آسیب شناسی آزارجنسی بانوان در سینما!

بخشی از فسادهای موجود در سینما و سایر حوزه های فرهنگ، معلول وعارضه نبود ایمان و معنویت و اخلاق و خرد و سلامت در عرصه هنر است!

3 خرداد 1401 ساعت 11:33

جبار آذین منتقد و مدرس سینما در پی صدور بیانیه صدها سینماگر زن در اعتراض به خشونت جنسی در سینمای ایران نوشت: اعتراض امروز بانوان سینماگر در دوران ضعف فرهنگ و سلطه ثروت مداری وشهرت طلبی، به بخشی از فسادهای موجود در سینما و سایر حوزه های فرهنگ، معلول و عارضه نبود ایمان و معنویت و اخلاق و خرد و سلامت در عرصه هنر است!


جبار آذین منتقد و مدرس سینما در پی صدور بیانیه صدها سینماگر زن در اعتراض به خشونت جنسی در سینمای ایران نوشت: اعتراض امروز بانوان سینماگر در دوران ضعف فرهنگ و سلطه ثروت مداری وشهرت طلبی، به بخشی از فسادهای موجود در سینما و سایر حوزه های فرهنگ، معلول و عارضه نبود ایمان و معنویت و اخلاق و خرد و سلامت در عرصه هنر است!

به گزارش هنرنیوز در این یادداشت آمده است: این روزها، فضای رسانه ای و اجتماعی حوزه فرهنگ وهنر و به ویژه سینمای ایران، به دلیل اعتراض های فردی و گروهی خانم های هنرمندی که به دلیل ناسالم بودن فضا و محیط های فعالیت های سینمایی و فرهنگی و نفوذ هنرمندنماها و کاسبکاران که به دنبال کسب ثروت و شهرت و ارضای شهوت و هواهای نفسانی، از غفلت برخی مسئولان و هنرمندان به خصوص در سال های پیشین سوءاستفاده کرده و وارد دنیای معنوی هنر و هنرمندی شده اند، دچار آسیب های انسانی واخلاقی و جنسی و شغلی شده اند، سخت ملتهب و تاسف برانگیز بود.

اعتراض امروز بانوان سینماگر در دوران ضعف فرهنگ و سلطه ثروت مداری و شهرت طلبی، به بخشی از فسادهای موجود در سینما و سایر حوزه های فرهنگ، معلول و عارضه نبود ایمان و معنویت و اخلاق و خرد و سلامت در عرصه هنر است! گرچه درمیان اهالی هنر و قلم و سینما و مسئولان فرهنگی، انسان های باورمند و متعهد و متدین و محترم کم نیستند، ولی حضور و نفوذ قدرتمند باندهای مختلف مافیایی، پولشویان، گذشته گرا و دوستداران غرب و آلوده کردن فرهنگ و اقتصاد و مناسبات جاری فرهنگ و هنر و سینما، مانع فعالیت تاثیرگذار آن ها و ایجاد اصلاحات مناسب و شایسته در این عرصه ها شده است.

با آنکه رخنه مفسدان مالی و فرهنگی و هنری به عالم هنر و فرهنگ و سینما محدود نشده و دیگر ارکان اجتماعی از جمله اقتصاد را هم بیمارکرده است، اما به علت جایگاه و نقش و سهم هنر و سینما و فرهنگ و صدا وسیما در این بخش، بیشتر جلوه گر شده و به چشم می آید.

دوری از مردم و اعتقادات ایمانی وگریز و دور زدن قانون و خدشه دار شدن حریم و حرمت ارزش ها و آرمان ها و عدالت محوری و بی توجهی و سکوت ومماشات گروه هایی از اهالی سینما و هنر از عناصر بروز وتداوم فساد و ابتذال در این اوضاع است. این رخدادها، درسطوح مختلف و به خصوص فرهنگ و هنر تازگی ندارد و بارها چنین رویدادهایی دیده و شنیده شده، لیکن نادیده انگاشته شده است. اکنون هم که گوشه ای دیگر از ناسالمی فضای سینما نمایان تر شده است، چهار گروه در برابر آن با چهار روش، موضع گیری کرده اند.

نخست؛ گروهی از سینماگران با نگرانی از بی آبرو شدن شدن سینما، بازشدن پای وزارت ارشاد و قانون برای برخورد با معضلات و فساد های مالی و اخلاقی و کاری سینما و هنر، موافق سکوت در این ارتباط هستند، غافل از اینکه سکوت آنها زمینه ساز مصونیت فاسدان سینما و تداوم دست اندازی های غیراخلاقی و غیرشرعی و غیرقانونی آن ها شده و می شود و دیگران را هم به انجام فساد در سینما ترغیب می کند.

دو؛ عده ای از افشای نادرستی های فرهنگ وسینما وحشت دارند، اینان همان مفسدان وسودبران سینماهستند. سه؛ کاسب کاران و وابسته ها و حامیان مفسدان ثروتمند و قدرتمند سینما و چهارم نامدیران که برای سرپوش گذاشتن روی ناتوانی های خود خواهان مسکوت ماندن ابتذال و کج روی در عرصه هنر هستند.

تمامی این ها نشانگر سالم نبودن اقتصاد فرهنگ و هنر و مناسبات حاکم در این عرصه است. نگارنده طی سال های متمادی بر ایجاد اصلاحات معنوی و فرهنگی در سینما و نجات کشور از فرهنگ سوزی و حفظ و اشاعه فرهنگ ایرانی-اسلامی تأکید کرده و حل مشکلات سینما را توسط مسئولان این عرصه گوشزد کرده ام اما تداوم بیراهه ها و گسترش ابتذال نشان می دهد آن ها در انجام وظایف و تعهدات خود موفق نبوده اند. فقدان ایمان و اخلاقیات و خداپرستی و مردم دوستی از عوامل اصلی بروز مشکلات و مفسده ها و تولیدات انبوه نازل و بازاری سینما است و راه حل آن انقلاب فرهنگی و ایمانی و تخصصی و خردمندانه اهالی متعهد هنر و قلم و مدیران دلسوز است.
هانیه فیوضی


کد خبر: 98920

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdchvwnw.23n6idftt2.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com