نقد شفاهي فيلم‌هاي اكران

«كودك و فرشته»؛ اداي دين به دوران پرافتخار دفاع مقدس

4 خرداد 1389 ساعت 16:51


يك منتقد با بيان اينكه «كودك و فرشته» فيلمي ساده، صميمي، روان و بي ادعا است، گفت: «كودك و فرشته» اداي دين به دوران پر افتخار دفاع مقدس است.

به گزارش هنر نیوز «مصطفي محمودي» منتقد و روزنامه‌نگار در گفت‌وگو با فارس در مورد فيلم «كودك و فرشته» ساخته مسعود نقاش‌زاده، اظهار داشت: در مجموع «كودك و فرشته» فيلم خوبي بود، اما اين نكته را نبايد فراموش كرد كه با اينكه كاراكترهاي نقش اول فيلم، دو كودك هستند اما اين فيلم براي كودك و نوجوان نيست بلكه بيشتر براي بزرگسالان ساخته شده است.

وي در ادامه افزود: از نقاط مثبت فيلم «كودك و فرشته» مي‌توان به پرداختن به مقوله سينماي جنگ و دفاع مقدس اشاره كرد كه با اين كه 60 سال از جنگ جهاني دوم گذشته، اما هنوز در خارج از كشور در مورد اين پديده فيلم ساخته مي‌شود.

او گفت: آنها از كستينگ و جلوه‌هاي ويژه هنوز استفاده مي‌كنند تا اين مقوله مورد واكاوي قرار گيرد و جالب است كه ان نوع آثار جواب هم مي‌گيرند اما متأسفانه در كشور ما اين طور نيست و حمايت‌هاي لازم از نوع فيلم‌ها صورت نمي‌گيرد و ما بايد در نهايت تنها حسرت بخوريم. اما در مورد خود فيلم مي‌توان به پردازش سوژه اشاره كرد كه به خوبي توانسته فيلم مقوله تلخ سقوط خرمشهر را با كاراكتر «فرشته» مرور كند. به گونه‌اي كه ما شاهد دلاوري‌هاي آن زمان باشم.

اين منتقد ادامه داد: فيلم در مجموع از ساختار مناسبي برخوردار است، اما به نظر من ريتم كندي دارد. اين فيلم مي‌توانست ريتم و ضربآهنگ تندتري داشته باشد كه به نظر من در برخي از سكانس‌ها وجود سكون به فيلم ضربه وارد كرده است. بازي‌ها با اينكه از دو كودك در نقش اول استفاده شده اما خوب است و ما دائم در فيلم شاهد فلاش‌بك هستيم كه استفاده از اين بازگشت زماني، خيلي خوب درآمده است.

او گفت: سكانس آشنايي كودك با «افشين هاشمي» يكي از بهترين سكانس‌هاي اين فيلم است و در نهايت مي‌توان گفت كه «كودك و فرشته» فيلمي ساده، صميمي، روان و بي‌ادعا است كه به نوعي اداي ديني به دوران پر افتخار دفاع مقدس دارد.

محمودي در ادامه خاطرنشان كرد: كارگردان اين اثر، از يك سوژه ناب و نويي را دستمايه كار خود قرار داده و از مهم‌تر پردازش خوبي صورت گرفته اما در نسخه فعلي بايد فيلم كمي كوتاه‌تر مي‌شد تا فيلمنامه از تعليق بهتري برخوردار شود و فيلمنامه هم بايد بانويسي مي‌شد تا در ساختار و تدوين از ريتم يكدست‌تري برخوردار شود، در اين صورت فضاي ترس، دلهره، رعب و وحشت را بهتر مي‌ديديم و درك مي‌كرديم و اين حس به مخاطب بهتر منتقل مي‌شد.

وي همچنين در ادامه افزود: در ساختار فيلم گاهي سكون موجود است كه اين بسيار زيبا است. مثل سكانس تنهايي «فرشته» در شهري كه تصرف شده و اين موقعيت كمك كرده تا ما شاهد روايت ملموسي از جنگ و دفاع مقدس باشيم. در طراحي صحنه اين فيلم نيز اتفاق مثبتي رخ داده و خوشبختانه از دكورهاي مصنوعي پرهيز شده است. سعي شده فيلم فضاي مستند گونه باشد و اين مورد كاملا جواب داده است.محمودي گفت: استفاده از دو بازيگر كودك در فيلم ريسك بوده اما جواب داده است. استفاده از دو نوجوان حلقه مفقوده يك دهه سينماي ايران بوده و فقط در اوايل دهه 60 بود كه از قهرمانان كودك استفاده مي‌شد.

وي ادامه داد: فيلم شايد در اكران شايد گيشه خوبي نداشته باشد اما در مورد عدم استفاده از سوپراستارهاي سينما خوب است و معتقدم اين آزمون بايد در سينماي ايران ايجاد شود...

محمودي گفت: من اميدوار بودم اين فيلم اكران خوبي را دريافت كند كه اين طور نشد و بخش دولتي در اين زمينه مقصر است، چرا كه بايد حمايت‌ها در بخش توليد و اكران فيلم تؤامان باشد و حالا كه اين فيلم اكران شده، خيلي مهجور مانده و كاملا مشخص است كه فيلم شكست تجاري مي‌خورد... اين كار عواقب خاص خود را دارد و كارگردانان ديگر راغب به ساخت اين نو فيلم‌ها نمي‌شوند.

وي با نقد اقداماتي نظير نيم‌بها كردن فيلم و ... براي ديده شدن فيلم در اين شرايط گفت: بستر مناسبي براي نمايش فيلم فراهم نشده و اميدوارم بحث اكران اين فيلم و عدم ديده شدن مطلوب «كودك و فرشتة» درسي براي مسئولان باشد براي مواجهه با توليدات برجسته آينده اين سينما.


کد خبر: 10430

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdchvknz.23nvxdftt2.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com