گفت‌وگو با مديرعامل انجمن‌سينماي جوان:

با وجود جنگ نرم‌، قانونمند كردن حضور فيلم‌ها اقدام موثري است

23 خرداد 1389 ساعت 12:08


مديرعامل انجمن سينماي جوانان از فيلم‌سازان خواست تا در رابطه‌ با طرح جديد معاونت سينمايي مبني ارزيابي فيلم‌هاي كوتاه و مستند پيش از حضور در جشنواره‌هاي جهاني،كمي صبوري كنند و در ادامه‌ي گفت‌وگويش از فعاليت‌ها و اولويت‌هاي كاري انجمن سينماي جوان سخن گفت.

 درباره‌ي مقررات جديد فيلمسازان بايد صبوري كنند

به گزارش هنر نیوز ،ناصر باكيده در گفت‌وگويي با خبرنگار ايسنا،درباره‌ي نقطه نظرش در ارتباط با طرح جديد معاونت سينمايي مبني‌بر لزوم ارزيابي آثار كوتاه و مستند پيش از حضور در جشنواره‌هاي جهاني عنوان كرد: در اين زمينه لازم است كه فيلمسازان عرصه‌هاي كوتاه و مستند كمي صبوري كنند.

وي با اشاره‌ به دفترچه‌ي سياست‌هاي سينمايي اذعان داشت: از ابتداي سال جاري با جديت و كوشايي مديران سينمايي و به‌ويژه شخص معاون سينمايي،بحث دفترچه سياست‌ها مطرح شد و اين دفترچه به‌طور شفاف در معرض ديد همگان قرار گرفت و بعدها اصلاحات متعددي هم به نظر اهالي سينما در آن صورت گرفت. اكنون هم اگر معاونت سينمايي ماموريتي را به يكي از حوزه‌ها و موسسه‌هاي زير نظر خود واگذار كرده، طبيعتا ابلاغ آن با دقت فراوان صورت گرفته است.

قانونمند‌كردن و شفاف‌ ساختن امور از اهميت بسيار بالايي برخوردار است

باكيده به اظهارات مدير عامل مركز گسترش‌سينماي مستند و تجربي اشاره كرد و افزود: آقاي آقا‌محمديان به طور صريح و شفاف نقطه‌نظرات خود در اين‌باره را مطرح كردند و اعلام كردند كه اين شورا براي ساماندهي در جهت عرضه‌ي آثار تشكيل شده است. به نظر بنده هم لازم است كه فيلمسازان كمي در اين زمينه صبوري كنند، چرا كه قانونمند‌كردن و شفاف‌ ساختن امور از اهميت بسيار بالايي برخوردار است.

نگراني امروز فيلمسازان در نابساماني‌هاي قبلي ريشه دارد

مديرعامل انجمن سينماي جوانان ادامه داد: حجم انبوه توليدات كوتاه و مستند كشور نيازمند آن است كه در مراحل مختلفي از آموزش فيلمساز گرفته تا عرضه‌ي اثر، حمايت‌هايي از افراد به عمل آيد و در نهايت آثار حرفه‌اي، نيمه حرفه‌اي و حتي آماتور در پكيج‌هاي مختلف و با رويكرد مناسب وارد بازار شوند. اگر امروز برخي از دوستان فيلمساز از تصميمات گرفته شده اظهار نگراني مي‌كنند، اين موضوع ريشه در برخي نابساماني‌ها كه از قبل در حوزه‌ي عرضه‌ي آثار كوتاه و مستند وجود داشته بر مي‌گردد.

 باكيده همچنين اظهار كرد: براي من جاي سوال است كه چرا دوستان فيلمساز كوتاه و مستند اين نگراني‌ها را در حوزه‌ي اكران فيلم‌ها و رويكرد اقتصادي خارج از كشور ندارند؟ درست است كه با حضور در جشنواره‌ها فيلم‌هاي ما به عرضه جهاني نزديك مي‌شوند اما راه ديگر، ارائه‌ي آثار در قالب بسته‌هاي مختلف فرهنگي است كه اگر ما چنين اقدامي را انجام دهيم مخاطبان جهاني سينماي ايران با چهره‌اي واقعي از كشور ما مواجه مي‌شوند و ديگر در داخل كشور نگراني از اين بابت نداريم، چرا كه خوب مي‌دانيم كه تصويري واقعي از كشور عرضه مي‌شود.

 وي ادامه داد: بدون تعارف آنچه بايد در مورد آن به صحبت پرداخت اين است كه در گذشته و به‌خصوص در زمينه‌ي فيلم كوتاه و مستند به دلايل مختلفي از جمله عدم اكران و بهره‌مندي از چرخه‌ي اقتصادي مناسب، در فيلمسازان گرايش شديدي نسبت به جشنواره‌هاي خارجي پديد آمد. در اين ميان برخي جشنواره‌ها داراي هويت و برخي فاقد هويت و يا داراي نگرش‌هاي سياسي هستند.آنچه كه امروز در شرايط كلي كشورتجربه مي‌شود و قطعا جامعه سينمايي هم از آن جدا نيست،مواجهه با يك هجمه‌ي فرهنگي است. وقتي آمريكا در مجلس سناي خود براي تهاجم فرهنگي عليه ايران بودجه تصويب مي‌كند، يعني كه آنها پشتيباني مالي خود را در فضاي جنگ نرم ارائه مي‌كنند ،در چنين فضايي لازم است كه همه هنرمندان ما به‌صورت يكدست، جدي و آناليزه‌شده وارد عمل شوند.

با وجود جنگ نرم قانونمند كردن حضور فيلم‌ها اقدام موثري است

باكيده هم‌چنين عنوان كرد: خيلي معتقد نيستم كه فضاي هنرمندان ما جدا از مديران سينمايي باشد. در برهه‌اي از زمان كه ما با مقوله‌ي جنگ نرم مواجه هستيم، به عقيده‌ي من قانونمند‌كردن حضور فيلم‌ها مي‌تواند اقدام بسيار موثري باشد كه نبايد بابت آن خيلي نگران بود. در اين زمينه قطعا اگر صبوري مي‌كنيم نتيجه‌ي كار را خواهيم ديد.

 مدير عامل انجمن سينماي جوان در ادامه‌ي صحبت‌هايش با ايسنا به حضور دو مستند‌ساز در تركيب شوراي مذكور اشاره كرد و افزود: معاونت سينمايي بر حضور دو مستند‌ساز در اين شورا تاكيد دارد و اين به‌معناي آن است كه در اين شورا و شكل‌گيري آن فضايي تعاملي وجود دارد.

 به نظر من آنچه موجب عكس‌العمل اين‌گونه فيلمسازان اين عرصه شده چه بسا كه دلايل ديگري داشته باشد. از جمله اين‌كه در كشور چرخه‌ي اقتصادي موثري براي فيلم‌هاي كوتاه و مستند وجود ندارد.

باكيده به نقش رسانه‌ي ملي اشاره و عنوان كرد: به نظر من در زمينه‌ي پشتيباني از پخش و اختصاص زمان مناسب به فيلم‌هاي كوتاه و مستند و صدا‌وسيما راهكاري جدي به حساب مي‌آيد. شايد تا چندي ديگر تعداد جشنواره‌هاي جهاني با كاهش مواجه شود. سوال من اين است كه در چنين شرايطي تكليف فيلمسازان ما چه خواهد بود؟

 در زمينه اكران ما كار كرده‌ايم،رسانه‌ها كم‌توجهي كرده‌اند

وي در پاسخ به سوال ايسنا مبني‌ بركم‌توجهي انجمن سينماي جوانان به‌عنوان متولي فيلم كوتاه كشور در زمينه‌ي اكران فيلم‌هاي كوتاه، اظهار كرد: تصور شما راجع به انجمن را رد مي‌كنم. ما طي اين مدت در اين زمينه كار كرده‌ايم اما به نظرم رسانه‌ها به اين مطلب كم‌توجهي كرده‌اند. شما اگر به نمايندگي‌هاي شهرستان‌هاي خود رجوع كنيد مي‌بينيد كه در تمام 60 استان كشور دفاتر انجمن سينماي جوان حضور دارد و همه ساله اين دفاتر به برگزاري جشنواره‌هاي استاني و هفته‌هاي فيلم و عكس مي‌پردازند و در كنار آن فيلم‌هاي خود را در قالب كانون فيلم و عكس در سالن‌هاي سينما يا مجتمع‌هاي فرهنگي به نمايش مي‌گذارند. علاوه بر اين ما سالانه سه جشنواره‌ي منطقه‌اي برگزار مي‌كنيم و در كنار آنها جشنواره‌ي فيلم كوتاه تهران را هم داريم، البته اين اقدامات را كافي نمي‌دانيم و براين باوريم كه تمام اين اقدامات تنها گوشه‌اي از ظرفيت‌هاي جوانان و فيلم‌هاي ما را نشان مي‌دهد.

70 فيلم از توليدات‌مان را به صداو سيما فروختيم

باكيده در ادامه‌ي توضيحاتش در زمينه‌ي فعاليت‌هاي انجمن جهت اكران فيلم‌هاي كوتاه به قرار‌داد انجمن سينماي جوانان با صدا‌وسيما اشاره كرد و گفت: ما در ارتباط با مراكزي مانند صدا‌وسيما و مركز تامين برنامه آن، نزديك به 70 فيلم از توليدات انجمن را فروخته‌ايم و قرار است اين فيلم‌ها به‌صورت متناوب پخش شوند.

 وي درباره‌ي اسامي اين فيلم‌ها توضيح داد: ليستي بالغ بر 60 يا 70 فيلم در اين زمينه وجود دارد كه مي‌توان آن را در اختيار علاقه‌مندان قرار داد. ضمن اين‌كه اكنون در شبكه‌ي سوم سيما برنامه‌اي در حال توليد است كه ان‌شاء‌الله در تابستان با عنوان زيباي «سينماي جوان» پخش خواهد شد. اين برنامه در 90 روز به نمايش فيلم‌هاي كوتاه مي‌پردازد.هم‌چنين از هفته آينده شبكه‌ي دوم سيما در قالب برنامه خانواده به پخش مستند‌هاي توليدي انجمن سينماي جوانان خواهد پرداخت.

 مدير عامل انجمن سينماي جوانان هم‌چنين به تكثير و توزيع بسته‌اي از محصولات برگزيده‌ي انجمن اشاره و عنوان كرد: هر ساله، منتخب فيلم‌هاي انجمن كه خروجي آنها از جشنواره‌ي فيلم كوتاه تهران گرفته مي‌شود تحت عناوين مختلفي از سوي موسسه‌ي رسانه‌هاي تصويري تكثير و توزيع مي‌شود.

باكيده درباره‌ي اين‌كه علي‌رغم اين موارد هيچ‌گاه فيلم كوتاه عرضه‌ي مناسبي نداشته، توضيح داد: توزيع اين فيلم‌ها در حجم بالا از آرزو‌هاي ما هم هست. ما هم براين باوريم كه بايد محصولات كوتاه و مستند در سبد خانواده‌ها قرار بگيرد، اما براي اين سبد بايد سوبسيد‌هايي هم در نظر گرفته شود و ما بايد تلاش كنيم كه براي اين بخش سوبسيد و يارانه در نظر گرفته شود.

 وي ادامه داد: در سطح كلان اگر قرار باشد تمام انتظاراتمان را به مركز گسترش يا انجمن سينماي جوانان محدود كنيم، كارها درست صورت نمي‌گيرند و تنها در حد موردي شاهد اتفاقاتي خواهيم بود.

يك سوم سهم فيلم‌هاي كوتاه و مستند در تلويزيون تعريف شده است

 رييس اتحاديه‌ي فيلمسازان كشورهاي مسلمان در ادامه‌ي اين گفت‌وگو بار ديگر به دفترچه‌ي سياست‌هاي معاونت سينمايي اشاره كرد و گفت: در همين دفترچه هم عنوان شده كه سهم فيلم‌هاي كوتاه و مستند و حتي فيلم‌هاي ويدئويي در حد يك سوم در تلويزيون تعريف شده است. حال بايد اين تعاملات ميان صدا‌وسيما و بخش‌هاي مختلف سينما ايجاد شده و در سطح كلان به دنبال اين اهداف باشيم.

باكيده ادامه داد: البته هر رسانه و كمپاني و حتي جشنواره‌اي با توجه به سلايق و نياز‌هاي خودش اقدام به خريد و عرضه مي‌كند. طبيعتا فيلمسازان ما براي اين‌كه گام اول در اين زمينه را بردارند بايد آثاري بسازند كه از قابليت‌هاي فني و محتوايي كافي برخوردار باشند. اكنون يكي ازمشكلات مهمي كه در حوزه‌ي فيلم‌هاي كوتاه و مستند وجود دارد اين است كه استاندارد‌سازي مناسب فني در اين زمينه نداريم، ما در اين زمينه در انجمن در تلاشيم كه شناخت فيلمسازان از استاندارد‌سازي را ارتقا بدهيم، چرا كه اكنون حتي موسسه‌ي رسانه‌هاي تصويري داخل كشور هم براي فيلم‌هاي كوتاه استانداردهايي مانند تايم خاصي مدنظر مي گيرند كه بايد فيلمسازان ما از اين استاندارد‌ها بهره‌ي بيشتري بگيرند.

 وي در عين حال گفت: نگاه به سه هزار توليد سالانه فيلم كوتاه به خوبي گوياي آن است كه درسينماي كوتاه ما استاندارد‌ها خيلي رعايت نمي‌شوند به همين دليل ما در انجمن سينمايي سعي داريم كه در مراحل مختلف وارد اين حيطه شويم و به عنوان مثال با بهره‌گيري از امكاناتي كه در زمينه‌ي پخش تاثير گذارند تا حدي اين مشكل را حل كنيم. چراكه تا زماني كه ما اين استاندارد‌ها را رعايت نكنيم چگونه مي‌توانيم انتظار داشته باشيم كه مراكزي كه متولي حمايت از توليد هستند با ما تعامل داشته باشند؟

باكيده درباره‌ي اين‌كه علي‌رغم تمام اين توضيحات چرا در آموزش‌ها به گونه‌اي عمل نمي‌شود كه فيلمسازان با شيوه‌ي استاندارد به توليد بپردازند و اين نكته كه چرا طي سال‌هاي اخير محصولات انجمن بيشتر از نظر كمي رشد داشته‌اند تا كيفي، توضيح داد: بخشي از پاسخ اين سوال به اين بر مي‌گردد كه نفس وجودي انجمن سينماي جوانان چيست؟ به شخصه مدتهاست كه اصرار ويژه دارم كه همكاران چه در بدنه‌ي معاونت سينمايي و چه در سراسر كشور به اين موضوع توجه داشته باشند. در واقع براساس قوانين و تعاريف انجمن سينماي جوان در يك كلام آموزش و پرورش سينماي ايران محسوب مي‌شود و اهتمام آن در زمينه‌ي آموزش‌دادن به جوانان است. آموزش به فيلمسازان در واقع هدف اصلي ما محسوب مي‌شود و ما معتقديم كه آموزش بدون توليد نقش مهمي ندارد و توليد هم بدون نمايش كاركردي ندارد، لذا در انجمن سينماي جوان آموزش، توليد و عرضه به مثابه‌ي سه ضلع يك مثلث قابل مشاهده هستند.

 وي در ادامه‌ي صحبت‌هايش به فيلمسازاني مانند آندره وايداو يا پولانسكي اشاره و عنوان كرد: شايد اكنون هيچ‌كس نداند كه اين افراد از كدام مدرسه فارغ‌التحصيل شده‌اند و شايد حتي در نگاه كلي اين مساله هيچ اهميتي نداشته باشد. انجمن سينماي جوان مانند مدرسه‌اي است كه بايد فضاي سياه‌مشق را براي جوانان فراهم كند و به كشف استعداد‌ها بپردازد و گرنه اگر اين بخش نباشد سينما چگونه مي‌تواند استعداد‌هاي خود را كشف كند.

 منعي از نمايش و ارسال سياه مشق‌ها نداريم

مدير عامل انجمن سينماي جوان در پاسخ به اين‌كه امروزه اكثر كارگاه‌ها و ورك‌شاپ‌هاي معتبر از مراحل ابتدايي و حتي ارائه‌ي طرح به انتخاب مي‌پردازند و در مرحله‌ي توليد هم مشاوراني به فيلمساز ارائه مي‌كنند، اظهار كرد: ما در انجمن دوره‌هاي مختلفي در سطوح مقدماتي، مياني و پيشرفته داريم و حتي براي مدرسان خود هم دوره‌هايي مي‌گذاريم اما به هرحال در اين ميان سياه‌مشق‌هايي هم اتفاق مي‌افتد كه منعي از نمايش و ارسال اين فيلم‌ها نداريم.

وي درباره‌ي اين‌كه آيا قرار است كه براي سياه‌مشق‌ها هم هزينه شود، گفت: ما در چارچوب يك مدرسه حرفه‌اي صحبت مي‌كنيم، اما اينجا دانش‌آموزاني وارد مي‌شوند و طبيعتا بايد امكاناتي در اختيار آنها قرار بگيرد. امروز يكي از افتخارات سينماي ايران كه به نظر من از دستاورد‌هاي مهم جمهوري اسلامي در عرصه‌ي سينما محسوب مي‌شود، انجمن سينماي جوانان است، چرا كه اين نهاد بابت پرورش استعداد‌ها و ارتقا‌دادن سطح سواد و دانش بصري جامعه هزينه مي‌كند. براي ما بحث توليد امر مهمي تلقي مي‌شود و ما حتي در بخش‌هايي مانند عكاسي، نويسندگي و توليد نيروهاي فني هم وارد عمل مي‌شويم. باكيده در عين حال گفت: بايد به اين‌ نكته هم توجه داشته باشيم كه توليدات ما معمولا دو حالت دارند كه بخشي از آنها توليدات كلاسي و آموزشي و برخي ديگر توليدات جدي‌تر محسوب مي‌شوند.

ما تنها برگزار كننده‌ي جشنواره‌ايم ،متولي كيفيت فيلم‌ها نيستيم

مدير عامل انجمن سينما جوانان در بخش ديگري از اين گفت‌وگو در پاسخ به سئوالي مبني بر افت كيفيت فيلم‌هايي كه طي سال‌هاي اخير در جشنواره‌ي فيلم كوتاه تهران به نمايش درآمده،عنوان كرد: درباره‌ي اين جشنواره انجمن تنها برگزار‌كننده است و تاثيري در كيفيت فيلم‌ها ندارد. علاوه بر اين، جشنواره‌ي فيلم كوتاه تهران در اصل به نمايش محصولات كوتاه مستند و انيميشن يكساله كشور مي‌پردازد كه اين فيلم‌ها توليدات علاوه بر انجمن ممكن است در مراكزي مختلف ديگري توليد شده باشند، حال اگر به نظر عده‌اي اين فيلم‌ها ضعيف هستند از نظر عده‌ي ديگري هم فيلم‌هايي قوي و خوب محسوب مي‌شوند.

وي ادامه داد: جشنواره‌ي فيلم كوتاه تهران بازتاب‌دهنده‌ي رخداد‌هاي يكساله‌ي حوزه كوتاه و مستند است و هيچ ربطي به ميزان و سطح كيفي توليدات انجمن سينماي جوانان ندارد. در كل هم اين جشنواره از معتبرترين جشنواره‌هاي دنياست. اين را من به اين دليل كه مدير عامل انجمن يا دبير جشنواره هستم نمي‌گويم بلكه به زعم استقبالي كه در سطح جهاني از اين جشنواره صورت مي‌گيرد، مي‌گويم. به هرحال كشور‌هاي مختلف دو يا سه هزار فيلم را بدون دليل به اين جشنواره نمي‌فرستند.

اگر فيلمي در جشنواره دچار مميزي مي‌شود، اين مساله به ما برنمي‌گردد

او در پاسخ به اين نكته كه علي‌رغم سطح كيفي نسبتا پايين اين جشنواره در موارد متعدد فيلم‌هاي قوي به دلايلي از جمله مميزي در اين جشنواره مورد انتخاب قرار نمي‌گيرند، گفت: قطعا ما بايد در بخش‌هاي اجرا و سطح توليدات جشنواره تلاش بيشتري داشته باشيم، اما دراين ميان نبايد همه را به يك چوب برانيم. من خيلي شفاف مي‌گويم كه اگر فيلمي دچار مميزي مي‌شود، اين مساله به ما برنمي‌گردد. شرايط مميزي در كشور ما تعريف شده و مسوولان اين بخش هم پاسخگو هستند. آيا ما به عنوان برگزار‌كننده‌ي يك جشنواره بايد قوانين مميزي را ناديده بگيريم؟

باكيده در ادامه با تاكيد بر اين‌كه در اغلب موارد فيلم‌هايي كه مشكل محتوايي دارند دچار مميزي مي‌شوند، افزود: نمي‌دانم دليل و مبناي افرادي كه مي‌گويند برخي فيلم‌ها در مرحله‌ي انتخاب به‌دليل مسائل مميزي حذف مي‌شوند، چيست؟ مميزي به اين معناست كه فيلمي از نظر قوانين اجازه‌ي نمايش در كشور را ندارد و اين مساله را هيات انتخاب تعيين نمي‌كند،فيلم‌ها پس از بررسي در هيات انتخاب به مرجع ديگري فرستاده مي‌شوند كه ممكن است آن مرجع بگويد كه اين فيلم‌ها با قوانين مميزي همخواني ندارد و لازم است كه حذف يا تعديل شوند. من خواهش مي‌كنم كه براساس حرف‌ها و سخناني كه در گوشه و كنار شنيده مي‌شود تصميم‌گيري نكنيد به هرحال اين جشنواره تنها جاي نمايش فيلم‌هاست و به همين دليل طبيعي است كه فيلمسازان دوست دارند كه فيلم‌هايشان در آن ديده شود و شايد بخشي از اين صحبت ها از هميم مسئله نشئت گرفته باشد.

وي هم‌چنين اظهار كرد: يك جشنواره‌ با دقت در انتخاب فيلم‌هاست كه سطح خود را ارتقا مي‌دهد. من هم قطعا براين باورم كه فيلم كوتاه بايد سرشار از جسارت و نوآوري باشد، حال اگر فيلمسازان جوان اين مساله را در فيلم‌هاي خود ناديده بگيرند قطعا نمي‌توانند آينده را در فيلم‌هاي‌شان فتح كنند. پس راه براي جسارت بر فيلمسازان باز است و اين جسارت با بحث مميزي متفاوت است.

باكيده در بخش ديگري از اين‌ گفت‌وگو به نحوه‌ي انتخاب فيلم‌ها در جشنواره‌ي فيلم كوتاه تهران اشاره كرد و گفت: زماني كه ما اين جشنواره را تحويل گرفتيم تنها يك هيات انتخاب ملي و يك داوري بين‌المللي داشت، اما شما طي اين سال‌ها ببينيد كه چقدر اين جشنواره از نظر تركيب و استفاده از كارشناسان غني‌شده است. اكنون برگزاري جشنواره‌هاي منطقه‌اي هم فشاري كه بر روي اين جشنواره وجود دارد را كاهش مي‌دهد به اين معني كه 1500 فيلم از طريق اين جشنواره‌ها پالايش و بازبيني مي‌شوند و همين موضوع دقت را بالا مي‌برد.

وي در عين حال با اشاره به هيات‌هاي انتخاب مختلفي كه در جشنواره‌هاي منطقه‌اي و فيلم كوتاه تهران آثار را مورد بررسي قرار مي‌دهند، اظهار كرد: اين موضوع باعث مي‌شود كه سليقه‌هاي مختلفي در اين انتخاب نقش داشته باشند و در نهايت خروجي ما بسيار متنوع باشد. حال ممكن است كه دوستان در كنار اين موارد به نوساناتي كه در كيفيت فيلم‌ها وجود دارد اشاره كنند، اما بايد توجه داشت كه من و انجمن تنها متولي امر جشنواره هستيم ومتولي كيفيت فيلم‌هاي فيلمسازان نيستيم.

آسيب‌هاي گذشته را جبران مي‌كنيم

باكيده در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود اظهار كرد: ما در سينماي جوان اكنون آسيب‌هاي گذشته را جبران مي‌كنيم. طي سه يا چهار سال گذشته ما تصميم به بازسازي سينماي جوان گرفته و شعاربازگشت به خانه پدري را مطرح كرده ايم، چرا كه مديريت كلان سينما در دوران پيش از ما به گونه‌اي بود كه در مقطعي از زمان تصميم‌گرفته شد مركز گسترش و انجمن سينماي جوانان با يكديگر ادغام شوند. اين موضوع باعث شد كه بازوهاي اصلي سينما جوان كه در شهرستان‌ها قرار دارد به دست فراموشي سپرده شود، لذا ما طي سال‌هاي اخير بحث بازسازي دفاتر را شروع كرديم و امروز مي‌بينيم كه در تمام استان‌هاي كشور دفاتر انجمن سينماي جوانان مشغول فعاليت هستند.

وي ادامه داد: امروز با نگاه به سياست‌هاي كلان و حركت كلان دولت ،ايجاد فرصت‌هاي عادلانه يكي از اولويت‌هاي كاري ما در انجمن سينماي جوانان تلقي مي‌شود و در تلاشيم كه در كنار بازسازي اين مكان به كشف استعداد‌ها هم بپردازيم.

رئيس اتحاديه‌ي فيلمسازان كشورهاي مسلمان همچنين اظهار كرد: بزرگترين اتفاقاتي كه يك متولي فيلم كوتاه قادر به ايجاد آنهاست را انجمن انجام داده است و ما علاوه بر اقدامات متعدد در زمينه‌هاي آموزش و توليد فيلم ،اكنون مديريت اتحاديه‌ي فيلمسازان كشورهاي مسلمان را هم در اختيار داريم.

باكيده درباره‌ي اين‌كه مديريت اين اتحاديه چه تاثيري بر سينماي ايران مي‌گذارد در شرايطي كه طي اين سال‌ها حتي يك فيلم درخشان در اين زمينه توليد نشده، توضيح داد: چرخه‌ي فرهنگي اقتصادي فيلم كوتاه مشكل دارد كه بخشي از اين مساله به مديريت كلان فرهنگي و بخشي ديگر از آن به خود فيلم‌ها مربوط مي‌شود.زنده ياد علي حاتمي در كمال‌الملك بيان مي‌كرد كه هنر مزرعه بلال نيست. هركسي در اين عرصه وظيفه و ماموريت خاص خود را دارد و هيچ اشكالي ندارد اگر جايي مانند انجمن به آموزش نيروها و كشف استعداد‌ها بپردازد و پس از آن مراكزي مانند مركز گسترش يا بنياد سينمايي فارابي به بهره برداري از اين محصول بپردازند.

وي ادامه داد: البته اين‌كه ما بگوييم انجمن قرار است هم آموزش دهد و هم فيلمسازان درجه يك تربيت كند، هم فيلم خوب بسازد و هم جشنواره‌اي عالي برگزار كند، موجب مي‌شود كه توان اجرايي ما پايين بيايد. براي همين ما امروزه به تقسيم‌بندي مي‌پردازيم و مركز گسترش هم به حمايت از برخي حوزه‌ها مي‌پردازد.

بيشترين سهميه توليد را به دفاتر استان‌ها اختصاص مي‌دهيم

باكيده در بخش ديگري از اين گفت‌وگو درباره‌ي اين‌كه انجمن سينماي جوانان چه اولويتي براي حمايت از آثار دارد، اظهار كرد: ما چند گونه توليد داريم و اكنون ترجيح‌مان اين است كه بيشترين سهميه توليد را به دفاتر استان‌ها اختصاص دهيم.

وي درعين حال گفت: ما به‌طور كلي در چهار جنبه به حمايت از فيلمسازان مي‌پردازيم كه اولين جنبه‌ي حمايت‌هاي ما اين‌گونه است كه به‌طور مستقيم هزينه‌هاي مالي فيلم را تقبل مي‌كنيم، مورد دوم اين‌گونه است كه علاوه بر نقدينگي، ابزار و تجهيزات را هم در اختيار فيلمساز قرار مي‌دهيم، در حالت سوم تجهيزات و امكانات ما در اختيار فيلمساز قرار مي‌گيرد كه عمدتا اين بخش مربوط به فيلم‌هاي آموزشي مي‌شود. در حالت چهارم هم حمايت ما در زمينه‌ي مشاوره و صدور مجوز‌هاي مختلف است.

هريك از فعاليت‌هاي‌ ما نيازمند آسيب‌شناسي است

باكيده درباره‌ي اين‌كه طي دو يا سه سال گذشته همواره رويكرد ثابتي در انجمن حاكم بوده و آيا اكنون وقت تغييراتي در برنامه‌هاي اين نهاد نرسيده، توضيح داد: قطعا اين‌گونه است. به نظر ما هريك از فعاليت‌هاي‌ ما نيازمند آسيب‌شناسي است تا بدين واسطه بتوانيم افق‌هاي جديدي را تجربه كنيم. ما در حوزه‌ي سينما و هنر كار مي‌كنيم و افق‌هاي پيشروي ما بي‌نهايت است، بنده به همكاران فيلمساز‌م هم گفته‌ام كه من و هيات مديره‌ي انجمن همواره آمادگي دريافت نظرات و پيشنهادات آنها را داريم تا بدين واسطه نوآوري‌هاي جديدي در اين انجمن اتفاق بيفتد.

مدير عامل انجمن سينماي جوانان در ادامه به جشنواره‌هاي منطقه‌اي اشاره كرد و افزود:اين جشنواره‌ها شور و نشاط خاصي به همراه دارند و به پويايي بيشتر كمك مي‌كنند.

وي در عين حال اظهار كرد: ورود به عرصه‌هايي مانند عكاسي، فيلمنامه و حتي آنونس‌ از ديگر نوآوري‌هايي است كه در انجمن دنبال مي‌شود. البته با اين وجود بايد دامنه‌ي اين فعاليت‌ها گسترش پيدا كند نه به لحاظ اين‌كه انجمن اين كار را انجام مي‌دهد، بلكه به اين دليل كه ظرفيت جوانان ما به مراتب فراتر از اين حد است. ما بايد به آنها اطمينان و اعتماد داشته باشيم و از مجموعه‌ نظرات آنها بهره بگيريم.

 ايران تنها در تهران خلاصه نمي‌شود

باكيده در عين حال تصريح كرد: ايران تنها در تهران خلاصه نمي‌شود و اين مساله‌ يكي از شعارهاي اصلي انجمن سينماي جوانان است و ما تلاش مي‌كنيم ظرفيت‌هاي كلان كشور را پيدا و به منظور سازماندهي آنها را حمايت كنيم تا بتوانيم اين استعداد‌ها را به عرصه‌ي ملي و بين‌المللي معرفي كنيم. اين يك نگاه كلي است و يكي از مشكلات سينماي ايران اين است كه در آن تلاش شده است كه همه چيز در تهران اتفاق بيفتد.

 شهرستاني‌ها در صنوف سينمايي چه جايگاهي دارند

وي در ادامه تصريح كرد: اين مساله براي خود من جاي سوال دارد و سوال فيلمسازان شهرستاني هم هست كه در صنوف سينمايي شهرستاني‌ها چه جايگاهي دارند و جايگاه تهيه‌كنندگي در شهرستان‌ها كجاست؟ دامنه‌ي صنوف سينمايي ما در استان‌ها تا چه حد است و چگونه مي‌توان فيلمسازان جواني كه ساكن شهرستان‌ها هستند را به عضويت در صنوف قبول كرد؟ در واقع اين‌ها رنج‌هايي است كه استان‌هاي كشور از باب عدم دسترسي مي‌بينند و اولين حركت جدي در زمينه‌ي برگزاري جشنواره در شهرستان‌ها را مي‌توان پس از جشنواره‌هاي رشد و كودك به جشنواره‌هاي منطقه‌اي انجمن اختصاص داد كه با برگزاري اين جشنواره‌ها انجمن توانسته است در برگزاري جشنواره‌هاي استاني پيشگام بوده و فيلمسازان شهرستاني را به تحرك وادارد.

ناصر باكيده در پايان گفت: ما طي اين مدت سعي كرده‌ايم كه بيشتر خدمات‌مان را به شهرستاني‌ها بدهيم و فيلمسازان تهراني بيشتر از مراكز مختلفي كه در اين شهر وجود دارد بهره‌مند شوند.


کد خبر: 11240

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdchvinz.23nzkdftt2.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com