استاد «محمد گلریز»:

بخش اصلی موسیقی ما باید موسیقی انقلابی و سرود باشد/چرا نام سرود که می‌آید همه عقب‌نشینی می‌کنند؟

3 اسفند 1401 ساعت 16:52


خواننده قطعه «این بانگ آزادی» با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی با سرود و شعارهای آهنگین مردم به پیروزی رسید، گفت: بخش اصلی موسیقی ما باید موسیقی انقلاب و سرود باشد.

به گزارش هنرنیوز، بخش سرود سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر شامگاه سه‌شنبه(دوم اسفند) با اجرای گروه‌های سرود نسیم رحمت، وصال و بنات الحیدر در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

در این برنامه گروه‌ نسیم رحمت قطعه‌های تو بمان و در رکاب منجی، گروه وصال قطعه‌های رویای ایران، آینده و ایران سرزمین آسمانی و گروه بنات الحیدر قطعه‌ای را با همین نام اجرا کردند.

همچنین در این برنامه از محمد گلریز خواننده پیشکسوت سرودهای انقلابی با اهدای لوح، هدایا و یک اثر پرتره از وی که توسط علی مینایی به تصویر کشیده شده بود، تجلیل شد.

گلریز در این آیین اظهارداشت: از سال ۱۳۵۵ فعالیتم را در حوزه موسیقی آغاز کردم و سال‌های سال است که در این حوزه از جمله موسیقی سنتی و سرود فعالیت می‌کنم.

وی بیان کرد: دست‌اندرکاران بخش سرود سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر به من گفتند که امسال برای نخستین بار در این جشنواره بخش سرود گنجانده و اجرا می‌شود، به آنان گفتم که چرا برای نخستین بار؟ ما ۴۴ سال است که انقلاب کردیم، انقلاب ما با سرود و شعارهای آهنگین و توام با مشت‌های گره کرده مردم به پیروزی رسید.

خواننده قطعه خجسته باد این پیروزی افزود: بخش اصلی موسیقی ما باید موسیقی انقلابی و سرود باشد، چرا ما نباید در این آثار از پایه‌گذاران انقلاب اسلامی همچون حضرت امام(ره)، شهیدان مطهری، بهشتی، مفتح و چمران یاد کنیم؟ چرا این آثار و موسیقی‌ها نباید در تالار وحدت پخش و یاد و خاطره آنان زنده شود؟

گلریز بیان کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند که یاد و خاطره شهدا کمتر از شهادت نیست، من با وزیر و معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مکررا صحبت کردم و گفتند که انجام می‌شود اما انجام نمی‌شود، نمی‌دانم چه علتی دارد؟

وی اظهارداشت: تعجب می‌کنم ما در جمهوری اسلامی ایران تحت شدیدترین تبلیغات هستیم، غرب، آمریکا و اروپا همه از صبح تا شب بر ضد ما تبلیغ می‌کنند و یکی از این ابزار تبلیغ موسیقی است، موسیقی که در حال حاضر پخش می‌شود، نام آن را عجق وجق گذاشتم، ۸۰ درصد جوانان ما به این موسیقی گرایش پیدا کردند. در حال حاضر جنگ است و ما باید کارهای خوب تولید کنیم.

این خواننده پیشکسوت انقلابی گفت: هفت هزار سال قدمت موسیقی ایرانی داریم، ۲هزار سال قبل از اسلام ما شعرا و آهنگسازانی همچون باربَد، نکیسا، رودکی و سرکیس را داشتیم، اینها هم شاعر، نویسنده و آهنگساز بودند. در جشن‌هایی که آن زمان برگزار می‌شد، آهنگسازی می‌کردند. چرا ما نباید به آنها بها بدهیم؟ چرا می‌ترسیم؟ نام سرود که می‌آید همه عقب‌نشینی می‌کنند؟

خواننده قطعه شهیدان خدایی خاطرنشان کرد: بخش اصلی موسیقی ما باید سرود باشد، من از این بابت خیلی نگران و متاسفم و اینها را در جاهای مختلف ابراز کردم و مبنای صحبتم رهبر معظم انقلاب است که در اکثر جلسات به دفاع مقدس، فرهنگ و هنر حماسی و انقلابی اشاره می‌کنند، در دولت قبلی یکی از مسئولان بلند بالا گفت که دیگر موقع انقلاب و انقلابی‌گری گذشته است، حضرت آقا گفتند که من انقلابیم، این انقلاب ادامه پیدا می‌کند تا به ظهور حضرت مهدی(عج) برسد.

گلریز سپس قطعه‌ای را اجرا کرد.

سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر از ۲۸ بهمن‌ تا سوم اسفند به دبیری بهزاد عبدی در بخش‌های رقابتی (جایزه باربَد) و غیررقابتی برگزار می‌شود.

جایزه ترانه، ‌ جایزه موسیقی و رسانه، بخش سرود و نشست‌های پژوهشی برنامه‌های دیگر این دوره از جشنواره است. آیین اختتامیه آن چهارم اسفند در تالار وحدت برگزار می‌شود.

امسال ۱۰ گروه سرود در بخش جنبی سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر به دبیری حامد جلیلی اجراهای خود را در فرهنگسرای ارسباران روی صحنه بردند.

براساس برنامه‌ریزی های صورت گرفته، قرار است که از میان ۱۰ گروه شرکت‌کننده، بهترین گروه سرود بر اساس آرای مردمی انتخاب و در آیین اختتامیه جشنواره معرفی و تقدیر شود.

همچنین در این بخش هر شب از یکی از فعالان عرصه سرود؛ شهروز حقی، هادی آرزم، حمید شاهنگیان، قاسم صرافان و محمد گلریز تجلیل شد.


کد خبر: 99073

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdchxvnw.23nwqdftt2.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com