که بخش خصوصی در سینما ۱۰ درصد هم در سال گذشته تولید نداشته است واین برای سینما فاجعه است. همچنین فروش کم فیلم ها باعث شده که سالن های خصوصی سینما هم یکی پس از دیگری با مشکلات مالی فراوانی دست و پنجه نرم کنند و در شرف تعطیلی باشند.


کد خبر: 58978

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcg7y9n.ak97u4prra.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com