گزارش هنرنیوز از جلسه نقد و بررسی نمایش«جیره بندی پر خروس برای سوگواری»؛

میزانسن های«جیره بندی پر خروس...» ریشه در واکنش بازیگران دارد

5 تير 1390 ساعت 11:07


علی نرگس نژادگفت: در اجرا اساسا میزانسن مهندسی شده ای وجود ندارد و میزان ها همیشه ریشه در واکنش های بازیگران دارند.
نشست نقد وبررسی نمایش «جیره بندی پر خروس برای سوگواری» روز گذشته با حضورکارگردان و بازیگران این نمایش در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.
به گزارش هنرنیوز، در ابتدای این نشست امین عظیمی کارشناس و منتقد این نمایش گفت: علی نرگس نژاد سال 84 اولین کارش را با عنوان«وقتی فرشته خواب سگ می بیند» را در جشنواره فجر به روی صحنه برد که با استقبال زیادی رو به رو شد، در سال 86 نمایش « پلنگ خال هایش را پاک می کند» و 2 سال بعد از اجرای این نمایش کار « دویدن با زخم کف پا» را به روی صحنه برد و امروز نمایش«جیره بندی پر خروس برای سوگواری» را به روی صحنه دارد.
علی نرگس نژاد کارگردان این نمایش گفت: از آنجایی که نمایشنامه کار را خودم نوشتم، مطمئنا برای نوشتن انگیزه اولیه وجود داشت اما نوشتن متن کار با ایده های کلی و مبهم شروع شد و بعد از مدتی خطوط اولیه کار شکل گرفت و سیر نمایش مشخص شد.
وی افزود: کار در جشنواره فجر بیست و نهم اجرا شد که چندان مورد اقبال عمومی قرار نگرفت بعد ازجشنواره و با صحبت هایی که با دستیارم برای اجرای عموم داشتیم به این نتیجه رسیدم که باید کادر بازیگری، کادری قوی و از بهترین بازیگران باشد و اگر ما توانستیم بهترین ها را داشته باشیم کار را اجرا می کنیم در غیر این صورت کار اجرا نمی شود.
نرگس نژاد ادامه داد: در انتخاب بازیگران صابر ابر نخستین گزینه انتخابی من برای حضور در کار بود و زمانی که متن را خواند موافقت خود رابرای حضور در کار اعلام کرد بعد از قطعی شدن ابر در کار به سراغ پانته آ پناهی ها و هانیه توسلی رفتیم.
این کارگردان تاکید کرد: این متن واقعا کاری وحشت برانگیز است و بازیگری می تواند آن را روی صحنه اجرا کند که توانایی این کار را داشته باشد و بتواند از توانایی اش استفاده کند البته کار کمی جنون برانگیز هم است.
علی نرگس نژاد خاطرنشان کرد: معتقدم وقتی تئاتر کار می کنیم با زبان تئاتر سروکار داریم و زبان هنر باید به زبان تئاتر و اجرا تبدیل شود. نقطه شروع برای من در نمایشنامه و مراحل خلق اثر موقعیت انسان ها است به همین خاطر به نگاه شخصی بازیگران احتیاج داشتم چرا که مسئله ما ارتباطات انسانی بود و فکر بازیگران برایم مهم بود.
کارگردان «جیره بندی پر خروس...» تصریح کرد: ما نخواستیم یکسری نظریات را اجرا کنیم اما نظریات به درک ما در این نمایش کمک می کند، نخواستیم در این نمایش کاری را نشان دهیم تا بیانیه باشد.
نرگس نژاد گفت: در اجرا اساسا میزانسن مهندسی شده ای وجود نداریم و میزان ها همیشه ریشه در واکنش های بازیگران دارند، عنصر اصلی این کار عنصر ناخودآگاهانه کار است.
این کارگردان در پایان صحبت هایش خاطرنشان کرد: نمایش فضایی سنگین و مضطرب دارد و قصدمان تعلیق در بازیگر است و سعی کردیم از حکم دادن بپرهیزیم.
در ادامه پانته آ پناهی ها گفت: زمانی که متن را خواندم کار را قبول نکردم چون کار سختی بود اما بعد از صحبت با کارگردان کار را قبول کردم، در روزهای اول تمرین هم ترجیح می دادم متن و شرایط اجرا را بفهمم بعد از فهم متن همه به اشتراک رسیدیم در اجرا.
وی افزود: انکار نقش مهمی در این نمایش دارد که زیاد هم به آن پرداخته شده است.
در پایان هم صابر ابر گفت: زمانی که متن را خواندم غیرمعمول بودن متن به ذهن من خطور کرد، غیر معمول بودن افرادی در فضایی معمول.


کد خبر: 28935

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcgny9x.ak97w4prra.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com