گفتگوی هنرنیوز با زهره بهروزی نیا کارگردان تئاتر؛
جشنواره تئاتر عروسکی بهانه ای برای کارکردن گروه های عروسکی است
14 تير 1391 ساعت 15:00
زهره بهروزی نیا در گفتگو با هنرنیوز گفت: برگزاری جشنواره تئاتر عروسکی بهانه ای برای کار کردن گروه های عروسکی است که این اتفاق برایاین گروه ها بسیار خوشایند است.
زهره بهروزی نیا کارگردان تئاتر در گفتگو با هنرنیوز از اجرای نمایش «درفش کاویانی» در چهاردهمین جشنواره تئاتر عروسکی تهران – مبارک گفت: نمایش «درفش کاویانی» را برای حضور در جشنواره تئاتر عروسکی، با سبکی عروسکی برای اجرا آماده کردم و چون یکی از شرایط جشنواره ایرانی بودن متون بود به دنبال سوژه ای نو بودم که کمتر به آن پرداخته شده باشد به همین خاطر درفش کاویان را به صورت نمایشنامه در آورده و تصمیم به اجرای آن در این جشنواره گرفتم.
وی در خصوص پرداخت به این نمایشنامه ادامه داد: سعی کردم تا نگاه جدیدی به موضوع درفش کاویانی داشته باشیم و با نگاهی جدید به بیان آن بپردازم. «درفش کاویانی» داستانی است که اکثر مردم ایران با آن آشنا هستند و در اصل این نمایش به زمانی برمی گردد که اهریمن بر شانه های ضحاک ریشه دوانده است و ظلم و ستم شهر را گرفته و کاوه آهنگر به پا خواسته و با ضحاک و ظلم وستم آن غلبه می کند. داستان کلیت اصلی این اسطوره را دارد اگر چه من در این کار ببشتر توجه و پرداختم به کاوه آهنگر بوده و درفش کاویانی برایم اهمیت داشته است.
این کارگردان ضمن معرفی نمایش برای گروه سنی بزرگسالان گفت : نمایش «درفش کاویانی» کاری است که برای گروه سنی کودکان و نوجوانان مناسب نیست چرا که دارای فضایی سورئال است و گمان می کنم که کودکان و نوجوانان نتوانند آنگونه که باید با این کار ارتباط برقرار کنند و اساساً این نمایش ویژه گروه بزرگسال تولید شده است.
کارگردان نمایش «امروز بینی، فردا بینی، پس آن فردا» در مورد نحوه اجرای کار اظهار داشت: «درفش کاویانی» نمایشی است با ترکیبی از عروسک ها و بازیگران، این کار تجربه ای شبیه به کار قبلی ام است و در کنار بازیگران، عروسک ها را هم قرار دارند، نمایش ۶ عروسک رومیزی دارد که نشان دهنده ارزش بازیگری را در کنار عروسک گردانی را نشان می دهد و نشان دادن عروسک ها در کنار بازیگران چرا که تعریف نمایش عروسکی در دنیای امروز بسیار گسترده است و کاری که در آن بازیگرها در کنار عروسک ها قرار می گیرند نیز کار عروسکی خواهد بود.
بهروزی نیا افزود: تمرینات گروه از زمان اعلام نتایج متن ها شروع شد و سه ماه روی عروسک ها کار کردم اما در این مدت تمرینات ما به صورت مداوم نبود و در اثر اتفاقات مختلف تمرینات تعطیل هم می شد.
وی در مورد کیفیت برگزاری چهاردهمین جشنواره تئاتر عروسک تهران- مبارک خاطر نشان کرد: به علت مشغله کاری ام متأسفانه نتوانسته کارهای جشنواره را ببینم و چون نمایش خود را باید به سرعت برای حضور در جشنواره آماده می کردم فرصت حضور و تماشای کارهای جشنواره چهاردهم را نداشته ام اما معتقدم که همین که این جشنواره با هر کیفیتی برگزار می شود و کشورهای خارجی در آن حاضر می شوند اتفاق خوشایندی است و با برگزاری این جشنواره بهانه ای برای کار کردن گروه های عروسکی به وجود می آید باید به این موضوع هم توجه کرد که با وجود زمان کمی که گروه ها داشتند اما گروه ها از توانایی های بالایی برخوردار بودند و کارها به نظرم نمایش های بدی نبوده اند.
این کارگردان در پایان گفت: واقعیت این است که در دنیای مدرن امروز نمایش عروسکی برای بیان مفاهیم پیچیده استفاده می شود که از دنیای تخیلی عروسک ها می توان این مفاهیم را بیان کرد به خصوص برای تفهیم بسیاری مسائل اما متأسفانه تعریف ما از نمایش عروسکی در ایران اشتباه است.
در این نمایش سهیلا باجلان، مریم معینی، مهرنوش شریعتی، مریم ایرانمنش،اکرم بهبهانی به عنوان بازیگر حضور دارند و منوچهر شجاع طراح صحنه، رضا شعبانی موسیقی و سهیلا باجلان ساخت عروسک را به عهده داشت.
کد خبر: 42985
آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdchmwnk.23ni6dftt2.html