نگاهی به فیلم «روز روشن»؛
پرهیزاز سیاهنمائی و زیاده روی در نقد اجتماعی
28 بهمن 1391 ساعت 9:50
کارگردان فیلم سینمایی «روز روشن» با دوری جستن و پرهیز از بیان یک سری دیالوگهای کلیشهای و تکراری، علاوه بر نقد اجتماعی تاثیرگذار در طول فیلم ازسیاهنمائی و زیادهروی در این خصوص نیز پرهیز میکند.
فیلم سینمایی «روز روشن» اولین ساخته سینمایی «حسین شهابی» در سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر با استقبال مخاطبان سینما و همچنین منتقدان و اهالی رسانه در زمان نمایش خود مواجه شد. این فیلم روایتی از داستان زنی است که به دنبال آن است که مردی را از قصاص نجات دهد و در این راه با راننده آژانسی همراه میشود. در واقع داستان فیلم در مورد فیلم در مورد مردی به نام پویان است که به جرم قتل شیرزاد دستگیر شده است. او کسی را ندارد و همسرش نیز مرده، معلم مهدکودک دختر پویان خانم «فرهودی» با بازی «پانتهآ بهرام» به دنبال شاهدان صحنه قتل میگردد تا آنها را مجاب به حضور در دادگاه و شهادت دادن به نفع پویان کند. اقوام شیرزاد که نفوذ زیادی دارند و انسانهای شری هستند شاهدان را تهدید کردهاند. قرار است تا ساعاتی دیگر آخرین جلسه از دادگاه پویان برگزار شود و حکم قصاصاش صادر شود، فیلم داستان تلاش چند ساعته این زن برای راضی کردن شاهدین ماجرا برای آمدن به دادگاه و شهادت دادن به بیگناهی جوان است. او یک سواری آژانس و با رانندهای به نام آقای «کیانی» با بازی «مهران احمدی» کرایه میکند که بتواند در طی یک روز به سراغ شاهدان برود و آنها را راضی کند. راننده آژانس مهران احمدی است که به مرور خودش نیز درگیر این ماجرا میشود...
نکتهای که شاید ذکر آن خالی از لطف نباشد این است که در سی ویکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر امسال موضوع اکثر فیلمهای حاضر در جشنواره در خصوص قصاص، دادگاه، احضار شاهدین و... یا مرتبط با آن بود و از این میتوان به فیلمهایی چون: هیس دختران فریاد نمیزنند، او خوب سنگ میزند، دهلیز، استرداد و... اشاره کرد. اما فیلم سینمایی «روز روشن» بر خلاف فیلمهایی از این دست با آرامش داستان خود را برای مخاطب روایت میکند و تلاش میکند دراین راستا حس همذات پنداری مخاطب را نیز برانگیزد. تا جایی که در طول فیلم، کارگردان اثر با دوری جستن از یک سری تصاویر شعاری و همچنین دیالوگهای گلیشهای و تکراری، علاوه بر نقد اجتماعی تاثیرگذار در طول فیلم ازسیاهنمائی و زیادهروی در این خصوص نیز پرهیز میکند و به ورطه کلیشههای رایج در این گونه آثار نمیافتد. گرچه فیلم موضوعی اجتماعی، انسانی و تراژیک دارد، اما در کل فیلمنامه نویس وکارگردان اثر در ورای پرداختن به موضوع قصاص تلاش کردهاند تا از این طریق به روابط آدمهایی جامعه در تقابل با مسائل و مشکلات فردی و اجتماعی روزبپردازند.
نکته مهمی که در فیلم اول حسین شهابی خالی از لطف نیست که به آن پرداخته شود این است که داستان فیلم بدون اینکه آدمها و کارکترهای فیلم را به دو جبهه سیاه یا سفید تقسیم کند پیش میرود و در واقع در این میان آدمها بیش از آنکه منفی یا مثبت نشان داده شوند به نوعی خاکستری هستند. آدمهایی که میدانند هر چه تلاش میکنند به در بسته برخورد خواهند کرد اما با تمام نابرابریها، بیعدالتیها و نامیدیهایی که در این خصوص وجود دارد کوشش میکنند که بتوانند از حق پایمال شده خود دفاع کنند. در «روز روشن» خانم «فرهودی» و آقای «کیانی» به عنوان شخصیتهای اصلی فیلم سعی در نمایش وبیان مسائل روز اجتماع خویش دارند، اجتماعی با تمام بیرحمیها وبی عدالتیهایی که ممکن است در آن وجود داشته باشد. و این نابربرایها و بیعدالتیها زمانی برای مخاطب عیان میشود که خانم فرهودی سوار تاکسی کیانی میشود و مخاطب به مرو در جریان داستانی قصاصی قرار میگیرد که درآن آدمها برای شهادت دادن در خصوص بیگناهی یک نفر مدام فرار میکنند و فیلم برای گرهگشایی حوادث خود موضوع را با مخاطب در میان م گذارد.
فیلم برخلاف بسیاری از فیلمهای جشنواره فیلم فجر امسال توانست به کمک درونمایه، موضوع و همچنین روایت یک دست و روان خود به لحاظ ساختار و داستان ساده و نه چندان پیچیده خود مخاطب را تا به اتنهای حفظ کند. عنصری که در برخی از فیلمهای جشنواره امسال نبود ومخاطب فیلم بعد از نیم ساعت از زمان نمایش فیلم نمیتوانست فیلم را تحمل کند و ترک سالن سینما را به ماندن و خوابیدن در سالن فیلم ترجیح میداد، اما دراین فیلم کارگردان اثر با روایت داستانی ساده، استفاده از عوامل حرفهای سینما مانند بازیگران، همچنین پرداخت بدون واسطه به معضلات و مشکلات اجتماعی مخاطب را راضی نگه میدارد.
در فیلم سینمایی «روز روشن» فیلمبرداری به بهترین شکل ممکن صورت گرفته و کارگردان فیلم و همچنین فیلمبردار اثر برای انتقال حس هیجان فیلم برداری روی دست را انتخاب کردهاند و این شیوه فیلم برداری به این خاطر بوده که برای واقعی بودن فیلمی که حجم زیادی از آن در ماشین میگذرد حس هیجان و اضطراب به مخاطب القا شود. در این میان کادربندی ساده فیلم، همراه با، تدوین و ریتم مناسب تا پایان فیلم باعث جذاب شدن فیلم میشود. بنابراین فیلم برداری کار در خدمت این مساله است. همچنین حسین شهابی در اولین تجربه سینمایی خود فیلم یکدستی را ساخته و میتواند مخاطب سینما را در سالن سینما نگه دارد. ازسویی بازیهای فیلم به خصوص بازی «مهران احمدی» در نقش «کیانی» راننده آژانس و «پانته آ بهرام» در نقش خانم «فرهودی» به جزء لحظاتی یکدست ارائه میشوندک همی تواند از نقاط مثبت فیلم باشند. هر چند شاید اگر امسال در جشنواره فیلم فجر شاهد این همه فیلم متوسط و ضعیف نبودیم، فیلم سینمایی «روز روشن» دیده نمیشد و مخاطب با بیتفاوتی از کنار آن میگذشت.
کد خبر: 54397
آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdchqxnm.23nkwdftt2.html