بهروز فرجی گفت:
سینما نیاز به سازوکار جدید برای ورود سرمایه دارد/ انتشار چند کتاب
4 ارديبهشت 1395 ساعت 9:10
بهروز فرجی، فیلمنامهنویس و کارگردان اعتقاد دارد مدیران سینمایی باید سازوکار جدیدی را برای ورود سرمایه به تولید فیلم طراحی کنند تا سرمایهگذاران از حضور در سینما سرخورده نشوند.
به گزارش هنرنیوز؛بهروز فرجی، فیلمنامهنویس، تهیه کننده و کارگردان سینما که از سال ۹۳ پروانه ساخت دو تله فیلم «مرخصی» و «بوستان محسن» را گرفته است درباره علت ساخته نشدن آنها گفت: به دلیل شرایط نامناسب مالی در سینما و تلویزیون روند ساخت این دو تلهفیلم که مضمونی اجتماعی دارند، مسکوت مانده است. حتی نتوانستیم سرمایهگذاری را پیدا کنیم رقم ناچیز ۲۰ میلیون تومان را هم به ساخت این فیلمها اختصاص دهند. با این دو اثر، اکنون فیلمنامههای آماده ساخت من به عدد ۳۵ رسیده است.
روند غلط سرمایهگذاری بخش خصوصی برای ساخت فیلم
وی افزود: زمینه ورود سرمایهگذاران به حوزه تولید فیلم توسط مسئولان سینمایی و همچنین فیلمسازان به درستی فراهم شد به عنوان مثال فیلمسازان معمولا در پیشبینی هزینههای تولید اغراق کرده و به عنوان مثال درباره فیلمی که میتوان آن را با ۱۰۰ میلیون جمع کرد، یک رقم نجومی به سرمایهگذار پیشنهاد میدهند. او نیز تمام هزینهها را تقبل کرده، اما در نهایت با فیلمی ضعیف روبهرو میشود.
نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی «خطها و سایهها» ادامه داد: سرمایهگذار که تهیهکننده یا کارگردان نیست تا با سازوکارهای تولید فیلم آشنا باشد بنابراین زمانی که متوجه میشود در این حیطه به دنبال سراب بوده دیگر وارد آن نمیشود. این مساله نشان میدهد که مسئولان و مدیران سینمای ایران باید سازوکار جدیدی برای ورود سرمایه برای تولید فیلم طراحی کنند.
بازیگر فیلم «دادستان» همچنین به برخی از فیلمهای فاخری که با سرمایه گذاری بخش خصوصی تولید شدهاند اشاره کرد و گفت: در مقابل بسیاری از فیلمهای ضعیف، آثار فاخری هم بودند که با مشارکت بخش خصوصی تولید شده، اما از روند اکران و پخش مناسب بازماندهاند. مهمترین مثال برای این دست از آثار فیلم «رستاخیز» به کارگردانی احمدرضا درویش است. چرا این فیلم که با مجوزهای رسمی ساخته شده در ایران اجازه اکران ندارد؟ با وجود اکران نشدن این فیلم و در نتیجه بازنگشتن سرمایه، آیا سرمایهگذاران آن دوباره علاقهای به ورود به سینما نشان میدهند؟
فیلمهای پرهزینه کمکی به فرهنگ کشور نمیکنند
فرجی از فراگیر شدن ساخت فیلمهای پرهزینه در سینمای ایران نیز انتقاد کرد: بررسی فیلمهایی که در این دههها به مرحله نهایی جایزه اسکار راه پیدا کردهاند، درس خوبی به فیلمسازان میدهد. جایزه اسکار و دیگر جوایز معتبر سینمایی که حضور در آنها باعث اعتبار و در نتیجه هرچه بیشتر دیده شدن فیلمها میشود این سالها بیشتر به موضوع و محتوا بها میدهند.
وی همچنین با اشاره به این نکته که همه فیلمهای ایرانی که در جوایز معتبر سینمایی درخشیدهاند فیلمهای کمهزینهای در ساخت بودهاند، گفت: همه شاهد بودند که مثلا فیلم کمهزینهای مانند «جدایی نادر از سیمین» اصغر فرهادی اسکار میگیرد یا فیلمی چون «بچههای آسمان» مجید مجیدی به مرحله نهایی و پنج فیلم برگزیده این جایزه راه پیدا میکند.
بازیگر فیلم «آخرین پرواز» فیلمهای مهم و تاثیرگذار ساخته شده در سال گذشته را نیز فیلمهای کمهزینهای خواند و عنوان کرد: از میان فیلمهایی که در جشنواره فجر سال گذشته به نمایش در آمد تنها چند فیلم به طریق نگاتیو فیلمبرداری شد، اما باقی فیلمهای مهم مانند «ابد و یک روز» برای کمشدن هزینههای ساخت با دوربینهای ویدیویی ساخته شده بودند.
فرجی در پایان گفت: در این چند سال اخیر فیلمنامههایی را که نتوانستم به مرحله ساخت برسانم، در قالب کتاب منتشر کردم. در سال ۱۳۹۲ دو مجموعه فیلمنامه من با نامهای «برمیگردیم انار بچینیم» و «هشت دقیقه پایانی» منتشر شد. امسال کتاب «جنینهای کاغذی» حاوی ۶۰ طرح فیلمنامه سینمایی را در دو جلد از سوی انتشارات اندیشگان در دست انتشار دارم. قرارداد انتشار باقی فیلمنامههایم نیز با انتشارات نظری بسته شده است.
کد خبر: 91025
آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcgnz9y.ak9qx4prra.html