چهاردهه هنر جمال بخش‌پور بر دیوارهای خانه‌ هنر رفت

22 آبان 1389 ساعت 13:48


دوره‌های مختلف زندگی حرفه‌یی و هنری جمال بخش‌پور با نمایشگاه آثارش و با حضور پیشکسوتان هنر معاصر در خانه هنر مرور شد.
به گزارش هنر نیوز به نقل از سینمای ایران، عصر روز جمعه‌ 21 آبان، خانه هنر میزبان هنرمندان معاصری بود که شاید پس از سال‌ها گردهم آمده بودند تا میهمان نمایشگاه نقاشی‌های جمال بخش‌پور باشند.
محمد ضیایی از فرانسه و محسن وزیری مقدم از ایتالیا آمده بود؛ مشهدی‌زاده، گلستانه، حامدی، سیف، نیازی، رحیمی‌نژاد، کچویی، بختیاری، بهرامی، حامدی، صادقی، غفاری و بسیاری دیگر، نیز میهمان‌های این نمایشگاه بودند.
در این نمایشگاه که سی‌امین نمایش انفرای آثار این هنرمند ایرانی مقیم آلمان است، حدود 50 تابلو از مجموعه‌ی آثار بخش‌پور از چهل سال پیش تا امروز به تماشا گذاشته شده است. این آثار شامل دوره‌ی قلم فلزی‌ها و نقاشی‌های رنگ و روغن و آبرنگ‌های انتزاعی، سورئال و سمبولیسم است. آثار او در این نمایشگاه از نهصد هزار تا 15 میلیون تومان قیمت گذاری شده است.
این هنرمند 66 ساله، که از ۴۶ سال پیش، نقاشی را به شکل حرفه‌یی آغاز کرده، دانش‌آموخته هنرستان هنرهای زیبا و دانشکده هنرهای تزیینی تهران است. نقاشی‌های او سقف و کف دارند، اما نه کران‌دار و محدود. فضاهایی را که در آثار خود آفریده است نمی‌توان در چهره انسان‌ها و یا طبیعت بی‌جان تجسم کرد، بلکه زمین و آسمان به گونه‌ای شگفت‌آمیز به‌هم متصل‌اند. او تصویرگر داستان‌هایی وهم آلود و شخصی با بیان سمبولیک در جهان‌بینی انسانی درونگراست که در خلق‌شان به‌حق، با استادی از مهارتی فوق‌العاده‌‌‌ بهره‌ می‌گیرد؛ انتزاع در آثارش تا آنجا پیش می‌رود که بازنمایی و تجسم را به‌حداقل رسانده و آن‌را در قلمرو به‌کارگیری خط، رنگ، نور و تکنیک‌های بصری، ناپدید می‌کند.
محسن وزیری مقدم استاد سال‌های دور جمال بخش‌پور درباره‌ی او و آثارش گفت: در همان زمانی که بخش‌پور دوران هنرآموزی را می‌گذراند، فهمیدم که تقلید از ظواهر طبیعت یا پیروی از شیوه‌ی دیگران مانع بروز شخصیت واقعی او می‌شود و درک کرد که هنر وسیله‌ای است برای ایجاد ارتباط با دیگران و نه ابزاری برای زیباتر کردن دیوار خانه‌ها. این ویژگی‌ها در کار‌هایی که هم‌اکنون در "خانه‌ هنر" به‌تماشا گذارده دقیقا به چشم می‌خورند.
او با اشاره به نگاره‌های دوران اول بخش‌پور که با قلم و مرکب ساخته شده‌اند(سال‌های ۵۰-۴۵) افزود: قدرت بی‌نظیری را در استفاده از نیروی خط مشاهده می‌کنیم این کارها تا حدودی به هنر گرافیک نزدیک شده‌اند. در این مرحله خط عنصر سیالی است که اندیشه‌های متافیزیکی او را با نیروی سحرآمیز تجسم می‌دهد. بعد از این دوره رنگ‌های لطیف و شاعرانه جانشین خط می‌شوند. در آثار او بین سال‌های ۷۶ تا ۷۹ نوعی بینش سورئالیستی به میان می‌آید؛ این آثار نمایانگر نگرانی سازنده‌ اثر نسبت به سرنوشت دردناک انسانی است که در آرزوی پرواز و رهایی به انتظار نشسته که نمونه این نگرانی را در اشعار نیما یوشیج نیز می‌توان دید.
به گفته قدیمی‌ترین هنرمند نقاش مدرنیست ایرانی، از ویژگی‌های جمال بخش‌پور این است که در همه حال با صداقت به کار هنری خود ادامه داده و کارهای پیشین خود را تکرار نکرده است، بلکه در صدد بوده تا تحولات تازه‌ای در آثارش به‌وجود آورد. او هرگز حاضر نشد از راه‌هایی که بسیاری از همکاران برای تامین زندگی و کسب شهرت در پیش گرفته‌اند، استقبال کند. به عبارت دیگر او خود را نفروخت.
نمایشگاه آثار جمال بخش پور تا دوم آذرماه از ساعت ۱۱ تا ۲۱ در گالری‌های خانه‌ی هنر واقع در خیابان شریعتی، ضلع شمال‌غربی پل صدر شماره‌ی ۱۷۱۶ ادامه دارد.
به‌رسم همیشه‌ نمایشگاه‌هایی که در خانه هنر برگزار می‌شود، بخشی از عواید فروش آثار هنرمندان به برنامه‌ جهانی غذا اختصاص پیدا می‌کند و این‌بار نیز، از سوی برنامه‌ی جهانی غذا سازمان ملل متحد WFP این عواید به سیل زدگان پاکستان اختصاص داده می‌شود.


کد خبر: 19936

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdch-wnz.23nwxdftt2.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com