«بازمانده» مجید انتظامی پس از ۳۰ سال منتشر شد

27 مرداد 1403 ساعت 14:08

آلبوم موسیقی متن فیلم سینمایی «بازمانده» به کارگردانی زنده‌یاد سیف‌الله داد و آهنگسازی مجید انتظامی پس از ۳۰ سال منتشر شد.


به گزارش هنرنیوز ، آلبوم موسیقی متن فیلم سینمایی «بازمانده» به نویسندگی، کارگردانی و تدوین مرحوم سیف‌الله داد، تهیه‌کنندگی منوچهر محمدی، منوچهر عسگری‌نسب، سیف‌الله داد و آهنگسازی مجید انتظامی در ۲۳ قطعه، پس از ۳۰ سال به صورت دیجیتال منتشر شد و در تمام پلتفرم‌های بین‌المللی پخش موسیقی قابل دسترس است. آذرنوش صدرسالک (دستیار آهنگساز)، پرویز وزیری (فلوت عربی)، خاچیک بابایان، همایون رحیمیان، ارسلان کامکار، سهیل دهبستی، ابراهیم لطفی، رضا عالمی (ویولن)، سیاوش ظهیرالدینی، والود تارخانیان (آلتو)، کریم قربانی، محسن تویسرکانی (ویولنسل)، زنده یاد علیرضا خورشیدفر (کنترباس)، جاوید مجلسی، مسعود غریب‌نواز (هورن)، امیر بهشتی، کیومرث میردادیان (ترومپت)، حسین شریفی (ترومبون)، مجید انتظامی (اُبوا)، ناصر رحیمی (فلوت)، اکبر محمدی (کلارینت)، علی پژوهشگر (عود)، سودابه شمس، شهلا میلانی، ریما نوزاد، ویدا نهرودی، رشید وطن‌دوست، علی تفرشی، زنده یاد اسفندیار قره‌باغی (گروه کُر) و ناصر فرهودی (صدابردار و میکس) از نوازندگان و عوامل ساخت این آلبوم هستند که پخش بین‌المللی آن توسط پردیس رکوردز انجام می‌شود. فیلم سینمایی «بازمانده» محصول سال ۱۳۷۳ یکی از مهمترین و ماندگارترین آثار سینمایی در حوزه مقاومت و آرمان فلسطین است، این فیلم براساس کتاب «بازگشت به حیفا» نوشته غسان کفانی یکی از مشهورترین نویسندگان و روزنامه‌نگاران عرب در قرن بیستم ساخته شده است و موضوع آن به تشکیل دولت اسرائیل و حکومت آن بر شهر حیفا بازمی‌گردد. بازیگرانی که در این فیلم حضور داشتند همچون سلمی المصری، جیانا عید، بسام کوسا، جمال سلیمان و غسان مسعود همگی عرب بودند و عوامل فنی فیلم «بازمانده» بیشتر ایرانی هستند. فیلمبرداری آن هم در شهر‌های لاذقیه و دمشق در کشور سوریه انجام شده است. انتظامی سال ۱۳۹۳ در گفتگو با یکی از رسانه‌ها درباره ساخت موسیقی فیلم «بازمانده» اظهارداشت: سیف‌الله داد اصرار داشت تِم کار خیلی عربی نباشد، او یک موسیقی کلاسیک می‌خواست که آن حالت را بیان کند. وی گفت: کار را با کامپیوتر ضبط می‌کردیم و بعد از گذاشتن روی فیلم، کارگردان نقطه نظراتش را می‌گفت و اگر راهی برای بهتر شدن داشت، آن را انجام می‌دادم و کار را در استودیو ضبط می‌کردیم. انتظامی با بیان اینکه خیلی دیر در جریان ساخت موسیقی متن این فیلم قرار گرفته است، افزود: تیتراژ اول را با نی ضبط کردیم، اما سیف‌الله داد دوست نداشت از نی واقعی استفاده کنیم و به علت اینکه خیلی عربی می‌شد، خواست با دستگاه انجام شود. در اصل موسیقی که در استودیو ضبط کرده بودیم، نی ضبط شده با دستگاه را بر روی آن گذاشتیم. این آهنگساز بیان کرد: قرار بود موسیقی تکه‌تکه باشد و از تصاویر گذر کند که خوشبختانه روی فیلم هم خوب چفت شد. آن موقع یک دستگاه سیتی سایزر کوچک داشتم و با اندازه گرفتن پلان‌ها سعی می‌کردم، موسیقی سر موقع عوض شود. سیف‌الله داد هم وسواس زیادی داشت و تأکید می‌کرد ساز همان جایی بیاید که باید بیاید. وی نقش سیف‌الله داد را در موسیقی «بازمانده» بسیار تأثیرگذار دانست و گفت: او پشتکار زیادی داشت و می‌دانست چه می‌خواهد و آنچه می‌خواست از عوامل می‌گرفت. هنگام ضبط موسیقی هم هر روز به استودیو می‌آمده و نقطه نظراتش را منتقل می‌کرد. به گزارش ایرنا ، انتظامی افزود: هر کدام از موسیقی‌هایی که برای فیلم ساخته‌ام، پنج، ۶ بار نوشته و پاره شده است و به جایی رسیده که حس من و کارگردان به هم نزدیک شده تا توانستیم آن را در استودیو ضبط کنیم.


کد خبر: 99504

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcgtn9y.ak9yz4prra.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com