به بهانه پخش سریال «راستش را بگو»؛

سست شدن بنیان خانواده و جامعه با دروغ گویی

27 آبان 1391 ساعت 12:24

مجموعه تلویزیونی «راستش را بگو» به یکی از مهمترن معضلات جامعه کنونی ما یعنی دروغ گویی می پردازد، معضلی که امروزدر اقشار مختلف جامعه به عنوان یکی از معضلات اساسی رسوخ پیدا کرده است و باعث سست شدن بنیان ها و نهادهای مختلفی چون خانواده و جامعه شده است.


این شب ها شبکه اول سیما میزبان مجموعه تلویزیونی به نام «راستش را بگو» به كارگردانی «محمدرضا آهنج» است. آهنج پیش از این سریال های پرمخاطبی چون «معما»، «سايه آفتاب»، «به دنيا بگوييد بايستد» ،«عمیلات ۱۲۵ » و «ستاره های سربی» را ساخته است. سریال «راستش را بگو» با موضوعی معاصر ، روایت آدمها میان راستگویی یا دروغ می پردازد . در واقع این سریال داستان های خود را در دل قصه های مختلف ، امنیتی و پلیسی برای مخاطب روایت می کند و مخاطب با شخصیت های گوناگون از اقشار و طبقات مختلف جامعه آشنا می شود. موضوعاتی چون ، دروغ ، راستگویی، تهمت، درستی ، مردانگی ، گذشت ، وفاداری ، فقر، روشنفکری، و ... از جمله موضوعات مهمی است که سریال به آن ها می پردازند. درواقع استفاده از مکانی به نام مترو تهران این فرصت را به فیلمنامه نویس و کارگردان اثر داده که بتواند با اقشار مختلف جامعه اعم از فقیر، دوره گرد، دانشجو، دکتر، ماموران امنیتی ، وکیل ، بازاری ، دانش آموز، مواد فروش و ... آشنا شود و معضلات جامعه امروز به چالش کشیده شود .
همچنین این سریال به یکی از مهمترن معضلات جامعه کنونی ما یعنی دروغ گویی نیز می پردازد. مشکلی که امروز در اقشار مختلف جامعه به عنوان یکی از معضلات اساسی رسوخ پیدا کرده است و باعث سست شدن بنیان ها و نهادهای مختلف چون خانواده و جامعه شده است. سریال «راستش را بگو» روایت خود را با استفاده از فلش بک ها و آمد و رفت های زمانی خود برای مخاطب روایت بیان می کند. نمونه های این گونه سریال سازی در جهان زیاد است و موفقترین نوع آن را می توان در سریال هایی مطرحی چون «لاست» و«فراراززندان» می توان دید و ویژگی این نوع آثاراستفاده از قصه هایی تو در تو براساس زندگی شخصیت هایی که در زمان حال حضور دارند و زنده بودن آنها وابستگی زیادی به گذشته آنها دارد . از سویی شخصیته ای این گونه آثار در مواجه با پدیده های امروزی به شکل غریبی مدام به گذشته ها از طریق فلاش بک هایی (بازگشت به گذشته ) که فیلمسازبرای هر شخصیت تعریف کمی کند مخاطب را زندگی این گونه شخصیت ها آشنا می کند. در تاریخ سریال سازی کشورمان به دلیل استفاده بسیار اندک از این شیوه برای روایت داستان ، مخاطب کمتر آشنایی با این شیوه فیلمسازی دارد و شاید یکی از دلایل اینکه سریال«راستش را بگو» توانسته برای مخاطب سیما جذاب باشد این مورد باشد. هر چند نمی توان منکر این شد که مخاطب امروز سیما چون آشنایی چندانی با این شیوه فیلمسازی ندارد امکان دارد دچار سردرگمی و گیجی شود و نتواند ادامه سریال را دنبال کند و همین عامل باعث سرخوردگی مخاطب و در نهایت عدم استقبال از این سریال شود. در واقع ترس از این روش فیلمسازی و روایت داستان ها تاکنون باعث شده که کمتر فیلمسازی از کشورمان به این شیوه فیلمسازی علاقه نشان دهد.
 اما در سریال «راستش را بگو» این مشكل با تمهیدات خاص فیلمنامه نویس و کارگردان تا حدودی حل شده است. به این گونه که درابتدا فیلمساز به مخاطب با استفاده از ریز روایت هایی از زندگی شخصیت ها آگاهی داده می شود و مخاطب به جای اینكه به وسط قصه زندگی آدمهای مختلف پرتاب شود، با آگاهی و آمادگی قبلی از یک قصه به قصه دیگر هدایت می شود و بنابراین مخاطب نه تنها دچار سردرگمی نمی شود بلكه با علاقه بیشتری پیگیر داستان زندگی افرادمختلف می شود.
مجموعه تلویزیونی«راستش را بگو» از حضور بازیگران و چهره های سینما و تلویزیون بهره گرفته تا بتواند جذابیت های گفتاری و تصویری و موضوعی سریال را خورد مخاطب بدهد. درواقع هدف اصلی سریال بیان دلمشغولی این روزهای مردم کشورمان که همان راستگویی و دروغ در جامعه است. آدمهایی که دروغ می گویند وآدمهایی که اصرار دارند راست بگویند وتقابل این دوگروه و دریگری های آنها که باعث شهید شدن راسگویی می شود. ازطرفی سریال «راستش را بگو» با توه به روایت هایی که دارد ثبات می کند که مخاطب امروز سیما به شدت به دنبال آثار متفاوت وجذاب با استفاده از موضوعات روز جامعه است . چون مردم ما ثابت کردند که اگر اثری نتواند با نمایش معضلات اجتماعی، حرف دل مردم و حتی حرف های در گوشی آنان را بازتاب دهد و با توجه به زندگی و دغدغه های به روز آنها ساخته شود نمی تواند تبدیل به اثری پر مخاطب شود. 
مخاطب امروز ، مخاطب دهه ۶۰ یا ۷۰ نیست و به شعور و آگاهی فراوانی رسیده است ونمی توان با هر اثر سطحی و ضعیفی انتظار داشت که این مخاطب خسته و کنجکاو شبکه های ماهواره ای را خاموش کند و به دیدن سریال هایی بپردازد که چیزی جز تکرار مکررات ندارد. پس لزوم جذب مخاطب وطنی بهاد دادن به فیلمنامه ، ساختار و روایت داستان هایی متفاوت و جذاب است.


کد خبر: 49681

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdchz-nk.23nw6dftt2.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com