كيومرث پوراحمد:

«خرده‌ خانم» از شيفتگي به علي حاتمي و آثارش مي‌آيد

24 مرداد 1390 ساعت 14:28


كيومرث پوراحمد كه اين روزها اولين تجربه‌ي تئاتري‌اش «خرده ‌خانم» را در تماشاخانه‌ي «ايرانشهر» به صحنه برده است، گفت: تجربه‌ي اجراي تئاتر برايم خيلي جديد و در عين حال هيجان‌انگيز و جذاب است.
به گزارش هنرنیوز،اين كارگردان درباره‌ي تجربه‌ي تئاتر در مقايسه با سينما،با بيان اين مطلب به ايسنا، گفت: در سينما وقتي كپي صفر را از لابراتوار مي‌گيريم، يك‌سري اشكالاتي دارد و بعد به مرور آن اشكالات را برطرف مي‌كنيم و سپس به مردم نشان مي‌دهيم.
او ادامه داد: اما در تئاتر مثل اين است كه هر شب كپي صفر را از لابراتوار مي‌گيريم و بدون اين‌كه فرصت و امكان بازبيني داشته باشيم، مي‌گذاريم مردم آن را ببينند.
پوراحمد خاطرنشان كرد: در تئاتر قبل از اجرا، كارگردان هستي؛ اما در هنگام اجرا، فقط يك تماشاگري.
او همچنين درباره‌ي حضور گلاب آدينه به عنوان بازيگر و مشاور كارگردان در نمايش «خرده خانم» توضيح داد: براي نقشي كه خانم آدينه بازي مي‌كند، اول خانم خيرانديش را مدنظر داشتم و فكر كردم اين نقش مناسب خانم خيرانديش است؛ اما چون ايشان سفر طولاني داشتند، نتوانستند با ما همكاري كنند.
پوراحمد يادآور شد: از ابتدا تصور نمي‌كردم خانم آدينه چنين نقشي را بازي كند؛ اما وقتي با ايشان صحبت كردم و با هم كار كرديم، متوجه شدم مناسب نقش هستند.
اين كارگردان با اشاره به حضور گلاب آدينه به عنوان مشاور كارگردان، خاطرنشان كرد: از ابتدا قرار نبود خانم آدينه مشاور كار باشد؛ اما چون اين هنرمند تجربه‌هاي خوب و ارزشمندي در تئاتر دارد، وقتي روخواني‌هاي نمايش تمام شد و در سالن تمرين را آغاز كرديم، ايشان روي صحنه با خودش ميزانسن آورد و تجربه دانش تئاتري‌اش را سرريز ‌كرد و خود به خود مشاور من شد.
پوراحمد با بيان اين‌كه گلاب آدينه نقش مهمي در شكل گرفتن نمايش «خرده‌ خانم» داشته است، گفت: از طرف ديگر، چون من كار اول تئاتري‌ام بود، بهرام تشكر كه خودش كارگردان تئاتر است، لطف كرد و به عنوان دستيار با من همكاري كرد كه اين موضوع خيال مرا راحت كرد.
اين كارگردان درباره‌ي زمان نمايش «خرده‌خانم» توضيح داد: من از تعدادي از دوستانم كه نمايش را ديدند، در مورد تايم آن پرسيدم. جز چند نفر، كسي معتقد نبود تايم آن طولاني است.
او در عين حال گفت:ما هم خيلي سعي كرديم جاهايي را كم كنيم. چند روز قبل به يكي از همكارانم گفتم نمايش را به طور كامل تصويربرداري كند. شنبه كه تعطيل بوديم، نمايش را از اول تا آخر با گروه ديديم تا ببينيم آيا مي‌شود جايي را حذف كرد؛ اما جز چند جمله، نمي‌توانستيم جايي را حذف كنيم.
پوراحمد با اشاره به نمايشنامه‌ي «خرده‌ خانم» كه توسط اصغر عبداللهي نوشته شده است، مطرح كرد: از ابتدا متن آقاي عبداللهي را خيلي كوتاه كردم و بخش‌هايي همچون تصنيف‌ها را اضافه كردم.
اين كارگردان با اشاره به پخش بخش‌هايي از سريال «سلطان صاحبقران» در ابتداي نمايش گفت: پخش اين سريال، يك جور اداي دين به علي حاتمي است. او با همين سريال ما را شيفته زبان دوره قاجار كرد.
پوراحمد ادامه داد: ما نتوانستيم نسخه‌ي خوب و باكيفيتي از «سلطان صاحبقران» پيدا كنيم؛ بنابراين تا چند شب پيش كه اين نسخه را مي‌ديدم، قلبم فشرده مي‌شد كه آيا نگاتيوش هم در همين وضعيت است؟ اما يكي از دوستانم اطلاع داد نسخه‌ي مناسبت‌تري از آن را ديده است.
كارگردان نمايش «خرده‌ خانم» با اشاره به شصت و هفتمين سال‌روز تولد علي حاتمي كه 23 مردادماه بود، گفت: ديشب تولد علي حاتمي بود و من به همين مناسبت ليلا حاتمي را دعوت كردم تا تئاتر ما را ببيند.
او با اشاره به گفته جمشيد مشايخي كه علي حاتمي را سعدي سينماي ايران مي‌داند، ادامه داد: من مي‌گويم علي حاتمي يگانه‌اي بي‌بديل و تكرارنشدني است كه هر اثرش گنجينه‌اي ارزشمند به تاريخ سينماي ايران اضافه مي‌كند. نمايش «خرده ‌خانم» هم كه در حال اجراست، از شيفتگي به علي حاتمي و آثارش مي‌آيد.
كيومرث پوراحمد خاطرنشان كرد: آن‌هايي كه كارهاي اوليه علي حاتمي را ديده باشند، متوجه مي‌شوند چقدر نحوه‌ي اجراي نمايش «خرده‌ خانم» از آثار علي حاتمي سرچشمه گرفته است.
او افزود: يادگار دوست‌داشتني و دلپذير علي حاتمي، ليلاست كه در تاريخ سينماي ايران، تنها زني كه ما را ياد او مي‌اندازد، فكر مي‌كنم آذر شيوا باشد كه به اعتراض ابتذال سينما، آدامس‌فروشي كرد.
پوراحمد با اشاره به بازي‌هاي ليلا حاتمي گفت: من شخصا بازي‌هاي ليلا حاتمي را دوست دارم و براي اصول و پرنسيب‌هاي كار و زندگي شخصي‌اش احترام عميقي قائل هستم. اخيرا هم بازي خوبش را در«سعادت‌آباد» مازيار ميري ديدم.
او با اشاره به اجراي شب گذشته‌ي «خرده‌ خانم» ادامه داد: ديشب علاوه بر ليلا حاتمي، خانم فاطمه معتمدآريا هم افتخار دادند و به تماشاي نمايش ما نشستند و ديشب هم گفتم كه خانم معتمدآريا همان‌قدر كه در جلوي دوربين مؤثر است، در پشت دوربين و همكاري در حل مشكلات صنفي مؤثر بوده و هست.
اين كارگردان درباره‌ي ساعت اجراي نمايش كه رأس ساعت 21 است و هم‌زماني آن با افطاربه ايسنا گفت: يك هفته بعد از اجرا نمايش «خرده ‌خانم»، ماه رمضان شروع شد. مي‌دانيم اين زمان، مناسب نيست؛ اما نمي‌توانيم ديرتر هم بگذاريم؛ چون تماشاگران نمي‌آيند.
پوراحمد ادامه داد: پنج‌شنبه و جمعه استقبال خيلي خوبي از نمايش مي‌شود و اميدواريم با توجه به اين‌كه تا آخر شهريورماه قرار است اجرا داشته باشيم، بعد از ماه رمضان بتوانيم مخاطبان بيش‌تري داشته باشيم.



کد خبر: 31022

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdchivnx.23nzidftt2.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com