نگاهی به یک مجموعه تلویزیونی؛

«روزی بود روزی نبود» پلی بین نسل امروز و فرهنگ کهن ایرانی

23 شهريور 1391 ساعت 14:02

اگر می‌خواهیم در میان ملل و در هزاره سوم جایگاهی داشته باشیم، ناگزیریم که کودکان و نوجوانان را با پیشینه فرهنگی و تمدن ایران آشنا کنیم، چرا که هیچ کاری مهم‌تر از احیای غرور ملی به پشتوانه سهم انکارناپذیر ایرانیان در تمدن بشری نیست.



امروز نسل نوجوان و جوان ایرانی را خطر گرایش بیشتر به جلوه‌های فرهنگ غربی تهدید می‌کند که در شبکه‌های رسانه‌ای و ماهواره‌ای و با تمام ابزارهای الکترونیکی و نرم‌افزاری ذائقه سربازان آینده ایران را نشانه گرفته‌‌اند و اگر در انتقال و بازآفرینی ارزش‌های ملی تعلل بورزیم، از همراهی نسل آینده ایرانی محروم خواهیم ماند.
داستان‌های کهن و مجموعه‌های داستانی سرشار از آموزه‌های اخلاقی و تربیتی برای کودک و نوجوان هستند و علاوه بر آن زمینه‌های پیوند نسل‌های جدید را با قدمت و سابقه تاریخی خود که همان میراث‌های فرهنگی و ملی خود هستند فراهم می‌نماید.
مجموعه تلویزیونی «روزی بود روزی نبود» محصول شبکه استانی فارس است که در ۲۶ قسمت ۳۰ دقيقه‌اي از سيماي مركز فارس پخش مي‌شود و در حال حاضر از شبکه دو سیما هم روی آنتن می‌رود.
مجموعه «روزی بود روزی نبود» که نام آن هم الهام گرفته از مطلع قصه‌های کهن ایرانی یعنی همان «یکی بود یکی نبود» است، از دو بخش نمايشي و عروسكي تشکیل شده است و در کنار مجموعه زیبای «شکرستان» روایت کننده داستان‌های آموزنده و حکایات شیرین ایرانی است. این مجموعه بر اساس داستان‌هاي كهن ايراني چون كليه ودمنه، طوطي نامه و مرزبان نامه و بسیاری از داستان‌ها وحکایات کهن و آزاد دیگر، ماجراهاي نمايشي و دراماتيك را به تصوير مي‌كشد و هر قسمت آن اختصاص به یک موضوع و یک پدیده اخلاقی یا اجتماعی و خانوادگی و تربیتی و. .. دارد.
در بخش نمايش، ماجراهای داستانی این سریال مربوط است به دو جوان كه به خانه قديمي پدر بزرگشان آمده‌اند از طرف پدر بزرگ مامور مي شوند كه زير زمين خانه را مرتب كنند و به صورت اتفاقی آن‌ها در حين كار متوجه روزنه‌اي در ديوار مي‌شوند كه تابلويي روي آن را پوشانده است و از اين منفذ به دنياي حيوانات عروسكي راه پيدا مي‌كنند که بخش دیگر داستان به موازات بخش نمایشی، در قالب بخش عروسکی بازگو کننده حکایت یا داستان مربوطه است. در واقع نمود عینی و شبیه سازی آموزه‌ها و مفاهیم این حکایات زیبا که در قالب نمایش عروسکی به تصویر کشیده می‌شود توسط بازیگران خردسالی که همراه با پدربزرگ خود زندگی می کنند روایت می‌شود.
«روزي بود روزي نبود» در دو بخش نمايش عروسكي به شيوه بونراكو (خيمه شب بازي) در استوديو تصوير برداري مي‌شود که از یک منظر همین موضع کمکی به رونق خیمه شب بازی و تئاتر عروسکی هم هست. تئاتری که گره خورده است با بسیاری از میراث های ادبی و هنری و فرهنگی ما و متاسفانه طی سال های اخیر با افول مواجه شده است.
همانگونه که اشاره مختصری هم در بالا شد این مجموعه از جهات مختلفی می‌تواند با «شکرستان» مقایسه شود. مجموعه «روزی بود روزی نبود» همانند «شکرستان» به روایت داستان‌های کهن ایرانی اختصاص دارد و در قالب داستان های زیبا و شنیدنی مخاطب خود را پند می‌دهد. البته تم بخش عروسکی این مجموعه همانند شکرستان طنز است و البته طنز برنامه هم واقعا قوی است و شخصیت های عروسکی همراه با گوینده‌های مربوطه اجرای خیره کننده‌ای از خود به نمایش گذاشته‌اند.
به همین سبب است که این مجموعه هم مانند شکرستان مخاطبینی از طیف سنی مختلف دارد و صرفا متعلق به کودک و نوجوان نیست!
هدف از توليد اين مجموعه آشنا كردن كودكان و نوجوانان با فرهنگ كهن اين مرز و بوم و بهره‌گيري آنان از سنت‌ها و آداب و رسوم پسنديده و كهن ايران زمين است.
تهيه كننده اين برنامه فرشاد زارعي و كارگردان آن حميد هاشم زاده است و به عنوان یک مجموعه ی تولید استانی بسیار ارزشمند و قابل تحسین است.

یادداشت: فاطمه جمشیدی


کد خبر: 46151

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcgqq9t.ak93n4prra.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com