محسن چگینی در گفتگو با هنرنیوز:

بدون بازیگران چهره هم می‌شود کار‌های خوبی ساخت

15 آبان 1392 ساعت 11:48

تلویزیون باید بخاطر مجموعه «وضعیت سفید» به خود افتخار کند. باید به این باور رسید که بدون بازیگران چهره هم می‌شود کار خوب ساخت.


محسن چگینی در پاسخ به سوال خبرنگار هنرنیوز مبنی بر این‌که چه چیزی بیشترین نقش را در کیفیت آثار تلویزیونی دارد؛ گفت: من تصورم این است که بحث مربوط به کیفیت به اولین چیزی که بر می‌گردد فیلم نامه است. ما چه در سینما و چه در کار‌های تلویزیونی با کمبود فیلم‌نامه خوب مواجه هستیم. تعداد فیلم نامه نویس‌های خوب ما از تعداد انگشتان یک دست کمتر است. این عده کم نمی‌توانند آن مجموعه بزرگ را تامین کنند. طبیعتاً همین امر باعث می‌شود این افرادی که به کار اشراف ندارند وارد این سیستم شوند. در تولید کار‌های نمایشی به نظرم تخصصی‌ترین بخش فیلم‌نامه است‌؛ که متاسفانه از همین ناحیه هم لطمه می‌خوریم که جدی گرفته نمی‌شود. فیلم‌نامه ریشه و زیر بنای یک اثر است. شما اگر یک فیلم‌نامه خوب داشته باشید و کارگردانتان خیلی خوب نباشد قطعاً با اثری مواجه می‌شوید که قابل دیدن است اما عکس این را نمی‌شود تحمل کرد.

چگینی در ارتباط با آموزش در حوزه فیلم‌نامه نویسی این گونه اظهار نظر کرد: نویسنده‌های جدید پرورش داده نمی‌شوند. باید ما به جوان‌ها آموزش بدهیم که فقط با کلاس رفتن و آموزش دیدن فیلم‌نامه نویس نمی‌شوند آن‌ها باید به این نتیجه برسند که باید زحمت بکشند و تلاش و کوشش داشته باشند. بخش‌های مختلف در این حرفه مانند بازیگری، کارگردانی، نویسندگی و تهیه کنندگی هر کدام یک دنیای جدایی است؛ که افراد برای وارد شدن باید آموزش ببینند.

وی در ادامه افزود: به نظرم روندی وجود ندارد که فیلم‌نامه نویسان به صورت پله پله در این کار رشد کنند و دیده شوند. با این وضعیت هر کسی وارد مجموعه می‌شود و خیلی‌ها هم از این مجموعه که حق‌شان نیست خارج می‌شوند. به این ماجرا نباید سطحی نگاه کرد چرا که عاقبت خوشی برای فیلم‌های ما و مخاطبانمان با این روند نخواهد افتاد. نمی‌دانم علتش چیست ‌که مسئولین فرهنگی ما در تلویزیون و سینما این موضع را جدی نمی‌گیرند شاید جدی می‌گیرند و راهکارش را پیدا نمی‌کنند. اما مطمئن هستم با گذاشتن جلسات پی در پی و استفاده از فر‌هیختگان در این زمینه قطعاً به نتیجه خوبی خواهیم رسید. در برخی موارد دیدم که می‌گویند برای فلان فیلم‌نامه مشاور بگذاریم کار خوبی می‌شود، اما نمی‌دانند که کاری که اصول را رعایت کرده و از پایه اشتباه است با این چیز‌ها درست نمی‌شود.

تهیه کننده مجموعه «پژمان» مهم‌ترین ویژگی یک نویسنده را این طور بیان نمود: شما مطمئن باشید یک فیلم‌نامه نویس خوب قطعاً با تحقیق و پژوهش به یک فیلم‌نامه خوب می‌رسد. امکان ندارد کسی شروع به نوشتن کند و تا آخرین صفحه فیلم نامه بدون تحقیق و پژوهش یک آثر خوب بنویسد. یک فیلم نامه نویس خوب برای نوشتن به میان مردم می‌رود و برای بدست آوردن یک سوژه خوب به دقت جامعه را زیر ذربین خود بگذارد. شما مطمئن باشید در همه جای دنیا همین طور است که برای ساخت یک سریال تحقیق و پژوهش می‌کنند. تمام کارهای خوب از این شیوه پیروی می‌کنند.

تهیه کننده مجموعه «ساختمان پزشکان» در بیان این مطلب که تهیه کنندگان مورد نقد قرار نمی‌گیرند گفت: ما در یک ریل غلط قرار گرفتیم که همه‌مان را به ناکجا آباد می‌برد. اصلی‌ترین ضربه را مردم می‌خورند. مردم و جامعه یعنی من و شما و همه مسئولین با هم ضرر می‌کنیم. نتیجه این می‌شود که به هم بی‌اعتماد می‌شویم. امکان ندارد با آوردن چند بازیگر چهره فیلمی که فیلم‌نامه ضعیفی دارد به کار خوبی تبدیل شود.

وی در ادامه افزود: اگر دقت کنید تمام کار‌هایی که خوب دیده می‌شود بازیگران و کارگردانان هستند که مورد ستایش قرار می‌گیرند و اگر هم کار بد شود تمام تقصیر را به دوش دیگر عوامل می‌اندازند. کسی نمی‌آید بگوید آقای تهیه کننده شما در این پروژه که مسئول انتخاب عوامل بودید به دلیل انتخاب‌های درست‌تان کار خوب شد و یا اصلاً نه به این دلایل کار ضعیف شده است. تهیه کننده در کار‌ها خیلی کم رنگ است. نمی‌گویم آن را تشویق کنند نه بر عکس بیایند تهیه کننده را باز خواست کنند؛ که چرا این کار خوب شده یا بد شده است و کارش را نقد کنند.

چگینی در ارتباط با استفاده از بازیگران جدید در مجموعه‌های تلویزیونی گفت: ببینید ما در کار‌هایمان سعی کردیم قانون شکنی کنیم. ما این جرات را داشتیم که از بازیگر‌های خوب در تئا‌تر استفاده کنیم. به عنوان مثال در مجموعه «ساختمان پزشکان» این اتفاق افتاد و در همین سریال «پژمان» هم باز این اتفاق افتاد. باید بازیگرهای جدید را به سینما و تلویزیون معرفی کرد و عرصه را بر آن‌ها تنگ نکرد. در مجموعه «وضعیت سفید» این اتفاق به درستی افتاد. بازیگرانی که خیلی چهره نبودند به این حرفه معرفی شدند و به دلیل داشتن فیلم‌نامه خوب در مرحله اول خوب هم دیده شدند. به نظرم مدیران تلویزیون باید به این اثر افتخار کند.

وی درباره بودجه تلویزیون به این ترتیب صحبت کرد: البته تلویزیون از کمبود بودجه رنج می‌برد اما واقعاً می‌شود با کمی نرمش از جانب مدیران اسپانسرهای خوبی را وارد این عرصه کرد. و تبلیغات خوبی را گرفت. یکی از مشکلات تلوزیون این است؛ که کار تولیدی را بخش خصوصی انجام می‌دهد ولی تصمیمات در بخش دولتی گرفته می‌شود این دو گروه چقدر هم دیگر را درک می‌کنند. چقدر جلسات پی در پی می‌گذارند تا به نتیجه برسند. اگر سفارش دهنده‌ای که می‌خواهد محصولش تبلیغ شود بداند مخاطب‌های زیادی از هر قشری پای برنامه‌های تلویزیون می‌نشیند حتماً از تبلیغ محصولش در این رسانه استقبال می‌کند. تلویزیون برای این‌که تنوع مخاطبانش زیاد شود باید کمی فضا را باز نگه دارد و از این حساسیت‌های بی‌جهت جلو گیری کند.


کد خبر: 65583

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcgwn93.ak9n74prra.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com