پس از سه سال

«حسن دادشکر» به صحنه تئاتر می آید

خبرگزاری ايسکا نيوز , 21 دی 1393 ساعت 10:35

حسن دادشکر از اجرای نمایش «پیرمرد و ببر» پس از سه سال دوری از صحنه خبر داد.


دادشکر با این توضیح که نمایشنامه نوشته علی خاکبازان است، گفت: این اثر که در قالب کتاب از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به چاپ رسیده براساس یک افسانه قدیمی نوشته شده. وی افزود: این نمایشنامه که به احتمال زیاد عنوان آن برای اجرا تغییر می کند درامی است درباره پیرمری که با یک ببر در قفس روبرو می شود. پس از التماس های ببر، پیرمرد این حیوان را آزاد می کند ولی ببر تصمیم گرفته ناسپاسی کرده و پیرمرد را بخورد. پیرمرد از ببر می خواهد نظر سه نفر را در این باره بپرسند ولی آهو، خرس و خرگوش وقتی متوجه می شوند ببر آزاد شده فرار می کنند. در نهایت با حضور یک انسان و ترفند او ببر دوباره به قفس می افتد. کارگردان «حسنک و دیو» نتیجه داستان را خوبی در مقابل بدی دانست و تصریح کرد: باور نویسنده در نمایشنامه «پیرمرد و ببر» این است که باید در برابر بدی خوبی کرد. چون در غیر این صورت بدی گسترده می شود؛ هیچ چیز سر جای خودش نیست و زندگی مشکل می شود. زمینه قصه در زندگی امروز وجود دارد. متاسفانه امروزه بسیاری از برخوردها در سطح جامعه غیرانسانی شده. نوع زندگی مدرن موجب شده مردم بیشتر به کار خودشان مشغول باشند. عاطفه و مهربانی مثل گذشته ها وجود ندارد. بازیگر «آرایشگاه زیبا» با این توضیح که در شیوه اجرا درباره همین نتیجه با تماشاگران بحث می شود، گفت: هدف این است که ذهن تماشاگر به غلیان درآید و شوکی به او وارد شود جواب بدی بهتر است که خوبی باشد. از این کارگردان پرسیدم یعنی نمایش «پیرمرد و ببر» به نوعی مشارکتی است، وی پاسخ داد: در نفس تئاتر کودک و نوجوان مشارکت وجود دارد. کار مشارکتی باید با تسلط کامل بازیگر، خلاقانه و براساس موقعیت با مخاطب اجرا شود. طی سال های اخیر اجرای نمایش نامه های دیوید وود در ایران زیاد شده که مشارکتی است ولی پایه کار این نویسنده دخالت تماشاگر در نمایش است و از ابتدا پایه ریزی شده. تماشاگر از این موضوع اطلاعی ندارد. قضیه مشارکت بسیار سهل و ممتنع است. اگر به جزییات فکر نشود و بازیگر مسلط نباشد مشارکتی نمی شود. دادشکر با بیان این که تکنیک اجرای نمایش «پیرمرد و ببر» تن پوش است، ادامه داد: البته تن پوشی به شکل خیلی خلاصه. در این اجرا بیشتر از بازیگران می خواهم به جای گفتن دیالوگ با حرکت شخصیت را به مخاطب القا کنند. به عنوان نمونه ببر بیشتر حرکت آکروباتیک داشته باشد. وی با این توضیح که سه متن نمایشی را در سال 1390 به مرکز تئاتر کانون پیشنهاد کردم، اظهار داشت: همان سال «افسانه های نو» در کانون اجرا می شد و ازم خواسته شد کارهای دیگری نیز برای اجرا پیشنهاد دهم ولی در این مدت با عناوین مختلف این کار به تعویق افتاد و تاکید می شد «بودجه نداریم» در حالی که به شکل مرتب در مرکز تئاتر نمایش به صحنه می آمد. اخیرا مدیریت مرکز تئاتر کانون تغییر کرده و از سوی مدیر جدید دعوت به کار شدم. در حال حاضر قول اجرا دادند ولی نمی دانم میزبان حمایت چقدر است. اگر طبق گفته ها پیش برویم نمایش نیمه دوم فروردین سال آینده تا اواخر اردی بهشت اجرا می شود. کارگردان «شنل قرمزی» تئاتر کودک و نوجوان را فرهنگ ساز دانست و اضافه کرد: این گونه نمایشی به سمت موسیقی 6 و 8 رفته و بیشتر شاهد اجرای برنامه های شاد هستیم. در حالی که بخشی از اجرا نمایش باید سرگرمی باشد نه تمام کار و مخاطب مدام در حال دست زدن باشد. دادشکر تئاتر کودک و نوجوان را سرمایه گذاری برای آینده دانست و گفت: این کار مانند ساختن پالایشگاه و کارخانه می ماند و در آینده جواب می دهد. با اجرای نمایش خوب نسلی تربیت می شود که بیست سال بعد می توان شاهد دستاوردهای آن بود. باید برای این گونه نمایشی سرمایه گذاری کرد. وی درباره عواملی که با نمایش همکاری دارند، گفت: حضور آرش شریف زاده و سعید ابک به عنوان بازیگر در نمایش «پیرمرد و ببر» قطعی شده است.


کد خبر: 78237

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcgux9u.ak97w4prra.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com