محمد حسین جعفریان در گفتگو با هنرنیوز:

ضرر سینما یرای حوزه هنری بیش از سودش بوده است

26 آذر 1392 ساعت 10:49

یک کارگردان پیشکسوت فیلم‌های مستند گفت: ما اگر آن امکانات و بودجه‌های میلیاردی را که صرف کارهای داستانی کردیم که حتی نتوانستند نیمی از بودجه‌های خود را در اکران جبران کنند را صرف ساخت فیلم‌های مستند می‌کردیم الان این نوع سینما در کشور متحول شده بود.


محمد حسین جعفریان کارگردان پیشکسوت فیلم‌های مستند و از فیلمسازان فعال حوزه هنری در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در مورد دیدار اخیر رئیس سازمان سینمایی با مسئولین حوزه هنری افزود: این دیدار‌ها می‌تواند نوید بخش روزهای خوشی باشد و این امیدواری را ایجاد کند که مشکلات گذشته حوزه هنری با وزارت ارشاد درحال رخت بر بستن است و فضای سینمایی به سمت یک وضعیت روشن و پایدار در حال حرکت است. البته اهتمام حوزه هنری هم گام نهادن به سمت همین وضعیت است و نباید اینگونه تصور شود که حوزه هنری، همواره در حال خط و نشان کشیدن برای فیلم‌های سینمای ایران است که مثلا فلان فیلم‌ها را اکران کند یا فلان فیلم‌ها را اکران نکند.
وی اضافه کرد: وضعیت جدید سینمایی کشور موجب شده تا هر دو طرف دعوا یعنی هم وزارت ارشاد و هم حوزه هنری به این نتیجه مشترک برسند که با گفتگو و هم نشینیبهتر می‌توان دغدغه‌های همدیگر را تامین کنند. به گونه‌ای که دیگر سازمان سینمایی نگران اکران نشدن برخی از فیلم‌ها در سینماهای حوزه هنری نباشد.
کارگردان فیلم مستند «چه کسی ما را کُشت» ادامه داد: بهتر این است که مسئولین وزارت ارشاد با دغدغه بچه‌های حوزه هنری آشنا شوند چرا که هر کدام از گروه‌های حاضر در حوزه هنری، تعریفی از هنر در حوزه تحت امر خود دارند و موجودیتشان بستگی به همین نگاه دارد. لذا نمی‌شود آنان را سرزنش کرد که چرا چنین نگاهی دارند. باید با دیدارهایی که بین مسئولین وزارت ارشاد با حوزه هنری انجام می‌شود راهی را پیدا کرد تا طرفین بیک نقطه نظر مشترک برسند و دست یافتن به این امر البته کارسختی نخواهد بود.
جعفریان با بیان اینکه یکی از وظایف حوزه هنری ورود به عرصه سینما است تصریح کرد: ما به عنوان بچه‌های قدیمی حوزه هنری معتقدیم حوزه ادبیات و بویژه کتاب با توجه به هزینه کمتر اما بازده بیشتری که دارد باید بیشتر از سینما مورد توجه قرار بگیرد. به عنوان مثال کتابی مثل «دا» با هزینه کمتر از یک صدم یک فیلم سینمایی، نوشته و چاپ می‌شود و می‌تواند در کمترین زمان ممکن، مملکت را تسخیر کند. این درحالی است که بچه‌های دفتر مقاومت حوزه هنری از اینگونه آثار بسیار دارند.
این مستند ساز کشورمان تاکید کرد: ما همیشه خواهان این بودیم که گرایش بیشتر حوزه هنری به سمت شعر، ادبیات و بویژه ادبیات مقاومت باشد چرا که ما در مملکت در عرصه سینما، متولیان زیادی همچون بنیاد سینمایی فارابی، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، سینمای جوان و دیگرمجموعه‌ها را در اختیار داریم لذا شایسته است که حوزه هنری با بودجه محدودی که در اختیار دارد بیشتر به سمت عرصه‌های مغفول مانده گام بر دارد.
کارگردان فیلم مستند «حماسه ناتمام» اظهار داشت: عمده بچه‌هایی که من در حوزه هنری می‌شناسم بر این عقیده هستند که تا کنون هزینه‌هایی که حوزه هنری صرف سینما کرده بیشتر از فایده‌اش بوده است.
وی در عین حال یاد آور شد: اما اگر حوزه هنری امکانات و بودجه‌های لازم را برای تولید فیلم در اختیار دارد نه تنها خوب است که وارد عرصه سینما شود بلکه لازم است چون برخی از سوژه‌ها هستند که بخش خصوصی تمایلی برای ساخت آنان ندارد و از سوی دیگر نیز مجموعه‌های دولتی هم ممکن است به این سوژه‌ها توجه کافی را نداشته باشند و آنجاست که باید حوزه هنری برای رفع این دغدغه‌ها وارد میدان شود.
کارگردان فیلم مستند «لعل بدخشان» در پایان خبر داد به تازگی برای ساخت مجموعه‌ای مستند درمورد افغانستان با موسسه فرهنگی اوج وارد مذاکراه شده که هنوز ساخت این مجموعه قطعی نشده است.


کد خبر: 66970

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdchvwn-.23n-qdftt2.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com