حبیب دهقان نسب در گفتگو با هنرنیوز؛

بازی در تئاتری که حرفی برای جامعه امروز نداشته باشد را قبول نمی‌کنم

30 مرداد 1392 ساعت 15:00

حبیب دهقان نسب در گفتگو با هنرنیوز گفت: من در تئاتری که حرفی برای امروز نداشته باشد کار نمی‌کنم و «نام همه مصلوبان عیسی است» از نظر من نه تنها حرفی برای امروز که برای فردا و آینده دارد.



حبیب دهقان نسب بازیگر نمایش «نام همه مصلوبان عیسی است» در گفتگو با هنرنیوز در خصوص شکل گیری نقش خود و کارک‌تر اقدامی گفت: به طور قطع هر متنی یکسری اطلاعات به هر بازیگر می‌دهد و با توجه به اینکه این کار یک سبقه تاریخی هم دارد و ایوب آقاخانی هم در مقام نویسنده از یکسری کتاب‌ها برای نوشتن این نمایشنامه الهام گرفته‌اند، گاهی بازیگر هم بر حسب دوره تاریخی خاصی که نمایش در آن اتفاق می‌افتد احساس می‌کند که نیاز به مطالعات فرامتنی دارد و این مطالعات می‌تواند در بهتر ایفاکردن نقش به او کمک کند.
وی ادامه داد: در این راستا ایوب آقاخانی کتابی را به من معرفی کرد و در این میان خودم هم به دنبال کتاب‌های دیگر رفتم و کتاب‌هایی که برای این کار می‌توانست به بهتر ایفا کردن شخصیت اقدامی کمک کند خواندم و در ‌‌نهایت حدود ۴ کتاب برای این برهه از تاریخ ایران خواندم، در کنار این کتاب‌ها در خصوص زندگی حضرت مسیح نیز فیلم‌های بسیاری دیده بودم که این اطلاعات فرامتنی در چارچوب نمایشنامه به شکل گیری کارک‌تر اقدامی کمک کرد.
این بازیگر ضمن بیان ویژگی‌های اقدامی، در ادامه افزود: اما در کنار این کار‌ها سعی کردم الهاماتی کوچک از زندگی محمد مسعود بگیرم، البته تنها خصوصیاتی از او را در اجرا به کار بردم، در حقیقت شکل و شمایل خبرنگاری این فرد و روحیه مبارزه جویانه محمد مسعود را برای شخصیت اقدامی گرفتم و سعی کردم تا آن‌ها را با کارک‌تر اقدامی که روزنامه نگاری خرده بورژوا و آرمان گرا است و مانند هر روزنامه نگار متهعدی که دغدغه جامعه‌اش رادارد هم سو کنم.
بازیگر نمایش‌های «رویاهای رام نشده» و» نام همه مصلوبان عیسی است» با بیان اینکه این نمایش را قابل اجرا در هر زمانی دانست، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این نمایش در دهه ۲۰ در ایران رخ داده، نمی‌توان برچسب تاریخی بر نمایش «نام همه مصلوبان عیسی است» زد این نظر را در خصوص نمایش قبلی همین گروه یعنی رویاهای رام نشده نیز دارم، در مورد نمایش «نام همه مصلوبان عیسی است» درست است که صحبت از مقطعی از زندگی حضرت مسیح و برهه‌ای از تاریخ ایران است، اما بسیاری از این دیالوگ‌ها و روابط میان آدم‌ها را در جامعه امروز نیز می‌بینیم، در واقع استفاده‌ای که ایوب آقاخانی به عنوان نویسنده کار کرده است این نبوده که این دو مقطع را تنها به خاطر زیبایی‌شناسی به اجرا ببرد بلکه می‌خواهد بگوید که تاریخ تکرار می‌شود و وقایعی که در زمان حضرت مسیح رخ داده است
، در دهه ۲۰ در ایران هم می‌تواند رخ دهد، ممکن است امروز و فردا هم اتفاق بیافتد بنابراین نمی‌توانیم مهر تاریخی بودن به این نمایش بزنیم.
وی ادامه داد: من در هیچ نمایشی که حرفی برای امروز نداشته باشد کار نمی‌کنم و این کار از نظر من نه تنها حرفی برای امروز که برای فردا و آینده دارد و این از ویژگی‌های بارز این متن بود که من را جذب خود کرد.
حبیب دهقان نسب در پاسخ به این سوال که عکس العمل‌های کارک‌تر اقدامی در اجرا به صدا شلیک‌ها عادی است و توسط مخاطب باور نمی‌شود، تاکید داشت: عکس العمل نسبت به شلیک گلوله‌ها وجود دارد اما این علکس العمل‌ها کم است و قرار نیست با هر شلیک گلوله‌ای عکس العملی از سوی بازیگر داشته باشیم با توجه به اینکه اتفاقاتی که در جامعه می‌افتد جاری و ساری است و همه آدم‌ها در بطن و متن این جریانات هستند و در آن وضعیت دخالت دارند، کارکترهای این نمایش در این جریانات جامعه حضور دارند و آگاه هستند که دائم صدای شلیک بلند می‌شود و حتی در بخش‌هایی از نمایش این گفته می‌شود که «صدای شلیک را نمی‌شنوی پس چرا ایستاده‌ای» این خود نوعی علکس العمل به این اتفاق است البته عکس العمل‌های بیش از حد باور پذیری این اتفاق را برای مخاطب کم می‌کند و این صدا‌ها برای کارکتر‌ها عادت شده و عکس العمل‌ها در هر صحنه متفاوت است.
این بازیگر در پایان از حضور بهروز افخمی به عنوان مشاوره کارگردان در «نام همه مصلوبان عیسی است» گفت: حضور بهروز افخمی اتفاق خوشایندی برای ما در کار بود و البته که ایشان در خصوص بازی‌ها نظراتی داشتند اما این نظرات از جانب کارگردان به ما انتقال داده می‌شد و اگر تعاملی در کار وجود داشت با مشاوره کارگردان، این تعامل بیشتر با ایوب آقاخانی صورت می‌گرفت و تعاملات کارگردان و مشاوره کارگردان در ‌‌نهایت به ما اعلام می‌شد.


کد خبر: 62720

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcgzu93.ak9xx4prra.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com