مناظره فرح بخش - اسعدیان در هفت؛

فرح بخش: می‌خواستند با لگد در خانه سینما را باز کنند

29 تير 1392 ساعت 11:20

برنامه سینمایی هفت شب گذشته ۲۸ تیرماه به بحث و بررسی اتفاقاتی که هفته گذشته پیرامون خانه سینما افتاده است با حضور همایون اسعدیان و حسین فرح بخش نمایندگانی از هر دو طیف معترض، اختصاص داشت


به گزارش هنرنیوز، گفتگو با پناه برخدا رضایی کارگردان فیلم سینمایی «گهواره‌ای برای مادر» نیز از دیگر بخش‌های برنامه شب گذشته بود.
حل مشکلات بدون یارکشی و غوغا‌سالاری امکان پذیر است
به گزارش هنرنیوز به نقل از روابط عمومی هفت، در ابتدای برنامه محمود گبرلو مجری و سردبیر برنامه با اشاره به چالش‌های جدیدی که این روز‌ها گریبان خانه سینما را گرفته است گفت: متاسفانه این روز‌ها خانه سینما دچار چالش‌های جدید اما ریشه داری شده است که دودش به چشم خود اهالی سینما و مردم می‌رود. هنرمندان ما در کنار هم به صورتی دوستانه به فعالیت مشغول هستند اما با طرح مشکلات صنفی در مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند. باید دید ریشه این مشکلات از کجاست؟
وی ادامه داد: آیا قوانین سینمای ما تا این اندازه سردرگم، ناکارآمد و پیچیده است که سینماگران ما بعد از سه دهه نمی‌دانند قانون چیست؟ یا اینکه سینماگران ما منافع شخصیشان را به منافع صنفی ترجیح می‌دهند؟ نبود تدبیر و مدیریت نیز در اتفاقات این هفته بسیار احساس می‌شد.
گبرلو افزود: سینماگران ما چه خوب است که بیاندیشند‌‌ همان طور که سه دهه توانستند به اعتلای سینما همت گمارند می‌توانند بدون یارکشی و غوغا سالاری با تفاهم مشکلاتشان را حل کنند. رفتار پدرانه کمبود بزرگ سینمای ایران است. این رفتار پدرانه است که باعث می‌شود حفظ کیان خانواده به باور منجر شود.
وی در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به حضور یکی از سینماگران در جشنواره‌ای ضد ایرانی عنوان کرد: در هفته گذشته شنیده‌ایم یکی از سینماگران پیشین ایرانی در جشنواره‌ای صهیونیستی حضور پیدا کرده و صحبتهای ناخوشیندی زده است. فیلمسازی که با پز ارزشی در جامعه ما مطرح شد و همه هستی‌اش را مدیون انقلاب بوده است حالا که به بن بست رسیده اعتبارش را از محافل صهیونیستی گدایی می‌کند.
گبرلو در پایان صحبت‌هایش یادآور شد: این انحطاط تاریخی باید در تاریخ سینمای ایران درج شود. ماهیت افرادی که باور فروشی می‌کنند تا زنده بمانند نیاز به تحلیل ندارد اما برای ثبت در حافظه جمعی باید از این اتفاق سخن گفت.
پناه برخدا رضایی کتارگردان فیلم سینمایی «گهواره‌ای برای مادر» که به تازگی در سینما‌ها اکران شده است اولین مه‌مان برنامه شب گذشته بود.

تدبیری برای اکران آثار اندیشمند شکل بگیرد
رضایی در ابتدای صحبت‌هایش با اشاره به امکان اکران عمومی پیدا نکردن فیلم قبلی‌اش «چراغی در مه» گفت: در حالی فیلم «چراغی در مه» امکان اکران عمومی پیدا نکرد که در جشنواره‌های خارجی توانست جوایز بسیاری را از آن خود کند. متاسفانه این یک معضل است که برخی فیلم‌های ما با وجود درخشیدن در خارج از کشور امکان نمایش عمومی پیدا نمی‌کنند.
وی افزود: باید امکانی فراهم شود تا فیلم‌هایی که اندیشه را تبلیغ می‌کنند نیز بتوانند اکران شوند و کم مخاطب مردمی خود را هم پیدا کنند. این مسئله ریشه در سالیان دراز دارد. سالهاست که به فیلم سازانی که آثار شخصی‌تر می‌سازند میدان داده نمی‌شود و اکثر این فیلم‌ها از جشنواره‌ها و آکادمی‌های خارجی سردر می‌آورند. من برای جشنواره‌ها فیلم نمی‌سازم اما هر کارگردانی نگاه خودش را دارد.
وی درباره فیلم «گهواره‌ای برای مادر» و نوع نگاهش دراین اثر گفت: دراین فیلم من تماشگر عام را هم مد نظر داشتم. اما تبلیغات برای چنین فیلمی با وجودی که از شاخصه‌های مخاطب پسندی مثل بازیگر و قصه نیز برخوردار است اهمیت ویژه‌ای دارد.
وی درباره شاعرانه بودن آثارش توضیح داد: نوع نگاه هر کارگردان به سلیقه شخصی‌اش باز می‌گردد. شاعرانه بودن فیلم‌های من نیز به تجربیاتی که قبل از ورودم به سینما در زمینه عکاسی داشتم مربوط است و تلاش کردم این دید عکاسی را در فضایی که تصویر می‌کنم به کار بگیرم.
وی با اشاره به جوایزی که تا کنون دریافت کرده است یادآور شد: همیشه از گرفتن جایزه و تقدیر خوشحال شده‌ام اما ته دلم از خدا خواسته‌ام به من کمک کند تا فیلم بعدی‌ام را بهتر بسازم. همه تلاشم این است که نگاهی را که دوست دارم دنبال کنم و به مخاطب هم توجه داشته باشم. اما بعید می‌دانم به سینمایی فکر کنم که با سلیقه‌ام ناسازگار باشد.
وی در پایان صحبت‌هایش از نگارش فیلمنامه جدیدش با همکاری حامد محمدی خبر داد که با نگاه تازه‌ای نوشته شده است.
آمار فروش فیلم‌ها، رویدادهای سینمایی هفته، و نقل قول‌های هفته که به پخش صحبتهای حبیب دهقان نسب، جواد شمقدری، فریدون جیرانی، جمال شورجه، محمد مهدی عسگرپور، مسعود اطیابی، گوهر خیر اندیش، هدیه تهرانی، هوشنگ گلمکانی و... اختصاص داشت از دیگر بخش‌های برنامه شب گذشته بود. همچنین در آیتم دیدارهفته دوربین هفت به سراغ حسن رضایی از بازیگران قدیمی سینما رفت و پای خاطراتش از حضور در فیلم‌ها نشست.
نظر سنجی برنامه نیز به طرح این سوال می‌پرداخت که به نظر شما اختلافات اخیر اهالی سینما ناشی از چیست؟ که در پایان برنامه از میان گزینه‌های نبود تعامل و گفتگوف، حفظ منافع شخصی، شفاف نبودن قوانین صنفی و ضعف در تدبیر مدیریتی گزینه چهار بیشترین رای را بدست آورد.
منظره همایون اسعدیان و حسین فرح بخش درباره مسائل اخیر خانه سینما بخش پایانی برنامه شب گذشته بود. قبل از پخش این آیتم گزارشی تصویری از اتفاقات و چالش‌های چند روز اخیر خانه سینما پخش شد.
فرح بخش: خانه سینما به منافع شخصی عده‌ای خاص برای رانت خواری تبدیل شده بود
حسین فرح‌بخش صحبت‌هایش را با یادی از سالگرد عملیات مرصاد و شهدای این واقعه اغاز کرد و گفت: امروز اتفاقاتی در سینما می‌افتد که بی‌ربط به عملیت مرصاد نیست. اوایل سال ۹۱ یادمان نرفته چه کسانی باعث شدند این تشنجات در خانه سینما اتفاق بیفتد و بعد خودشان پناه بردند به یک نهاد نیمه دولتی و پولهای میلیاردی را گرفتند و خوردند و به ریش چهار هزار نفر اهالی سینما خندیدند.
وی افزود: این کار بی‌شباهت به عملیات مرصاد و فتنه منافقین نیست. ما در گذشته نام شعبون بی‌مخ را شنیده اما او را ندیده بودیم اما روز گذشته او را هم جلو خانه سینما دیدیم اما نمی‌دانستیم که آقای برزیده کشتی کج هم کار می‌کند و می‌تواند با لگد در خانه سینما را باز کند.
فرح بخش درباره تاسیس خانه سینما توضیح داد: سال ۶۶ خانه سینما تاسیس شده اما تا سال ۷۲ فعالیتش بالفعل نشده است. چون اگر قرار بود‌‌ همان سال ۶۶ آغاز به کار کند برای مدیریت آن زمان مسئله ساز می‌شد. از سال ۷۶ کم کم خانه سینما به جای مسائل رفاهی به سمت مسائل سیاسی کشیده شد. همچنین بعد از اساسنامه سال ۷۲ هیچ کدام از اساسنامه‌ها قانونی نبوده است. این ۳۰- ۴۰ نفر خانه سینما را به یک رانت برای منافع خودشان تبدیل کرده بودند که شمقدری دید این نهاد غیر قانونی است و آن را منحل اعلام کرد.
اسعدیان در ادامه بحث با اشاره به اینکه خوشحال است که فرح‌بخش نگران چهارهزار نفر سینماگر است گفت: رییس جمهور بعد از دیداری که با هیات مدیره خانه سینما داشتند گفتند که بروید و اساسنامه‌تان را بنویسید و برای تصویب ارائه دهید. این اساسنامه که با حضور هیات هفت نفره نوشته شد باید در مجمع عمومی خانه سینما مطرح و تصویب می‌شد اما این اقدام مدام به تاخیر می‌افتاد که بازهم رییس جمهور طی نامه‌ای دستور رسیدگی به این مسئله را داد.

اسعدیان: انجمن‌های فرهنگی را به جای صنف به ثبت رسانده‌اند
وی افزود: متاسفانه این همه ادعای قانونی شدن صنوف نقشه‌ای بیش نبوده است و معلوم شد این صنوف به عنوان انجمن‌های فرهنگی ثبت شده‌اند. آقایان ۱۹ تیرماه اعلام مجمع فوق العاده کردند و گفتند که ۱۵ صنف ثبت قانونی شده است در صورتی که خودشان هم می‌دانستند تنها ۱۰ صنف به اصطلاح قانونی دارند. اما آقای عظیمی طی مصاحبه‌ای اعلام کرد که بر اساس ماده فلان با ۶ صنف هم می‌شود مجمع عمومی تشکیل داد.
وی افزود: هنوز تکلیف مشخص نیست که این مجمع عمومی تاسیس خانه سینما است یا برای ادامه راه خانه سینما قبلی تشکیل شده است. اصلا اصل قضیه مشکل دارد چون یک اساسنامه دیگر نسبت به اساسنامه‌ای که هیات هفت نفره تصویب کرده درمجمع عمومی مطرح شده است. در ‌‌نهایت مجمع عمومی ۱۹ تیرماه با حضور نمایندگان ۱۰ صنف برگزار شد اما دوصنف چهره پردازان و جلوه‌های ویژه اعلام کردند که ما نماینده‌ای در این مجمع نداشتیم. شما به این می‌گویید هیات مدیره قانونی.
فرح‌بخش درپاسخ به اسعدیان با اشاره به ماده ۵۸۵ قانون تجارت عنوان کرد که این تشکل‌ها به نام صنف به ثبت رسیده‌اند وی ادامه داد: خیلی از افراد به اصطلاح دلسوزی که در برنامه هفت ظاهر شدند برای باطل نشدن سیتی زنی آمریکا و کاندایشان بوده است و دوست داشتند برای رسیدن به اهدافشان شبکه‌های خارجی آن‌ها رانشان دهد.
وی افزود: صنفی که در ارشاد به ثبت رسید قانونی است پس اگر بگوییم نیمه قانونی یعنی نظام و وزارت ارشاد را قبول نداریم. وزارت ارشاد می‌گوید خانه سینما غیرقانونی است پس باید آن را قبول کنیم. بچه‌های ما حرف دل و زبانشان با هم یکی نیست و همین مسئله باعث بروز نفاق شده است. من با اشرافی‌گری دولتی و مدیریتی مبارزه می‌کنم. اصلا انقلاب شد که این اشرافی گری‌ها نباشد.
این تهیه کننده سینما ادامه داد: من مخالف خانه سینما نیستم و بسیار هم مایلم که این خانه باز شود. هیات مدیره قانونی تشکیل شده و انتخابات هم درست بوده است. همه یازده صنفی هم که آمدند نامه داشتند و نمایندگانشان در جلسه حضور داشته است. هرکس بعدا این امر را تکذیب کرده تحت فشار بوده است.
اسعدیان: پلیس بیشتر از فرح‌بخش و دوستانش به ما احترام می‌گذارد
اسعدیان در ادامه با اشاره به اینکه دوستانی که در آن طرف هستند هیچ کدام ادبیاتشان مثل آقای فرح‌بخش نیست و فرح بخش ادبیاتی مخصوص به خودش دارد عنوان کرد: متاسفانه سناریویی که چیده شده به این شکل است که می‌خواستند با معرفی هیات مدیره جدید‌‌ همان خانه سینما قبلی را ادامه دهند و آب هم از آب تکان نخورد. در نتیجه اگر ثبت شرکت‌ها زیاد دقت نمی‌کرد این تصور به ذهن می‌رسید که هیات مدیره تازه‌ای جایگزین هیات مدیره قبلی شده و در نتیجه نیاز به تاسیس خانه سینما جدید نیست. این دوستان قرار بود اگر نهادی را بخواهند راه اندازی کنند با نامی غیر از خانه سینما باشد.
کارگردان «طلا و مس» ادامه داد: هدف بعدی آقایان این بود که ساختمان خانه سینما را هم تحویل هیات مدیره جدید دهند چون پیش خودشان می‌گفتند در دو سال گذشته اهالی خانه سینما که اهل داد و فریاد نبودند و فقط بیانیه می‌داند بنابراین ما سه شنبه می‌رویم و درخانه سینما ساکن می‌شویم و آن‌ها هم فوقش می‌روند شکایت می‌کنند. اما انتظار نداشتند که ۱۰۰ نفر از اعضا خانه سینما بیایند و اعتراض کنند.
وی متذکر شد: این چهره‌ها که صبح پنجشنبه جلو خانه سینما بودند همگی از بزرگان سینمای ایران هستند. این افراد شعبون بی‌مخ نبودند. رفتار پلیس با ما بسیار محترمانه‌تر از رفتار آقای فرح‌بخش و دوستانشان در وزارت ارشاد بود. کلمه قانون حرمت دارد. چرا سیاسی کاری می‌کنید و تهمت می‌زنید.
اسعدیان گفت: برخی صنوف را به عنوان سیاهی لشگر دنبال خود می‌کشند تا در دولت جدید بتوانند به منافع خود برسند. چرا به حرف رییس جمهور که گفتند خانه سینما را باز کنید توجه نمی‌کنید. رییس جمهور که نگفته دوباره خانه سینما را تاسیس کنید. ۶ مرداد مجمع عمومی خانه سینما تشکیل می‌شود و اساسنامه را تصویب و هیات مدیره را معرفی می‌کند.
فرح‌بخش در جواب گفت: مجمع عمومی ۶ مرداد غیر قانونی است چون خانه سینما سابق رسمیت ندارد. جمع این دوستان در ۲۰ سال گذشته حتی یک شبه قانون را هم عوض کرده‌اند و نظارت یک نهاد دولتی بر خانه سینما را حذف کرده‌اند. من نگفتم همه شعبون بی‌مخ هستند و توهینی هم به کسی نکردم. خیلی از این دوستان تاج سرمن هستند و بعد از تجمع هم به من زنگ زدند و گفتند مجبور شدند بیایند. سوال این است که مگر شما ۴۸ ساعت از پلیس فرصت نگرفتید که کسی وارد خانه سینما نشود پس چرا دوباره صبح پنجشنبه تجمع کردید.
وی ادامه داد: در ضمن ما نیازی نداریم تا سیاهی لشگر دور خودمان جمع کنیم. این آقایانی که ۲۰ سال است راس خدمت هستند هیچکدامشان تا به حال یک ریال هم وارد سینما نکرده‌اند. اما فرح‌بخش را سی سال است که همه می‌شناسند و می‌دانند که چه کارهایی برای سینما کرده است و تا به حال هیچ شکایتی هم از او نشده است.
تهیه کننده «رژیم طلایی» گفت: پلمپ را هیچ کس جرات ندارد بشکند. طبق قانون وسائل خانه سینما جزء املاک ارشاد است پس می‌تواند وسائل خودش را پلمپ کند. باید قبول کنیم این چهارهزار نفر حقوقی دارند و کسی نمی‌تواند بیش از این لابی‌گری کند. مردم باید بداند این فیلم‌های بی‌خاصیتی که در طول یک سال اخیر ساخته شده را‌‌ همان اهالی خانه سینما ساخته‌اند و وزارت ارشاد بی‌عرضه هم نتوانسته جلو آن‌ها را بگیرد.
اسعدیان در جواب پاسخ داد: من واقعا از آقای فرح‌بخش سپاسگزارم که امشب در این برنامه شرکت کردند چون من اگرهر چقدر هم حرف می‌زدم نمی‌توانستم ثابت کنم که حق با ماست. ما معتقدیم که پلمپ غیر قانونی است. اگر خانه سینما منحل شده بود وزارت ارشاد می‌توانست آنجا را پلمپ کند. اگر پلمپ قانونی است پس چرا آقای شمقدری می‌گوید پلمپ را باز می‌کند اما کسی وارد خانه سینما نمی‌شود. اگر خانه سینما غیرقانونی است پس چرا به هیات مدیره آن نامه رسمی می‌نویسند.
کارگردان «نیش» ادامه داد: مجمع عمومی بر اساس اساسنامه قبلی تشکیل می‌شود و در آن اساسنامه جدید مطرح و تصویب خواهد شد. شما که نمی‌توانستید مجمع عمومی خود را بر اساس اساسنامه‌ای که هنوز تصویب نشده تشکیل دهید پس انتخابات هیات مدیره‌تان هم اعتبار ندارد.
وی در پاسخ به صحبتهای فرح‌بخش که اصرار داشت اسعدیان معنای رانت خواری را توضیح دهد گفت: رانت خواری یعنی از موقعیتمان استفاده کنیم و هرسال فیلم‌هایمان را درعید اکران کنیم. پس آنقدر حرف رانت خواری نزنید و دیگران را متهم نکنید.
فرح‌بخش: تعطیلی دایم با انحلال هیچ فرقی ندارد
فرح‌بخش نیز پاسخ داد: رانت خواری این است که با یک نهاد دولتی قاطی شوید و از آن‌ها پول بگیرید و اگر به شما پول ندهند برعلیه‌‌ همان دولت بلند شوید. اسعدیان و دوستانش با هرکس که به نفعشان کار نکند مخالف هستند. در پشت لوای فرهنگ این آقایان لمپنیسم قرار دارد. این افراد بروند ببینند اصلا در بدنه سینما محبوبیتی دارند؟ این آقایان توحیدی و دوستانش اصلا عددی نیستند که آنقدر می‌خواهند قانون را به نفع خودشان مصادره کنند.
کارگردان «زندگی خصوصی» افزود: مجمع عمومی از نظر ارشاد قانونی نیست. اگر وزارت ارشاد را قبول داریم باید ببینیم این خانه سینمایی که اسعدیان می‌گوید متعلق به کیست. ثبت شرکت‌ها ارزشی ندارد چون وزارت ارشاد این خانه سینما را قبول ندارد. تعطیلی دایم با انحلال تفاوتی نمی‌کند. تعطیلی دایم یعنی خانه سینما اصلا وجود ندارد پس دوباره اگر قرار است باز شود باید همه مراحل قانونی بازگشایی را سپری کند. اگر می‌خواهند مشکل خانه سینما حل شود باید نگاه اشرافی‌گری سرکوب شود.
اسعدیان در پایان صحبت‌هایش متذکر شد: ما مجمع عمومی خانه سینما را ۶ مرداد برگزار می‌کنیم. راهی جز این وجود ندارد که مجمع با حضور ۲۹ صنف برگزار و اساسنامه بر طبق قانون تصویب شود. بنابراین ۱۵ روز بعد از تصویب اساسنامه، مجمع عمومی خانه سینما برای معرفی هیات مدیره تشکیل می‌شود.
گبرلو در طول این بحث بار‌ها به مهمانان برنامه تذکر داد حرمت افراد را نگه دارند تا به افرادی که در جلسه حضور ندارند توهینی نشود.


کد خبر: 61219

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdci3raq.t1azz2bcct.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com