گزارش هنرنیوز ازنشست نقد وبررسی نمایش «عجایب المخلوقات»/1/؛

رضاثروتی: اجرا در سالن شماره یک به گروه خساراتی را وارد کرد

16 اسفند 1389 ساعت 15:04


رضا ثروتی کارگردان «عجایب المخلوقات» گفت: ابتدا قرار بود که در سالن سمندریان اجرا کنیم که به علت اجرای نمایش درس در این سالن ما اجرای خوذ را در سالن شماره یک ایرانشهر منتقل کردیم که به ما خساراتی را وارد کرد.
به گزارش هنرنیوز نشست رسانه ای نقد وبررسی نمایش «عجایب المخلوقات» با حضور رضا ثروتی کارگردان نمایش، پانته آ پناهی ها و مجید بهرامی ورامین سیاردشتی بازیگران و همچنین هادی ثابت آهنگساز این نمایش روز دوشنبه 16 اسفند ماه در خانه هنرمندان برگزار شد.
در این نشست رضا ثروتی کارگردان نمایش گفت: فکر اجرای نمایش«عجایب المخلوقات» خرداد ماه سال گذشته با خواندن کتابی به همین نام به ذهنم رسید چرا که این کتاب پر از پتانسیل های تصویری در مورد موجودات عجیب و خرافه های بسیاراست.
وی اضافه کرد: 2 ماهی بر روی این کتاب کار کردم تا نمایشنامه ای از آن به دست آورم که بعد از گذشت 2 ماه منابع زیادی با این موضوعات به دستم رسید که کار را متوقف کردم و به سراغ نگارش یک نمایشنامه برای اجرایی دیگر رفتم و برای آن حدود 3 ماه زمان گذاشتم و تا آبان ماه گروهی را جمع کردم و تمرینات شروع شد اما بعد از گذشت 3 هفته متوجه شدم می خواهم یکسری از مفاهیم انسانی مثل رنج، قدرت و... را نشان دهم به همین خاطر زمانی که به متن رسیدم حس کردم متن به سمت شعارزدگی می رود و همچنین در سطح حرکت می کند و دوباره متن وکار را متوقف کردیم وبعد از 2 هفته تصمیم گرفتم که دیگر روی متنی کار نکنم و بدون متن و تنها با یک ایماژ که در ذهن داشتم کار را شروع کنم.
ثروتی ادامه داد: کار با گروه کلید خورد وتنها ایماژی که در ذهن من برای شروع کار وجود داشت حضور یک عده افراد چتر به دست که در کنار جنازه ای ایستاده اند و کم کم هر کدام از این افراد در کنار این جنازه نشسته و خطوط این چترها در کنار هم به لاک پشتی شبیه می شود و جنازه سر بلند کرده و می خواهد زنده بماند. این ایده ها خیلی ناخود آگاه و مانند یک شعر و به صورت تصویر به ذهن من می رسید.
این کارگردان تاکید کرد: گروه نمایش ما با این ذهنیت که باید همه با هم کاری گروهی را نشان دهیم کار را شروع کردیم و قصدمان داشتن خروجی خوبی بود که مورد قبول تماشاگر باشد به همین خاطر گروه با انسجام در روند شکل گیری کار نقش پررنگی داشتند وخیلی از فضاهای نمایش با اتود هایی در تمرین ها شکل گرفت که به ما بسیار کمک کرد و سعی کردیم تمام گروه در تمام حوزه ها در این کار دیده شوند.
کارگردان نمایش عجایب المخلوقات گفت: من بسیار به متن و وجود دیالوگ اعتقاد دارم و ممکن است بعد از این کار به سراغ نمایشنامه «ویتسک» و یا «بیرون جلوی در» بروم در ابتدای این نمایش هم قرار بود که از دیالوگ استفاده شود که بعد از تمریناتی متوجه شدم که بدن بازیگر هم می تواند مفاهیم را انتقال دهد و دیالوگ ها با بدن بازیگر گفته شد وفضایی چند معنایی را برای تماشاگر ایجاد کردیم که هرکس برداشت خود را از آن داشته باشد.
ثروتی خاطر نشان کرد: مهم برای من همیشه در آثارم دید تماشاگر است، زمانی که تماشاگر وارد سالن نمایش می شود با چیزی رو به رو شود که تا به حال تجربه نکرده است و همچنین استفاده از تکنیک هایی که در تماشاگر واکنش های جدیدی ایجاد کند.
وی افزود: دلیل اصلی اجرا در ایرانشهر به دلیل مقیاس سالنی بود که برای این نمایش در نظر داشتیم، که 14 متر عمق و8 متر عرض داشتیم که متاسفانه سالن های دیگر این امکان را برای اجرا نداشتند جز تالار اصلی تئاتر شهر و تالار وحدت که ما اینجا را به دلایلی انتخاب کردیم البته فضای این مجموعه برای تماشای تئاتر نسبت به فضاهای دیگر چه از نظر معماری، نظافت وهمچنین تهیه بلیت برای تماشاگر راحت تر است.
ثروتی گفت: اما ما سالن سمندریان را برای اجرا انتخاب کردیم و تمام ایده های گروه براساس این سالن بود اما تلاقی اجرای ما با اجرای داریوش مهرجویی در این سالن، این اتفاق افتاد که ما سالن اجرای خود را تغییر دهیم و ما به اجبار به سالن شماره یک منتقل شدیم که این کار خساراتی را گروه زد البته اسفند ماه زمان خوبی برای تئاتر دیدن نیست .
این کارگردان تاکید کرد: دغدغه من استفاده از هنرهای تجسمی ودیگر هنرها در کنار تئاتر است وارتباط تئاتر را با دیگر هنرها ایجاد کنم اما این بدین معنا نیست که از همه رشته ها استفاده کنم
کارگردان نمایش«عجایب المخلوقات» در پایان خاطر نشان کرد: مهمترین کار ما در این گروه انتخاب افراد خوب چه برای بازی ها وچه عوامل دیگر بود که در کنار هم قرار گرفتند واین کار را اجرا بردند.


کد خبر: 24660

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdchv-ni.23nk-dftt2.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com