نگاهی به سریال «راه طولانی» ساخته «رضا کریمی»؛

کابوسی به نام بیکاری و بی پولی

17 تير 1391 ساعت 10:44

جوانان در سریال «راه طولانی» مانند هزاران جوان ایرانی دوست دارند کار داشته باشند و با آسودگی آینده خود را بسازند و کابوسشان نبود امنیت شغلی و بی پولی نباشد و مدام به خاطر پول در اجتماع تحقیر نشوند.



رضا ‌‌كريمی کارگردان سینما و تلویزیون تاكنون فيلم‌های سينمايی «عشق‌+ دو»، «انعكاس»، «تب» و «هزاران زن مثل من» و «آدمكش» را برای سینما ساخته و مجموعه‌های تلويزيونی «فاكتور هشت»، «مرده متحرک» و «شبی از شب‌ها» را نيز برای تلویزیون ساخته است. این روزها مجموعه تلویزیونی «راه طولانی» به کارگردانی کریمی هر شب روی آنتن شبکه اول سیما می رود. این مجموعه تلاش که به معظلات یک خانواده ودرگیری های آنها در معظلات اجتماعی و خانوادگی بپردازد و داستان کارمندی به نام مرتضی اميری را روایت می‌كند كه تلاش دارد به هر نحو ممكن خواسته‌های ۳ فرزندش را برآورده كند، اما به ‌دلیل مشكلات مالی از عهده این امر برنمی‌آید و تصمیم می‌گیرد در ازای به‌عهده گرفتن یک تصادف رانندگی پولی به دست بیاورد و درادامه که حوادث مختلفی به وجود می آید و خانواده مرتضی امیری از هم می پاشد. 

همیشه داستانهای مربوط به مسايل خانوادگی از جذابترين موضوعات برای ساخت مجموعه های تلویزیونی و فیلم سینمایی بوده است وبه تبع مخاطبان هم در صورتی که این گونه آثار توانسته باشند استانداردهای لازم را در قصه و ساختار اثر رعایت کنند استقبال کرده اند . مجموعه «راه طولانی» با رویکرد به معضلات اقتصادی و بازتابش در روابط خانوادگی و اجتماعی توانسته این روزها مخاطبان خاص خود را پیدا کند. یکی از مشکلات اساسی که در اکثر مجموعه های تلویزیونی سیما همیشه با آن دست به گریبان بوده است ضعف فیلم نامه بوده که و جالب آن که این ضعف در سینمای ما هم وجود دارد. نبود یک فیلم نامه استاندارد و درجه یک باعث شده که مخاطب بعد از دیدن چند قسمت از یک سریال تلویزیونی دلزده، پیگیر ادامه کار نباشد هر چند تهیه کنندگان و کارگردانانی بوده اند که تلاش کردند ضعف فیلم نامه های خود را با آوردن بازیگران درجه یک و مطرح جبران کنند اما همان گونه که گفته شد ضعف در فیلم نامه ها باعث شده که بازیگر مطرح هم نتواند بازی خوبی ارائه دهند و به نوعی بازی آنها هم تحت تاثیر فیلم نامه ضعیف بوده است. اما یکی از ویژگی‌های سریال «راه طولانی» فیلمنامه و پرداخت درست حوادث آن است . 

چیدمان درست بازیگران، لوکیشن، دکوپاژ، بازی‌ها، میزانسن و بخش‌های دیگرمجموعه که گواه این نکته است که عوامل کار برای جذاب شدن مجموعه زمان صرف کردند چرا که جزئیات ریز و درشت باعث شکل گیری یک کار موفق می شود و جذب مخاطب زیاد ناشی از توجه عوامل، به تمام جوانب و اجزای آن است. تعریف قصه خوب ، روایت درست آن، شخصیت پردازی، پلان بندی و اجرای درست قصه و وجوه فنی کار، مثل تدوین و فیلمبرداری باعث می شوند که مخاطب احساس کند که سازندگان اثر به شعور و درک او احترام قائل شدند و به شکل مدام وجدی هر شب پای تلویزیون بنشیند و قسمت به قسمت سریال را دنبال کند. 

در مجموعه تلویزیونی «راه طولانی» داستان های مجموعه و اتفاقات آن مرحله به مرحله پیش می رود و به نوعی هر حادثه و رویدادی برای مخاطب کالبدشکافی می شود مرتضی امیری با بازی رضا کیانیان نمی‌تواند با توجه به درآمدی که دارد خواسته های پسر و دو دختراش را برآورده کند و چاره ای جز این ندارد که به هرنحوی خودش را به آب وآتش بزند تا بتواند سرمایه راه اندازی کارگاه پسراش را به دست آورد چون زندگی ، جایگاه اجتماعی و شخصیتی پسر اش در گرو این پول و راه اندازی کارگاه است. حتی جواب مثبت دختر مورد علاقه پسر امیری هم تا حدودی به کار و راه اندازی کارگاه وابسته است. مرتضی امیری به هردری می زند تا سرمایه لازم را با وام و قرض فراهم کند و آدمی است که نمی تواند پول نزول و ربا قبول کند . در واقع وی برای حفظ نهادی به نان خانواده که خود سرپرستی آن را برعهده دارد از گفتن نه به فرزندانش ترس دارد و تلاش می کند به هر نحوی آینده بچه‌هايش را تامين کند و چون می داند نمی ‌تواند. مجبور به گفتن دروغ می شود. دروغ‌هايی که به گمان اوباعث می شود آینده بچه‌هايش تضمین شود و آنها بدون دغدغه به آیند خود امیدوارشوند . 
فرزندان مرتضی امیری جوانانی منفی و با خواسته ایی غیر معقول نیستند. آنها مثل هزاران جوان ایرانی دوست دارند کار داشته باشند و با آسودگی آینده خود را بسازند و کابوسشان نبود امنیت شغلی و بی پولی نباشد و مدام به خاطر پول در اجتماع تحقیر نشوند. در جامعه ما چه قبول داشته باشیم و یا نه، این روزها وابستگی به پول وجود دارد و همه چیز با عیاری به نام پول سنجیده می شود وفرزندان مرتضی امیری هم متاثر از زندگی درجامعه مدرن شهرنشینی امروزهستند که درآن همه مدام از خانه لوکس، داشتن اتومبیل شخصی ، شغل پر درآمد ، تفریح ات آن چنانی و سفر خارج از کشور صحبت می کنند و آنها هم حق دارند به دنبال آرزوها و ايده‌آل‌های خود باشند و نگران اين هستند كه زمان و جوانی شان را از دست بدهند و با فقر بزرگ شوند. به همین خاطر است که پسر خانواده برای به دست آوردن جایگاه اجتماعی و رسیدن به دختر مورد علاقه خود باید کارگاه بزند و خود را پول دار نشان دهد تا بتواند دل پدر دختر و خود او را به دست بیاورد. دختر بزرگ خانواده به دلیل نداشتن خانه مجلل مجبور است دربرابر پسری که خواستگار اوست نقش بازی کند و خانه عیانی دوست اش را به عنوان خانه خودشان معرفی کند. در جامعه ما جوان‌ها آرزوهایی دارند که گاهی منطقی با آن کنار می‌آیند و آگاه هستند که خانواده و درراس آن پدر توانایی برآورده کردن آنها را ندارد و باید برای رسیدن به امیال وآرزهایشان بیشتر تلاش کنند و منطقی باشند اما در خانواده هایی هم این منطق وجود ندارد و هستند جوانانی که دوست دارند یک شبه هم جایگاه اجتماعی خود را عوض کنند و هم این که به ثروت برسند و از فقر نجات پیدا کنند. اما در سریال راه طولانی دختر کوچک خانواده است که تا حدودی منطقی است و نمی خواهد مانند خواهر بزرگتر و برادراش با رویا و خیال زندگی کند. او واقعیت ها را پذیرفته و به خاطر همین است که در طول قسمت های مختلف سریال برای آزادی پدراش از زندان تلاش می کند. 

مجموعه تلویزیونی راه طولانی می خواهد این تلنگر را به خانواده ها وجامعه بزند که باید تواقعات خود را در حد معقولانه نگاه دارند و با توجه به دخل و خرج زندگی شان رویا سازی کنند و اگر غیر از این باشد نتیجه همان می شود که پدر خانواده به جای کنار خانواده بودن و نظارت بر سرنوشت فرزندانش باید در زندان باشد و بدون خبر از هیچ جا شاهد فروپاشی خانواده خود باشد . ازطرفی نمی توان همه مشکلات را برگردن یک فرد انداخت بلاخره جامعه هم باید پاسخگوی نیازهای فرزندان خانواده ها مانند بیکاری ، ازدواج و اعتیاد باشد و چون نمی تواند مشکلات روی همدیگر تلنبار می شود . 

اما با تمام این تفاصیل باید گفت که خانواده بهترین جا برای حل مشکلات تک تک اعضای خانواده است و مشکل یک نفر مشکل همه اعضای خانواده است و چیزی انفرادی و تک نفره نیست . نیما درسریال راه طولانی چون به اعضای خانواده خود اطمینان ندارد تنها راه حل مشکلات را فراربه از خارج کشورمی داند و یا دختر بزرگ تر خانواده تنها راه رسیدن به آرزهای خد را دروغ گفتن به مادراش و دوستی های پنهانی خارج از خانه می داند . حال اگر فاصله میان افراد یک خانواده کم باشد در زمان مشکل همه اعضای خانواده با هم فکری هم افراد مشکل را قایل حل می کنند، اما اگر به جای همکاری و یکی بودن در کنار هم در مقابل همدیگر قرارگیرند باعث فروپاشی خانواده خواهندشد و هر کس ساز خود را خواهد و منجر به این خواهد شد که تک تک اعضای خانواده مدام از همدیگر فرار خواهند کرد.


کد خبر: 42959

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdci33a5.t1arw2bcct.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com