گزارش هنرنیوز از نشست رسانه ای رئیس موزه هنرهای معاصر

آقایی: تحریم ها امانت سپاری را قدری دشوار کرده است

24 تير 1392 ساعت 19:02



به گزارش هنرنیوز از  نشست رسانه ای رئیس موزه هنرهای معاصر صبح امروز در کتابخانه موزه هنرهای معاصر برگزار شد.

احسان آقایی مدیر موزه هنرهای معاصر تهران در آغاز  این نشست درباره نمایشگاه های شش ماهه دوم امسال سخن گفت. وی از برپایی نمایشگاهی با عنوان «جنبش هنری سقاخانه» خبر داد و گفت: جنبش هنری سقاخانه جنبشی خودجوش در ایران بود که در پاسخ به مدرنیزه شدن هنر ایران به وجود آمد چرا که هنر مدرن از پایگاه مردمی برخوردار نبود.   این نقاشان باورهای دینی و مذهبی را در حوزه هنر مدرن وارد کردند و جنبش هنر سقاخانه را به وجود آوردند که دوره مهمی در هنر ایران است و حدود ۲۰ سال به طول انجامید.

 رئیس موزه هنرهای معاصر تاکید کرد: امیدوار هستیم که بتوانیم کتاب آثار این نمایشگاه را نیز همزمان با گشایش  منتشر کنیم. در این نمایشگاه آثاری از منصور قندریز، صادق تبریزی، ضیاءالدین امامی و دیگر هنرمندان مکتب سقاخانه در موزه روی دیوار خواهد رفت که هم‌اکنون در حال رایزنی برای گرفتن این آثار از مجموعه‌داران خصوصی هستیم.
وی از برپایی نمایشگاه دیگری به مناسبت محرم خبر داد و افزود: اواخر آذر تا ۲۶ دی‌ماه نیز نمایشگاهی به مناسبت ماه محرم در موزه برپا می شود، که طی آن ۸ گالری موزه در اختیار ۸ هنرمند قرار خواهد گرفت تا آثارشان را در قالب هنر مفهومی با درون‌مایه مذهبی با موضوع محرم ارائه کنند. نمایشگاه پیشگامان هنر انقلاب در موزه برگزار می شود که به شیوه نمایشگاه پیشگامان هنر نوگرای ایران خواهد بود و آثار ۲ هنرمند تأثیرگذار در حوزه هنر انقلاب را به نمایش خواهیم گذاشت.

آقایی ادامه داد:‌اگر چه تاکنون از هنرمندان انقلاب در مناسبت‌های مختلفی تجلیل شده است اما تاکنون این هنرمندان به لحاظ هنری آثارشان مورد توجه و بررسی قرار نگرفته است که ما در این نمایشگاه به ویژگی هنری این آثار و تأثیرگذاری آن بر هنر کشور در طول ۳۰ سال گذشته توجه خواهیم کرد.

وی مدت زمان برپایی این نمایشگاه را سه ماه اعلام کرد و گفت: این نمایشگاه در بخش  جنبی جشنواره هنرهای تجسمی فجر در موزه هنرهای معاصر برگزار خواهد شد.
مدیر موزه هنرهای معاصر در ادامه به مرمت آثار گنجینه موزه اشاره کرد وگفت: فرزین بنکدار به عنوان مرمتگر مشغول مرمت آثار ایرانی گنجینه است و برای مرمت آثار هنرمندان خارجی هم نیازمند مشورت و رایزنی با بنیاد این هنرمندان فقید هستیم چرا که در دنیای پیشرفته غرب به طور مرتب استانداردهای جدیدی در حوزه مرمت آثار هنری شکل می‌گیرد که باید تابع این استانداردهاباشیم.

رئیس موزه هنرهای معاصر درباره انتشارات موزه گفت: موزه هنرهای معاصر تهران مجوز انتشارات خود را طی ۲ سال گذشته دریافت کرده است و اولین کتاب خود را با استانداردهای موزه‌ای با عنوان آثار گونتراوکر هنرمند آلمانی منتشر کرده است که کتابی نفیس و در اندازه استانداردهای بین‌المللی است.

آقایی از برپایی نمایشگاه دیگری در موزه خبر داد که برای پاییز سال ۲۰۱۴ برنامه ریزی شده است و به نمایش آثار «استیو مکوری» عکاس مستنداجتماعی اختصاص دارد.

او دراین باره گفت:‌ استیو مکوری از بزرگترین عکاسان مستند اجتماعی دنیاست که هم‌اکنون در حال رایزنی با مقامات وزارت امور خارجه و خود هنرمند هستیم تا مجوز برگزاری این نمایشگاه را دریافت کنیم.

وی افزود: اگر این توافق با مقامات وزارت امور خارجه و خود هنرمند صورت گیرد،‌برای پاییز سال ۲۰۱۴ این نمایشگاه را در موزه برپا خواهیم کرد.

مدیر موزه هنرهای معاصر تهران در بخش دیگری از سخنانش به ارتباطات بین‌المللی میان موزه و دیگر موزه‌های دنیا اشاره کرد و گفت:‌ سه نمایشگاه مشترک از طریق امانت‌سپاری آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر در کشورهای مختلف را در نظر داریم که اولی از سوی بنیاد مافره در مادرید مطرح شده است و درخواست دو اثر از پیکاسو شامل «نقاش و مدلش» و «پنجره‌ای باز رو به خیابان پانتی‌اور» را از موزه معاصر تهران داشتند تا در نمایشگاهی که سال ۲۰۱۴  با موضوع آثار این نقاش برپا می‌شود به نمایش بگذارند.

او با اشاره به تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران و تأثیر آن بر تعاملات هنری در سطح بین‌الملل گفت: از فوریه سال ۲۰۱۲ تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران صورت گرفت و بیمه آثار هنری را نیز شامل می‌شد که از همان زمان در حوزه برپایی نمایشگاه‌های خارجی و تبادلات هنری دچار مشکل شدیم ولی با این حال برنامه‌ریزی ها برای امانت سپاری آثار را انجام خواهیم داد چرا که برخی از این کشورهای متقاضی آثار وعده حل کردن مشکل بیمه آثار را داده‌اند.

وی همچنین از درخواست موزه ونگوک در کپنهاک برای امانت گرفتن تابلو «طبیعت بی‌جان» پل گوگن متعلق به موزه هنرهای معاصر تهران خبر داد و گفت: موزه ونگوک قصد نمایشگاهی را با عنوان « اختلاف عقاید گوگن،‌ونگوک و برنارد» سال ۲۰۱۴ برپا کند و با توجه به این که این سه هنرمند چالش‌های جدی در زمینه هنر با یکدیگر داشتند،‌ نمایش آثاری از پل گوگن به رویکرد تحلیلی این نمایشگاه کمک خواهد کرد.

او از خانه هنر وین به عنوان سومین متقاضی امانت گرفتن اثری از گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران یاد کرد و گفت:‌ خانه هنر وین اثری از لوترک را با عنوان «دختری با سنجاق سر مدل بوکله» درخواست کرده است که از جمله کارهای مهم لوترک در موزه معاصر تهران است.

وی افزود: این نمایشگاه قرار است سال ۲۰۱۴ و اوایل ۲۰۱۵ برگزار شود و اتریش علاقه‌مند به امانت گرفتن این اثر و حل مشکل بیمه آن است چرا که در غرب بیشتر نهادهای خصوصی عهده‌دار بیمه آثار هنری هستند و تعهدی برای بیمه آثار در داخل کشور خود ندارند.

مدیر موزه هنرهای معاصر در ادامه درباره راه حل مشکل بیمه این آثار هم توضیح داد: بیمه این آثار می‌تواند در کشور ثالث مثل دوبی و مالزی و دیگر کشورهایی که قوانین تحریم علیه ایران را رعایت نمی‌کنند، صورت گیرد و یا این که کشور متقاضی خود برای حل مشکل بیمه تلاش کند.

او درباره امکان بیمه این آثار در ایران هم گفت: با توجه به این که تنها بیمه ایران توانایی بیمه این آثار هنری گران‌قیمت را دارد ولی به لحاظ قوانین کشور ما راه حل درستی نیست چرا که موزه هنرهای معاصر و بیمه ایران هر دو دولتی هستند و پرداخت بیمه این آثار در صورت خسارت دیدن، در واقع جابه جایی پول از یک جیب به جیب دیگر است.

آقایی از برپایی نمایشگاهی با موضوع طراحی هنری و فرنیچر از سوی یک شرکت ایتالیایی خبر داد که قرار است سال آینده در فرهنگسرای نیاوران برپا شود.

وی درباره این نمایشگاه گفت: این نمایشگاه از باب دیزاین آرت و طراحی شهری بسیار حائز اهمیت است چرا که به هنر طراحی توجه دارد.

آقایی در ادامه با بیان این که موزه‌های هنر معاصر در دنیا محدود به هنرهای تجسمی نیستند گفت: موزه هنرهای معاصر تهران به دلیل آن که زیرمجموعه مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد است،‌دامنه فعالیت‌های آن محدود به هنرهای تجسمی است در حالی که باید در حوزه تئاتر، فیلم، موسیقی و دیگر هنرها نیز فعال باشد و این هنرها را به لحاظ آرت و هنر مورد بررسی قرار دهد.

آقایی در ادامه این نشست خبری به موضوع اعزام هنرمندان به خارج از ایران اشاره داشت و گفت: محدودیت‌های مالی باعث شد که ما امسال در دوسالانه ونیز حضور نداشته باشیم ولی شهریورماه سال ۹۲ قرار است که دو هنرمند ایرانی کامبیز صبری و نیلوفر رهنما در نمایشگاه و کارگاهی هنری در پوسان حضور یابند.

وی درباره اعزام هنرمندان برای فرصت‌های مطالعاتی در سیته فرانسه هم گفت: برای اعزام ۲۵ هنرمند به منظور استفاده از فرصت‌های مطالعاتی در شهرک بین‌المللی هنرها در سیته فرانسه موافقت شده است که تا بهار سال آینده این هنرمندان اعزام خواهند شد.

مدیر موزه درباره چگونگی انتخاب هنرمندان برای اعزام به سیته هم توضیح داد: همیشه بر مبنای امتیازبندی این اعزام‌ها صورت گرفته است و سقف امتیاز در حال حاضر ۲۰۰ امتیاز است. زیر ۹۰ امتیاز امکان اعزام ندارد و بالای ۱۷۰ امتیاز با کمک هزینه اعزام صورت می‌گیرد و بین ۹۰ تا ۱۷۰ امتیاز نیز تنها آتلیه در اختیار هنرمند قرار می‌گیرد و مابقی هزینه‌ها با هنرمند است چرا که بودجه ارزی در اختیار نداریم.

او همچنین از تغییر نگرش در اعزام هنرمندان به دوسالانه ونیز و سیته فرانسه خبر داد و گفت: هنرمندان اعزامی ملزم به ارائه گزارش از فعالیت‌های هنری خود در این کشورها هستند تا موزه بتواند تأثیرگذاری آن‌ها را رصد کند.

آقایی در ادامه به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد و در پاسخ به سؤال فارس درباره عدم فعالیت موزه هنرهای معاصر در حوزه هنرهای معاصر از جمله هنرهای مفهومی، اینستالیشن، چیدمان،‌ پرفورمنس و ....توضیح داد: این انتقاد درستی است و عدم فعالیت در این حوزه به برنامه‌ریزی مدیران بستگی دارد البته فضای موزه هنرهای معاصر نیز خیلی مناسب برگزاری نمایشگاه‌های هنر جدید نیست و فضای بسیار بزرگتری را نیاز دارد.

وی افزود: قرار بود ما دوسالانه‌ هنر جدید را داشته باشیم در مؤسسه صبا ولی هم از سوی هنرمندان و هم از سوی سیستم دولتی این موضوع به موانعی برخورد کرد اما امیدوار هستیم که نمایشگاه ما در ماه محرم که به این هنر توجه دارد بتواند دیباچه‌ای برای ورود موزه معاصر به هنر جدید و مفهومی باشد.

او در پاسخ به سؤال دیگری درباره برنامه‌های این موزه که ارتباطی با موزه ندارد از جمله نمایشگاه بصیرت گفت: بارها گفته‌ام که برخی از نمایشگاه‌هایی که در موزه برگزار می‌شود،‌ جنبه ملی و حاکمیتی دارد و نه من و نه هیچ مدیر دیگری امکان مخالفت با اجرای این برنامه‌ها در موزه را ندارد و علیرغم مخالفتم با برپایی این نمایشگاه‌ها که معتقدم در شأن موزه نیست،‌ملزم به اجرای آن بوده و هستم.

او همچنین درباره برپایی جشنواره فجر در موزه هم گفت: جشنواره فجر با وجود در اختیار گرفتن فضاهای مختلفی چون فرهنگسرای نیاوران، مؤسسه صبا، موزه امام علی و موزه هنرهای معاصر باز هم فضای کافی ندارد و نمی‌توان با برپایی این نمایشگاه در موزه همکاری نکرد از سوی دیگر امسال رویکرد متفاوتی را در نمایش آثار این جشنواره در موزه خواهیم داشت و به بخش هنری آن توجه خواهیم داشت.

آقایی درباره رویکرد غیر مذهبی برخی هنرمندان سقاخانه هم گفت: موزه به جنبش هنر سقاخانه می‌پردازد نه به هنرمندان آن.

او در پاسخ به سؤال دیگری درباره دلیل عدم حضور ایران در دوسالانه معتبر ونیز گفت: شرایط بحران اقتصادی اولین ضربه‌اش را به هنر وارد می‌کند و همه کشورها نیز با توجه به بحران اقتصادی بسیاری از برنامه‌های هنری خود را لغو می‌کنند و ما نیز در شرایط اقتصادی کنونی توقع بی‌جایی بود که در دوسالانه ونیز شرکت کنیم چرا که برآورد مالی آن حدود ۵۰۰ میلیون تومان بود که در این شرایط مقدور نبود.

او با اشاره به بودجه مرکز هنرهای تجسمی گفت:‌ از بودجه ۶ میلیاردی مرکز هنرهای تجسمی تنها ۲ میلیارد اختصاص یافت که با این وجود توقع شرکت در دوسالانه ونیز از نظر من بی جا بود.

مدیر موزه هنرهای معاصر تهران درباره عدم ارتباط موزه با هنرمندانی از طیف‌های مختلف و محدود بودن روابطش با هنرمندان گفت: گاهی وقت‌ها هنرمندان دچار سیاست‌زدگی می‌شوند و باعث می شود که نخواهند با دولت و موزه هنرهای معاصر تهران همکاری داشته باشند که بارها اتفاق افتاده است حتی هنرمندانی که به هنرمندان انقلابی شهره هستند نیز بارها به دعوت موزه پاسخ نداده و علاقه‌ای برای مشارکت با موزه نشان ندادند. به طور مثال برای همین نمایشگاه پیشگامان هنر انقلاب هنرمندی را در نظر داشتیم که متأسفانه دعوت ما را پاسخ نداد و مایل به همکاری با موزه نبود و این ارتباطی با مدیر موزه ندارد بلکه مایل به همکاری با سیستم دولتی نیستند.

او در ادامه از مجموعه‌داران دولتی از جمله بانک‌های سپه و صادرات هم گلایه کرد و گفت: برای نمایشگاهی از آثار سهراب به سراغ گنجینه این دو موزه رفتیم ولی حاضر به همکاری نشدند این در حالی است که به شیوه بسیار بدی این آثار را نگهداری می‌کنند ولی حاضر به امانت سپاری و مرمت آن‌ها در موزه هنرهای معاصر نیستند.

او در پاسخ به سؤال دیگر فارس درباره نتایج مذاکره موزه با مسئولان فرهنگی کشور سوئیس برای مرمت اثری از مارکس ارنست گفت: مذاکرات ما با این مسئولان سوئیسی به نتیجه نرسید و آن‌ها به پیگیری‌های ما پاسخ ندادند و تصور می‌کنم با نگاه سیاسی ترجیح دادند که این توافق صورت نگیرد.

احسان آقایی در ادامه تأکید کرد که موزه زمانی موزه هنرهای معاصر خواهد بود که به صورت هیئت امنایی اداره شود تا به هنر معاصر بپردازد و زیرمجموعه هیچ مرکزی نباشد که فعالیت آن را تک بعدی کند.

وی افزود: موزه هنرهای معاصر تهران وظیفه دارد به همه هنرهای نو و جدید در حوزه تئاتر، موسیقی، سینما،‌ تجسمی و ....بپردازد و این با هیئت امنایی اداره شدن موزه امکان پذیر است.


کد خبر: 61073

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcgwz93.ak9qu4prra.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com