به بهانه استقبال مخاطبان از فیلمهای نوروزی سینماها؛
رونق گیشه و امید به آینده
18 فروردين 1392 ساعت 11:09
اکران فیلمهای امسال نشان دهنده این نکته مهم است که مخاطب ایرانی همیشه به دنبال دیدن فیلم خوب و مناسب بوده و خوشبختانه تنوع فیلمهای اکران نوروزی امسال در داستان، مضمون، ترکیب بازیگران و ... باعث شده که مردم استقبال مناسبی از فیلمهای در حال اکران داشته باشند.
این روزها سینماهای کشور با آغاز سال جدید شکل و شمایل جدیدی به خود گرفتهاند و با اکران ۵ فیلم سینمایی جدید میتوان با توجه به جلسات مختلفی که در شورای صنفی نمایش قبل از آغاز اکران فیلمهای سینمایی نوروزی صورت گرفت امیدوار بود که مانند سال گذشته سینمای ایران سالی کابوس وار را در بحث اکران عمومی فیلمهای سینمایی نداشته باشد سال گذاشته را باید سال خوبی برای سینما ندانست. چرا که هر کس در هر مقام و عنوانی که از راه رسید تلاش کرد تا در مقوله اکران عمومی فیلمهای سینمایی دخالت کند و مانع از این شود که فیلمهای سینمایی که با مجوز ارشاد وسازمان سینمایی پروانه نمایش گرفته بودند اکران شوند. در واقع برخی از ارگان، تشکلها و... در اجرای قانون اکران فیلمهای سینمای ایران که همان در اختیار داشتن و صدور پروانه ساخت و نمایش توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دخالت کردند و نتیجه هم این شد که در طول سال گذشته مخاطبان سینمای ایران نسبت به دیدن فیلمهای سینمایی در سالنهای سینما بدبین شدند وفیلمها نتوانسته گیشه مناسبی داشته باشند. هر چند با توجه به چنین شرایط آشفتهای که برخیها برای رسیدن به مقاصد سیاسی وغیره برای سینما مظلوم ایران درست کردند چند فیلم توانستند به فروش میلیاردی دست یابند که از جمله آنها میتوان به فیلمهایی چون: «کلاه قرمزی و بچه ننه»، «قلادههای طلا»، «خوابم میاد»، «گشت ارشاد»، «من مادرهستم»، «تو و من»، «انتهای خیابان هشتم»، «نارنجی پوش» و «ضد گلوله» اشاره کرد.
در واقع برخیها خواسته یا ناخواسته باعث شکل گیری موجی منفی به سوی سینما شدند و به بدترین وجهی در امور اجرایی سینما دخالت کردند سرآغاز آن هم در سال گذشته در چنین روزهایی بود که عدهای بیهوده مانع اکران عمومی فیلمهای عید نوروز شدند و باعث شدند که مردم نسبت به سینما رفتن دچار تردید شوند. به هرحال امسال تلاش شده که این گونه حاشیهها کمتر به سینما راه پیدا کند و نتیجه این دوری از حاشیهها را میتوان از استقبالی که تاکنون مردم از ۵ فیلم سینمایی اکران شده جدید داشته دید. تا جایی که تا درهفته اول اکران نوروزی فیلم سینمایی «رسوایی» به کارگردانی «مسعود ده نمکی» بالای یک میلیارد تومان در تهران و شهرستانها فروش داشته است وفیلم انیمیشن سینمایی» تهران ۱۵۰۰» به کارگردانی «بهرام عظیمی» هم بالای ۷۰۰ میلیون تومان، فیلم سینمایی «حوض نقاشی» به کارگردانی «مازیارمیری» بالای ۴۰۰ میلیون تومان، فیلم سینمایی «رژیم طلایی» به کارگردانی «رضا سبحانی» بالای ۱۷۰ میلیون وفیلم سینمایی «قاعده تصادف» هم با یک هفته تاخیر در اکران نوروزی تا کنون بالای ۱۵۰ میلیون تومان فروش داشته است.
اکران فیلمهای امسال نشان دهنده این نکته مهم است که مخاطب ایرانی همیشه به دنبال دیدن فیلم خوب و مناسب بوده و خوشبختانه تنوع فیلمهای اکران نوروزی امسال در داستان، مضمون، ساختار، ترکیب بازیگران وغیره تاکنون باعث شده که مردم استقبال مناسبی از فیلمهای درحال اکران داشته باشند و این نوید دهنده سال خوبی برای سینما ایران به لحاظ جذب مخاطب دارد. در واقع به غیر از یک فیلم چهار فیلم اکران نوروزی امسال سینمایهای کشورهر کدام با قصههای متفاوتی که دارند تلاش میکنند که مشکلات، معضلات و نوع زندگی در شرایط و جامعه کنونی را نقد و بررسی و به تصویر بکشد و یک فیلم دیگر هم که با دربه نوعی نخستین تجربه کشورمان دربحث ساخت فیلم سینمایی به شیوه انیمیشن است تلاش کرده علاوه بر تجربه گرایی در سینمای ایران، برای مخاطب سرگرم کننده نیز باشد. که تا حدودی در هدف خود موفق عمل کرده و در این فیلم مخاطب با تهران سال ۱۵۰۰ آشنا میشود، تهرانی که پیشرفت کرده وهمه چیز در آن مدرنتر از گذشتهها شده است.
در چهار فیلم دیگر به نوعی جامعه و آدمهای آن نقد میشوند. در رسوایی مسعود ده نمکی به قصه عام پسندانه را باتمام خصایص مورد نیاز این نوع سینما با حضور متفاوت اکبر عبدی در نقش یک روحانی در بستر داستانی اجتماعی، انتقادی، اعتقادی و پر مخاطره برای مخاطب تعریف میکند و نشان دهند رشد مسعود ده نمکی نسبت به سه گانه اخراجیها دارد.
فیلم سینمایی «قاعده تصادف» ساخته «بهنام بهزادی» نیز به عنوان دومین تجربه کارگرداناش با بهره گیری از زندگی و حواشی یک گروه تئاتری که درگیر به اجرا درآوردن نمایش خود در خارج از کشور هستند مسائل روز جامعه و تقابل نسل جدید با قدیم و مشکلات بین والدین و فرزندان را مورد نقد و بررسی و به چالش میکشد و فیلم موفق میشود گلیم خود را از آب بیرون کشیده وبرای مخاطب سینما اثری اجتماعی و دیدنی باشد.
فیلم سینمایی «حوض نقاشی» به کارگردانی «مازیارمیری» هم با بهره گیری از دو بازیگر موفق چند سال اخیر سینمای ایران «شهاب حسینی» و «نگار جواهریان» تلاش کرده که با قصه متفاوت خود یعنی پرداختن به زندگی آدمهای کم توان ذهنی بتواند مخاطبین را جذب خود کند، تاجایی که سادگی و عشق شخصیتهای این فیلم مخاطب را تحت تاثیرقرار میدهد.
فیلم چهارم هم «رژیم طلایی» به کارگردانی «رضا سبحانی» محصول جدیدی از موسسه پویا فیلم است و تلاش میکند برخلاف سال گذشته که فیلم «خصوصی» محصول دیگر این موسسه با حاشیههایی همراه شد بتواند مخاطبین خود را راضی وخوشنود کند. درواقع تمام امید این فیلم به «امین حیایی» و «مهدی هاشمی» است. اما فروش فیلم تا به امروز خوب نبوده است.
به هرحال مخاطب سینمای ایران هرسال نسبت به سال قبل به لحاظ آشنایی با سینما باهوشتر از قبل میشود و این باعث میشود که به هیچ وجه تحت تاثیر بازیگران اصلی و فرعی و برخی از دیالوگها و مضامین شعاری فیلم قرار نگیرد و این نشان دهنده این نکته مهم است که باید فیلمنامه نویسان و کارگردانان سینمای ما به عنوان خالقان اصلی فیلمها توجه ویژهای به پرداخت فیلم نامهها به لحاظ ساختار، گره افکنی و... داشته باشند و هر چند همه چیز در سینما وبه خصوص در بحث اکران فیلمها به مناسبات تولید و اکران بستگی دارد و نمیتوان گیشه هیچ فیلمی را ازقبل تضمین کرد و نمیتوان با هر اثری مخاطب با هوش امروز سینما را فریب داد و به سینما کشاند.
کد خبر: 56042
آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcgxz9n.ak93t4prra.html