بهروز شعیبی در گفتگو با هنرنیوز؛

بازی گرفتن از کودک با هدایت بازیگران بزرگسال فرق دارد

31 شهريور 1392 ساعت 12:36

با بهروز شعیبی در حاشیه اکران فیلمش در موسسه فرهنگی سید الشهدا گفتگویی انجام داده ایم که می خوانید:



اولین پرسشی که وجود دارد در ارتباط با انتخاب آقای عطاران است؛ اینکه شجاعت زیادی لازم است که بازیگری را که بیشتر در فضا های کمدی و طنز به ایفای نقش پرداخته در فضای رئالیستی استفاده کرد. چون در حال حاضر مرسوم شده که مثلاً از فلان بازیگر که در یک ژانر یا نقش خوش درخشیده باید در همان فضا بهره جست.

این یک رویه معمول نه فقط در سینمای ما بلکه در همه جای دنیا بوده است که از توانایی بازیگرهایمان در ژانرهای مختلف استفاده کنیم؛ مخصوصاً بازیگرانی مثل آقای عطاران که به نظر من در کمدی هم همیشه یکنواخت نبوده و جنس های مختلف رو بازی کرده است.
در ضمن فکر می کنم که من کار خیلی عجیبی نکردم این بیشتر بر می گردد به توانایی های آقای عطاران که بازیگر توانمندی هستند و سینمای ما توقعش نسبت به این مسئله تا حدودی کم کرده وگرنه ظرفییت بازیگری ما زیاد است و در واقع توانایی بازیگران ما توانایی های بالایی است.

نکته بعدی که لازم است به آن بپردازیم در رابطه با فضای فیلم است که به موضوع قصاص و اعدام اختصاص دارد. این فضای سنگین را چطور برای «محمد رضا شیرخانلو» بازیگر خردسال این فیلم توضیح دادید تا به لحاظ اجرایی به آن چیزی که مد نظر شما بود نزدیک شود؟

یکی اینکه محمد رضا شیر خانلو بازیگر خوبیست؛ یعنی جزء بازیگران کودکی است که هم با استعداد است و هم شیوه درستی برای کار کردن دارد؛ به هر حال کار با کودک روش خودش را دارد. نوع بازی و هدایت بازیگران کودک و بازی گرفتن از آنها با هدایت بازیگران بزرگسال فرق دارد و باید مواردی را لحاظ کنیم.

علی سرابی که بازیگردان این فیلم بودند چقدر در این مسئله نقش داشتند؟

علی نقش بسیار زیادی داشت؛ ولی یک سری موارد وجود دارد که قاعده کار با کودک است و ما سعی کردیم آنها را رعایت کنیم؛برای مثال محمد رضا شیرخانلو قصه فیلم را توضیح ندادیم فقط رابطه اش را با بازیگران می دانست مثلاً اینکه رضا عطاران نقش پدرش را دارد و خانم توسلی نقش مادرش و باقی موارد فیلم را بخش به بخش برایش توضیح می دادیم.

با توجه به اینکه شما در ابتدا با وزارت ارشاد بر سر موضوع قصاص در فیلم نامه بحث های زیادی داشتید آیا این موضوع باعث شد تا در کار دست به عصا راه بروید؟ صحنه، سکانس یا پلانی را حذف کنید؟

نه، در مرحله تولید همان اتفاقی که باید در فیلم می افتاد افتاده و همه این بحث ها در زمان صدور مجوز بوده است.

آیا اینکه خود شما ایده فیلم نامه را به نویسنده دادید باعث شد در فیلم نامه دستی ببرید؟ یا اصلاً چیزی را بخواهید تحمیل کنید و نویسنده نپذیرد؟

نه، از اینجا به بعد بحث همکاری مطرح بود چون من اصلا به این شیوه با کسی کار نمی کنم؛ در طول کار یک همکاری دو طرفه بود و یک سری مواردی را من می گفتم نویسنده قبول نمی کرد یک سری مطالب را هم ایشان می گفتند من قبول نمی کردم. کار گروهی و در واقع کار دو نفره و چند نفره به نظر من یک روحیه ای رامی طلبید که در کل گروه وجود داشت.


کد خبر: 64035

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdchmvn-.23nkxdftt2.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com