آغداشلو از نمايش آثارش صرف نظر كرد
7 تير 1389 ساعت 10:43
آيدين آغداشلو نقاش، نويسنده و طراح، از نمايش تابلوي هفتمتري خود صرفنظر كرد.
به گزارش هنر نیوز ، آغداشلو در گفتوگو با شهر گفت: تابلويي بسيار بزرگ به مساحت هفت مترمربع را با رنگ و روغن نقاشي كردهام و مايل بودم آنرا در يك گالري به نمايش بگذارم؛ ولي اكنون از برپايي اين نمايشگاه صرفنظر كردهام، زيرا علاقهاي به مطرح كردن خود ندارم.
وي ادامه داد: مدتي است كه نه چيزي نوشتهام و نه مصاحبهاي كردهام. دليل اين سكوت، شرايط نامطلوب درون من است. شرايط بيروني در اين سالها هيچگاه براي من نامطلوب نبوده است؛ زيرا هرگز به بيرون از خود وابسته نبودهام و اين درون من است كه تغيير ميكند.
اين نقاش توضيح داد: من اساسا درباره اينكه يك هنرمند سعي كند مطرح بماند، دچار ترديد شدهام و كساني از دوستان فيلمساز من، بدون اينكه بخواهم، اين زمينه ذهني را براي من ايجاد كردهاند. نميخواهم بگويم كه اين دوستان در چنين ذهنيتي نمومنه شدهاند؛ ولي خود اين مسئله كه آدم مطرح بماند، زائد است و هدف اصلي نمايشگاه گذاشتن، مطرح شدن نيست و نبايد باشد.
وي ادامه داد: يك نقاش به دو منظور آثارش را به نمايش ميگذارد؛ يكي در صورتي است كه آن آثار پيامي داشته باشند كه هنرمند بخواهد آنرا به همگان انتقال دهد. دليل ديگر كه عموما دليل مهمتري است، دليل اقتصادي است و هنرمند در صورتيكه بخواهد اثرش را بفروشد، آنرا به نمايش ميگذارد. در حاليكه من هيچكدام از اين دو دليل را براي برپايي نمايشگاه ندارم.
آغداشلو درباره دين خود به نقاشي گفت: البته اين به اين معنا نيست كه من كار نميكنم. اتفاقا بسياري از كارهايم از جمله تدريس در موسسه «ماه مهر» و «كارنامه» را تعطيل كردهام تا زمان بيشتري براي نقاشي داشته باشم و در حال حاضر فقط و فقط نقاشي ميكنم.
وي گفت: به حد وظيفه و به حد گزارش به مردمي كه از من مراقبت كردهاند، از اين كارها عكس ميگيرم و در وبسايتم ميگذارم. البته قطعا اين با اصل كار متفاوت است؛ ولي مشكل ديگر من با برپايي نمايشگاه اين است كه از مراسم شب افتتاح گريزانم. اين مراسم تنها براي ديدار هنرمندان با يكديگر است و دوستان هنرمند به ناچار آثار وي را تحسين ميكنند.
آغداشلو درباره جايگاه نسل جوان در عرصه هنر تاكيد كرد: اين جوانها هستند كه بايد مطرح شوند و اتفاقا يكي از دلايل اينكه فكر ميكنم همنسلان من بايد كمتر خود را مطرح كنند، اين است كه بايد فضا را براي نسل جوان باز بگذارند و به آنها فرصت ارائه آثارشان را بدهند.
آيدين آغداشلو در سال 1319 در شهر رشت به دنيا آمد. يازده ساله بود که پدرش را از دست داد و به همراه مادرش به تهران آمد. اولين اثرش زماني که چهارده ساله بود به فروش رسيد. دو سال بعد، او طراحي گرافيک را در موسسه تبليغاتي «آشنا» آغاز کرد و چندي بعد در بخش تبليغاتي روزنامه اطلاعات مشغول به کار شد.
وي در نوزده سالگي به دانشکده هنرهاي زيباي دانشگاه تهران رفت، اما هشت سال بعد، در سال 1346، از ادامه تحصيل منصرف شد. اولين مقالهاش را در زمينه نقد هنري در مجله «انديشه و هنر» منتشر كرد و از آن پس نگارش نقد هنري و ادبي بخشي از کار وي بوده است.
آغداشلو از سال 1352 تا 1357 در هنرستان هنرهاي زيباي پسران و دانشکده هنرهاي تزئيني به تدريس پرداخت. وي در تاسيس موزه رضا عباسي نقش مؤثرى داشت و به سرپرستى آن منصوب شد. مشارکت در تاسيس و برنامه ريزي موزه هنرهاي معاصر تهران، موزه کرمان و موزه خرم آباد نيز از ديگر فعاليتهاي او در اين زمينه بود.
وي تا سال 1385 كتابهايي چون «تک چهرهها»، «آقا لطفعلي صورتگر شيرازي» و «سالهاي آتش و برف» را منتشر كرد. کتاب «اين دو حرف» تازهترين کتابي است که از وي منتشر شده و شامل مجموعهاي از مقالات او است.
کد خبر: 12096
آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdch-vnz.23niwdftt2.html