گفتگوی هنرنیوز با هادی مرزبان کارگردان تئاتر؛
اصالت تئاتر ایران با دیالوگ است
10 تير 1391 ساعت 12:06
هادی مرزبان در گفتگو با هنرنیوز گفت: دیالوگ رکن اول تئاتر است و من با دیالوگ است که با مخاطب ارتباط برقرار می کنم و اساسا اصالت تئاتر ما با دیالوگ است چیزی که به تازگی عده ای آن را رکن آخر در تئاتر می دانند.
هادی مزربان کارگردان تئاتر در گفتگو با هنرنیوز از اجرای نمایش «شب روی سنگفرش خیس» گفت: نمایش «شب روی سنگفرش خیس» نمایشی است که ۱۴ سال پیش در تالار اصلی مجموعه تئاترشهر به روی صحنه رفت اما امروز که قرار است تا کار برای بار دیگر در تماشاخانه ایرانشهر به روی صحنه برود این کار به اندازه ۱۴ سال با کاری که در سال ۷۷ اجرا شد تفاوت دارد چرا که جامعه من ۱۴ سال تغییر کرده، بچه های کشور من ۱۴ سال بزرگ شده اند و من هادی مرزبان هم ۱۴ سال پیرتر شده ام در نتیجه نگاه من نسبت به جامعه عوض شده و نگاهم به اتفاقاتی که در جامعه می افتد به گونه ای دیگر شده است.
وی در خصوص تغییراتی که در متن و اجرا به وجود آمده اظهار داشت: آنچه که مسلم است خط فکری نمایش، خط فکری مرحوم اکبر رادی است و من ناچارا در همان چهارچوب باید حرکت کنم اما به هر حال من به عنوان کارگردان کار مواردی را بر اساس مسائل اجتماعی امروز جامعه ام به کار اضافه کرده ام چرا که همیشه مخاطب امروز برایم اهمیت داشته است به خصوص قشر جوان و از ابتدا هم صحبت کرده ام تا بلیط ها را از اولین روز اجرا تا پایان اجراها برای دانشجویان نیم بها به فروش برسانند، چرا که هدفم همیشه قشر جوان است و اتفاقا فکر می کنم که این کار مخاطب خوبی هم داشته باشیم.
این کارگردان ادامه داد: این نمایش نسبت به اجرای گذشته اش بسیار متفاوت است به گونه ای که می توانم بگویم که نمایش دیگری با طراحی و فکری جدید از طرف من است و علاوه بر خط اصلی داستان، فکری نیز از جانب من به آن اضافه شده است.
کارگردان نمایش« لبخند باشکوه آقای گیل» از حضور بازیگر قدیمی تئاتر در این کار نمایش گفت: تعدادی از بازیگرانی که در این نمایش حضور دارند در نمایش سال ۷۷ هم با من همکاری داشتند اما شاید بتوان با قطعیت گفت که خوشبختانه چیز زیادی از نقش هایشان به خاطر ندارند چرا که آنقدر درگیر مشغله های فکری وگرفتاری هایشان بوده و هستند که تمام بازی ۱۴ سال پیش را از یاد برده اند و من از این اتفاق بسیار خوشحال هستم اما اگر گاهی قسمت هایی از آن را به یاد می آورند و در آن قالب کارشان را اجرا می کنند سعی می کنم تا آنها را از آن قالب خارج کنم.
مرزبان خاطر نشان کرد: در خصوص بازیگران جوان هم سعی کرده ام تا به حس بازیگران اعتماد کنم چرا که به حس بازیگر بسیار معتقدم و در این کار دست بازیگر را بسیار باز می گذارم تا خودشان کارکترهایشان را خلق کنند در صورتی که من در تمام متن هایم طراحی هایم در مورد کارکترها را انجام داده ام اما اگر خود بازیگر به چیزی برسد که حسی را که من می خواهم داشته باشد آن را اجرا خواهیم کرد و همیشه معتقدم کارگردان خوب شبیه به قابله ای می ماند و اتفاقا بازیگر نیز با کمک کارگردان یک موجود را که همان شخصیت نمایش است در خود پرورش می دهد تا زمان اجرا، اینجاست که معتقدم اگر کارگردان کارش را درست انجام داده باشد می تواند قابله خوبی باشد که شب اول اجرا روز تولد آن اثر است و من تا آخرین روز با آن هستم و سعی کردم تا در این کارکارگردان خوبی باشم.
وی افزود: من و اکبر رادی دنیای خوبی با هم داشتیم و من ۱۲ نمایش بزرگ از مرحوم رادی روی صحنه بردم. متأسفانه امروز به سمت این می رویم که برخی از دوستان دیالوگ را رکن آخر در تئاتر حساب می کنند در حالی که به اعتقاد من دیالوگ رکن اول تئاتر است و من با دیالوگ است که با مخاطب ارتباط برقرار می کنم و اساسااصالت تئاتر ما با دیالوگ است، اصل و رکن اصلی تئاتر ما دیالوگ است و ای کاش بتوانیم به وسیله دیالوگ پیام خود، درد خود و حرف خود را به بیننده برسانیم.
کارگردان نمایش «هملت با سالاد فصل» در مورد انتخاب بازیگران جوان نمایش عنوان کرد: در انتخاب بازیگران جوان کار، بسیار حساسیت داشتم و تعدادی از دوستان ارتباطشان با من کم شد به این خاطر که همه خودشان را در بازیگری رتبه یک می دانند و قبول نمی کنند که نمی توانند این نقش را بازی کنند. برایم بسیار مهم است که بازیگر بتواند حسی را که می خواهم بگیرد و برای نقشی که شیوا مکینیان الان بازیگر آن است چند بازیگر سینما هم کاندید بودند اما شیوا مکینیان را برای این نقش انتخاب کردم و از انتخابم پشیمان هم نیستم چرا که من حرکت اولیه را به بازیگر می دهم و مابقی را خود بازیگر باید به آن برسد.
هادی مرزبان خلاقیت در کار بازیگرانش را اینگونه توصیف کرد: خلاقیت برای من بسیار اهمیت دارد و خوشحالم که گروه همه خلاق هستند اما گهگاه تنبلی هم در کار وجود دارد و من معتقدم کارگردان فقط راه را نشان می دهد و بازیگر است که باید آن را پیدا کند و اتفاق جدیدی را کشف می کند و اگر بازیگر ایده جدیدی به من بدهد من هم می توان ایده جدیدتری به او بدهم و اگر این اتفاق نیافتد بازیگر در جای خود باقی می ماند و پیشرفت نخواهد کرد و آن زمان است که نمی توانم این بازیگر را تحمل کنم و دعوایمان خواهد شد.
وی ادامه داد: حرکات فرمی که در این کار داریم به شبیه به کارهای قبلی نیست اما حرکتی در یکی از صحنه ها داریم که قرار است نشان دهنده اتفاقی باشد که در آن صحنه رخ می دهد که اگر از حرکات فرم در این صحنه استفاده نکنیم این صحنه برای مخاطب کمی نامفهوم و گنگ به نظر می رسد و این چیزی بود که مرحوم رادی نیز در اجرای سال ۷۷ نیز به من گفت که این صحنه با حرکات فرم تاثیر گذاری بیشتری دارد.
کارگردان نمایش «خانمچه و مهتابی» در پایان از اجرا در تماشاخانه ایرانشهر گفت: این اجرا اولین تجربه صد در صد حرفه ای ام است که در تماشاخانه ایرانشهر دارم و بعد از ۴۰ سال از همه مسئولانش تشکر می کنم چرا که می دانند که با هنرمند چگونه برخورد کنند.
کد خبر: 42724
آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdci5ya5.t1arr2bcct.html