ابراهیم فروزش:

بخش بین الملل جشنواره اعتبار و آبروی جشنواره فیلم فجر است

26 دی 1391 ساعت 13:37

ابراهیم فروش کارگردان پیشکسوت سینما در گفت وگو با ستاد خبری سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر گفت: با توجه به اینکه مدیریت جشنواره سعی می کند نواقص سال قبل را برطرف کند، فکر می کنم امسال نسبت به سال های گذشته جشنواره بهتری داشته باشیم.


 
به گزارش هنرنیوز؛ وی با بیان اینکه در سال های گذشته انتقادهایی از نظر صدا، سالن و وسعت نمایش فیلم ها در شهرستان ها داشتیم، افزود: هر ساله همزمان با برگزاری جشنواره سعی شده فیلم ها را به شهرستان ها ببرند و می گفتند از نظر نور و صدای سالن ها فیلم ها خوب پخش نمی شد. باید توجه داشت که اگر فیلم ها سالن های زیادی هم برای نمایش داشته باشند اما نمایش خوب نداشته باشد به نوعی فیلم باطل می شود.
فروزش همچنین گفت: از طرفی بلافاصله این موضوع مطرح می شود که امیدوارم این فیلم ها تنها در تهران بلکه در شهرستان ها هم نمایش داشته باشند تا اکثریت علاقمندانی که می خواهند فیلمها را ببینند، از دیدن آنها محروم نشوند؛ البته این امر نیز مشروط به این است که فیلم ها به خوبی نمایش داده شود.
وی بیان داشت: متاسفانه بارها دیده شده آدم هایی که در طول سال یکبار هم به سینما نمی روند شب های جشنواره پشت در سالن ها صف می کشند و به سالن ها می روند اما مخاطبان اصلی سینما از دیدن این فیلم ها محروم می شوند. به عقیده بنده باید برای این کار نظم و انضباطی برقرار شود.
وی با بیان اینکه دیده شده اکثر فیلم ها به دلیل سریع آماده شدن، به نوعی آنطور که باید و شاید مورد توجه کارگردان قرار نمی گیرد، گفت: متاسفانه گاهی دیده شده پرده ها جا به جا می شود که این کار در واقع سوزاندن فیلم است.
فروزش در مورد بخش بین الملل جشنواره نیز خاطرنشان کرد: دبیر جشنواره کارشناسان باتجربه ای را بکار گیرد تا مخاطب راضی باشد و به جایی برسیم تا اینکه فیلم های خارجی به خوبی به نمایش درآیند و فیلم ها کمتر دچار سانسور شوند؛ به خصوص فیلم های خارجی که به نوعی اعتبار و آبروی جشنواره هستند.
وی همچنین در مورد هیات انتخاب جشنواره نیز گفت: دیده شده هیات انتخاب برخی فیلم ها را به دلیل محدودیت تعداد آثاری که باید به نمایش درآید کنار می گذارد و طبیعی است هر کارگردانی علاقمند است فیلمش در جشنواره به نمایش درآید؛ در اینصورت گلایه ها آغاز می شود. اعتبار جشنواره این است که فیلم هایی از کارگردانان شناخته شده و جوان ما به این بخش راه پیدا کنند و جشنواره محلی باشد برای ارزیابی این ویترین سینما که محصولات یک ساله را به ما نشان می دهد.
فروزش در مورد بخش داوری نیز خاطرنشان کرد: داوری ها که ما هرساله می بینیم گلایه هایی را به همراه می آورد و هر کسی می خواهد فیلمش روی سکویی قرار گیرد و اگر اینطور نباشد گلایه ها شروع می شود. داوری ها متاسفانه روی سلیقه استوار است و بر اساس آن رای می دهند.
وی افزود: بازار فیلمی که در کنار این جشنواره قرار می گیرد باید ببینیم چقدر میهمان خارجی دارد.
یکی از مسائلی که ایران چه در حوزه جشنواره های داخلی خود و چه در جشنواره های خارجی مثل کن که بازار فیلم دارند همیشه علی رغم اینکه فیلم های ما راه پیدا کرده و درخشیده و از نظر جوایز بین المللی صاحب عنوان و جایی شده است، متاسفانه بازار فیلم ایران از نظر تجاری بسیار ضعیف عمل کرده است. در نهایت آن چیزی که باید از نظر درآمد و سرمایه گذاری به آن متکی باشیم که بتواند ارز آوری کند، محروم بوده ایم. بنابراین امیدوارم با بازاری که قرار است در کنار این جشنواره تشکیل شود نمایندگان بدانند فیلم هایی که درخور است و راه به جایی برای عرضه این فیلم ها به بازار جهانی باز کند تا بتواند با اتکا به آن سرمایه ای بیاورد برای ساخت مجدد فیلم ها.
کارگردان «زمانی برای دوست داشتن» گفت: سینما به عنوان یک صنعت باید پا به پای تکامل این صنعت پیش رود. ما باید همگام با کشورهای دیگر جلو رویم. هر قدمی که به سمت و سوی این کار جلو رود به نفع سینمای ایران است؛ چون مخاطب را زیاد می کند، چرا که ما باید فراگیری و جایگزینی ابزار تولیدمان به سمتی رود که کشورهای دیگر می رود، در غیر اینصورت عقب می افتیم.
وی در ادامه افزود: محمدرضا عباسیان بسیار مدیر مدبری است و تلاش می کند تا جشنواره آبرومندی برگزار شود. امیدوارم ایشان با در نظر گرفتن تنگناهای مالی، دستشان باز باشد تا آن حد که هزینه ها یا مخارج بر روی جشنواره تاثیر نگذارد.


کد خبر: 52803

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdchx6nm.23nivdftt2.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com