ماجرای صندلیهای خالی ارکستر ملی چیست؟
16 تير 1398 ساعت 1:16
ارکستر ملی ایران شب گذشته در حالی به صحنه رفت که سایت بلیتفروشی نشان میداد که بیشتر بلیتهای این اجرا به فروش رفته است اما واقعیت چیز دیگری بود.
به گزارش هنرنیوز ، ارکستر ملی ایران 31 خرداد 1398 اجرایی را در تالار وحدت به صحنه برد، که به ادعای مسئولان بنیاد رودکی با استقبال خوبی از سوی مخاطبان روبهرو شد. همین ادعا باعث شد که مدیران ارکستر تصمیم بگیرند تا این اجرا را تمدید کنند. 14 تیر 1398، تمدید این کنسرت هم در تالار وحدت برگزار شد. سهراب کاشف رهبر ارکستر و حسامالدین سراج هم خواننده ارکستر بود. تقریبا یک هفته پیش از برگزاری کنسرت ارکستر ملی، سایت بلیتفروشی از عدم فروش بلیتهای این اجرا حکایت داشت. اما به یکباره وقتی به زمان برگزاری کنسرت نزدیک شدیم، سایت بلیتفروشی نشان میداد که تمام بلیتهای همکف به فروش رفته و در بخش بالکنها هم تعداد کمی از بلیتها باقی مانده است. همانطور که در تصویر بالا میبینید، سایت بلیتفروشی نشان میدهد که تمام بلیتهای اجرای شب گذشته به فروش رفته است. تنها دو بلیت در آخرین ردیف سالن خالی است. این یعنی شب گذشته میبایست تقریبا تمام صندلیهای تالار وحدت در بخش همکف پر از تماشاگر باشد. اما آنچه سایت بلیتفروشی نشان میدهد با واقعیتی که دیشب در تالار وحدت دیده میشد، فاصلهی بسیاری داشت. تقریبا نیمی از صندلیهای تالار وحدت در اجرای دیشب خالی بود. بسیاری از صندلیهای بخش همکفِ سالن خالی بود. بالکنهای دوم و سومِ تالار تقریبا خالی و تنها «بالکن یک» تعدادی تماشاگر در خود جای داده بود. اکنون هم به نظر میرسد که مسئولان بنیاد رودکی، تلاش کردهاند تا به افکار عمومی اینگونه القا کنند که استقبال از اجرای ارکستر ملی خوب بوده و همهی بلیتهای این اجرا به فروش رفتهاند. اما آنچه دیشب در تالار وحدت دیده شد، با این واقعیت فرسنگها فاصله داشت. البته در موسیقی ایران و در فضای کنسرتیِ کشور، اینگونه فریبکاریها خیلی هم تعدادشان کم نیست. معمولا بخش خصوصی و تهیه کنندگان کنسرتها برای اینکه جایگاه خوانندگانشان متزلزل نشود، گاهی از این کارها میکنند. اما وقتی متولیِ ارکستر ملی ایران، دست به چنین کاری بزند تاثیر بسیاری بدتری بر فضای هنری کشور میگذارد. بنیاد رودکی به عنوان متولیِ ارکسترهای ملی و سمفونیک، سالانه از دولت مبلغ 12 میلیارد تومان کمک مالی(اگر نگوییم بودجه) دریافت میکند. پس جایی که با پول بیتالمال اداره میشود، بهتر است که با مردم شفاف باشد. اگر اجرایی با استقبال مواجه نمیشود، باید واقعیت را به مردم گفت. اگر اجرایی با استقبال مواجه نمیشود دلیلی ندارد، تمدیدی داشته باشد. ارکستر و صدادهیِ مناسب به حق باید گفت که ارکستر ملی ایران شب گذشته با رهبری سهراب کاشف، شبی درخشان داشت. صدادهی ارکستر به ایدهآلِ شنوندگان موسیقی ایرانی نزدیک بود. کاشف هر بار که به ارکستر ملی آمده، نشان داده که میتواند صدای خوبی از ارکستر بگیرد. حسامالدین سراج هم شب گذشته در کنار ارکستر قطعههایی را اجرا کرد که برای اهالی موسیقی خاطرههای بسیاری در دل خود داشت. «شب عاشقان بیدل»، «طلوع»،«نشان بی نشان»، «دل آرا»و«باد صبا» به آهنگسازی همایون رحیمیان، «توحید» به آهنگسازی فرهاد رحیمیان و تنظیم همایون رحیمیان، «هزار دستان» به آهنگسازی مرتضی حنانه، «رقص دایره» به آهنگسازی حشمت سنجری، «رنگ اپرای کوراوغلو» به آهنگسازی عزیز حاجی بیگف و «راپسودی» به آهنگسازی خیام میرزازاده از جمله قطعاتی بود که در این کنسرت اجرا شد. مازیار ظهیرالدینی(کنسرت مایستر)، آرمین قضاتی، رائین نورانی، علیرضا خلج اسماعیلی، بهراد سوخکیان، آذین نصرتی، رمیصا نفیسی، هلیا محمدولی، سبا علیمحمدی، بردیا طراحی، سانوا عندلیبی، آرش جامع، مونا لواسانی، بهنام آقاجانیان، نگین سمایی، محمدرضا نامجو، بهروز گلکار، فاطمه اسدی، نوشین معتمدی، هومناتابکیجم، همایونهاشمزاده، پیمانابوالحسنی، اشکان نظر، پرنیان آقایانی، آریان زمانی، جاوید پناهی، محمد حسین غریبی، ارسلان علیزاده، علی آقاجانی، سینا آذر آباد، پروشات زند آیین، مسعود فیروزی نژاد، غزاله شیرازی، منا ایقانی، سروش کاکاوند، انوشا مصطفایی، محمدهادی اسماعیلی، محمد علیزاده، شایان حاصلی، روشنک نوشی، حسام صدفی نژاد، کیمیا شعر بافیان، حسین شریفی، سیامک کریم پور، سایوری شفیعی، محمد ملک لی، مصطفی بیات، مهسا خطیب زاده، امیر رضا صالحی، امیرحسین محمدیان، امیرملکیزاده، جواد ابراهیمی راد، فرشاد شیخی، سیامک میردادیان، نرگس تقی پور، فاطمه یوسفی نژاد، عرفان فرشی زاده، زهرا صبری، ماهان ببری، صدف الماسی، مسیح تحویلداری، صبا طبخی، مهسالواسانی، مسعود آزین، علی عابدین، مژگان محمدحسینی، پوریا شیوافرد، نوازندگان ارکستر ملی ایران در این اجرا بودند. نسیم
کد خبر: 97462
آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdchiknw.23nq-dftt2.html