بهنام بهزادی؛
کم لطفی برخی نهادهای فرهنگی به اکران «قاعده تصادف » ضربه زد
24 فروردين 1392 ساعت 16:35
بهنام بهزادی کارگردان فیلم سینمایی «قاعده تصادف» گفت: چیزی که من پیش بینی نکرده بودم کم شدن تبلیغات و اطلاع رسانی به دلیل کم لطفی برخی نهادهای فرهنگی بود که به فیلم سینمایی «قاعده تصادف» ضربه زد.
به گزارش هنرنیوز به نقل از روابط عمومی برنامه هفت؛ نقد وبررسی فیلم سینمایی «قاعده تصادف« به کارگردانی «بهنام بهزادی» با حضور کارگردان، مهرزاد دانش و شاهین شجری کهن به عنوان منتقدان برنامه روی آنتن رفت.
بهزادی در ابتدای صحبتهایش دلائل کم کاری اش در سینما را اینطور توضیح داد: کلا فیلمسازی کار آسانی نیست به خصوص زمانی که می خواهی مستقل بمانی و تن به سیاست های فیلم های مبتذل ندهی. من دو سال درگیر اکران فیلم اولم"تنها دوبار زندگی می کنیم" بودم. از روزی که ایده اولیه این فیلم شکل گرفت نیز حدود دو سال تکمیل شدنش به طول انجامید. اما امیدوارم فاصله ساخت این فیلم با کار بعدیام کمتر طول بکشد.
در ادامه مهرزاد دانش درباره این اثر عنوان کرد: تصور می کنم"قاعده تصادف" در میان فیلم های نوروزی بهترین فیلم باشد این فیلم اثر آبرومند و موقری است. فیلم هم در ساختار و هم درون مایه تماتیک روند متعادلی را طی می کند. ساختار بصری فیلم، میزانس و ریتم آن متناسب با فضای تماتیک فیلم است و مهمترین نقطه امتیاز اثر نیز همین تعادل آن است.
شجره کهن نیز درباره فیلم گفت: قاعده تصادف در جشنواره هم جز آثار شاخص به حساب می آمد. فیلم بسیار سرپا است و جسارت فیلمساز در استفاده از ابزار و فرم نیز قابل ستایش است. این فیلم اثری قابل احترام است اما در بیان مضمونی که مد نظر دارد ناکام مانده است.
وی ادامه داد:چالش اخلاقی و تردیدی که جوانان فیلم با آن روبرو هستند به درستی شکل نگرفته استچون عملا به نوعی انفعال دچار می شوند. بنابراین " قاعده تصادف" در یک قدمی موفقیت قرار دارد. فیلم مبتنی بر پلان های طولانی است اما من معتقدم که در طول اثر این پلان ها کمتر به سکانس تبدیل می شوند و در اغلب موارد این پلان ها برداشت های طولانی هستند تا پلان سکانس.
دانش در ادامه این بحث عنوان کرد: تصور می کنم موضوع فیلم فراتر از اختلاف و تفاوت بین نسل ها است. فیلم بزنگاه های اخلاقی را پی در پی مطرح می کند. تعارض بین مصلحت و منفعت و در نظر گرفتن یا نگرفتن اخلاقیات اوج این بزنگاه ها است. اما معتقدم که در طول فیلم فرصت در اختیار این جوانان برای تصمیم گیری قرار داده می شود.
وی درباره پلان سکانس ها در فیلم گفت: نمایشپلان سکانس وابستگی این جوانان به هم و نمایش درگیری آنها در یک فضای سنگین و موقعیت بغرنج را نشان می دهد. شخصیت پردازی این جوانان نیز از نقاط قابل توجه فیلم است چون فردیت آدم های فیلم به درستی لحاظ شده است.
بهزادی در ادامه درباره شخصیت پردازی در فیلمش گفت: اینکه شخصیت ها را آنقدر باز کنیم تا کشفی برای بیننده وجود نداشته باشد باعث نزدیک شدن آنها به تیپ می شود. بنابراین به این شکل کنونی جای کشف شخصیت ها برای مخاطبان بیشتر وجود دارد.
وی افزود: معمولا ما در جهان واقعی برای کاری که انجام می دهیم بیشتر از یک انگیزه داریم. اما در فیلم مجبوریم به هر کدام از انگیزه ها اشاره هایی بکنیم و باقی را به درک تماشاگر واگذار کنیم. فکر می کنم شخصیتهای فیلم پرداخت شده و قابلیت درک شدن دارند و بی عدالتی در اکران و عدم حمایت نهادهای فرهنگی از" قائده تصادف" را پیش بینی نکرده بودم.
وی درباره اینکه فیلمش در نوروز اکران شده گفت: من راضی هستم که فیلم در نوروز اکران شد. دوستان به من پیشنهاد می کردند که فیلم را در نوروز اکران نکنم اما تصور من بر این بود که این فیلم ها با هم رقابتی ندارند و هر کدام مخاطبان خودشان را جذب می کنند.
وی ادامه داد: اما چیزی که پیش بینی نکرده بودم کم شدن تبلیغات و اطلاع رسانی به دلیل کم لطفی برخی نهادهای فرهنگی بود که به کار ضربه زد. اگر این فیلم فرهنگی نیست و از آن حمایت نمی کنند پس باید به بازتعریف تازه ای از واژه فرهنگ برسیم. در یک شرایط نابرابر به فیلم ما ۸ سالن می رسد و به فیلم های دیگر ۶۵،۴۵ و ۳۵ سالن. این عدم تعدل و نابرابری را من از قبل پیش بینی نکرده بود.
گزارش تولید سینمای ایران و نقل قول های هفته آیتم های بعدی برنامه شب گذشته بودند.
کد خبر: 56467
آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdchqknm.23n--dftt2.html