گزارش هنرنیوز از بزرگداشت آیدین آغداشلو:
آغداشلو: مرمت گران نگهبانان لاله های در معرض باد هستند
8 مرداد 1391 ساعت 13:15
مراسم بزرگداشت آیدین آغداشلو دیروز برگزار شد.
در آغاز این مراسم که در موزه رضا عباسی برگزار شد؛ حیدرآبادی مدیر موزه رضا عباسی با بیان این که باعث افتخار است که بزرگداشت او در منزل اصلی اش برگزار شود، گفت : مسلم است وقتی از آغداشلو سخن به میان می آید؛ جایگاه او در میان مردم حایز اهمیت است.
وی افزود: ما از بُعد نجات بخشی آثار هنری گرد هم آمدیم. شهریور سال گذشته وقتی آغداشلو به موزه آمد با او درباره آثار موزه سخن گفتیم. آغداشلو در واقع امروز در خانه حقیقی خود گرامی داشته می شود. این موزه مدیون زحمت های آیدین آغداشلوست.
مدیر موزه رضا عباسی در ادامه گفت: مجموعه آثار آغداشلو مکمل خوبی برای رضا عباسی بود؛ تصمیم گرفتیم آثار او را ارائه کنیم بسیاری از آثار او برای اولین بار به نمایش در می آید و از جنبه قطعه بندی و تذهیب حایز ارزش اند.
در این مراسم آیدین آغداشلو ضمن بیان این نکته که نمایش آثارم در موزه رضا عباسی دومین نمایشگاه انفرادی من است گفت: اولین نمایشگاه انفرادی من در سال ۱۳۵۲ است. حال من شبیه جوانی است که دومین نمایشگاه خود را برگزار می کند.
وی ادامه داد : موزه رضا عباسی در سال ۱۳۵۶ گشایش یافت. این ساختمان یک مبل فروش بود و شاید در طول ۴ ماه این مکان تغییر کاربری داد و طی ۴۰ روز تبدیل به موزه شد. ۵ کاتالوگ کنار هم چاپ شد که این کار آسانی نبود.
وی افزود: ما چند نفر بودیم که طی این روزها کارها را قاب می کردیم و به دیوار می زدیم. وقتی این جا افتتاح شد موزه کوچکی بود شاید به این علت که انتخاب آثار بر مبنای بهترین بود.
آغداشلو ادامه داد: این مجموعه یک مجموعه طراز اول با بهترین نمونه اشیاء است و در واقع تاریخ فرهنگ و هنری ایران را نشان می دهد.
گرچه مدیران متعدی در پست تصدی این مکان قرار گرفتند. اما این موزه ارزش های خود را حفظ کرد. در مجموعه آثار پس از اسلام این موزه یکی از بهترین نمونه هاست. مجموعه قطعات خطی نگاره ها و ... به شکلی بی نظیر در کنار هم نشستند.
آغداشلو از مینا سادات یاد کرد و گفت نمی توان از این مکان یاد کرد و نام او را نبرد چرا که او عاشق کار خود بود.
پس از انقلاب این موزه مانند موزه های دیگر مدت ها تعطیل بود. از همان آغاز انقلاب مدیریت به تهرانچی واگذار شد. او با این که تخصصی در این زمینه نداشت؛ موزه رضا عباسی را به شکلی که قبلاً بود حفظ کرد.
او در توصیف این نمایشگاه گفت: نمونه هایی که در این جا به نمایش در آمده تمامشان مرمت است. به جز آثاری که خلق کردم بقیه مرمت آثار گذشته است.
از گذشته های دور و در اوان جوانی نسخه های خطی را می خریدم هنگام نهار به خیابان شاه آباد می رفتم و قطعه هایی می خریدم اسدالله شیرازی که متعلق به دوره قاجار بود. این اولین اثری بود که خریدم. به این علت که آثار پر بها را نمی شد خرید قطعاتی را می خریدم که ریخته بود. آنها را مرمت می کردم. رفته رفته هم تذهیب کار شدم ، همه قطعه بند شدم و هم طراح با قلم مو. وقتی قطعه ای را می خریدم آن را جایی می گذاشتم که آن را ببینم و روزم را با آن آغاز کنم. استادی نداشتم . اگر داشتم در سبک قبلی خود محدود می ماندم. اما در یک سبک محدود نشدم رفته رفته علاقه ام بیشتر شد و به تناسب مهارت بیشتری کسب کردم و آن مهارت مرمت قطعات خطی ریخته شده بود. به شاگردانم می گویم به آثار هنری سجده کنید احترام بگذارید و هر جا تغییر لازم بود این کار را بکنید.
آغداشلو در توصیف مرمت کاران گفت: همکارانم را نگهبان لاله های در معرض باد می دانم این نمایشگاه را به مرمت کارانی متعلق می دانم که مهارت دارند اما نام آنها را کسی نمی دانند. من به این علت این جا هستم که توجه را به تمام مرمت گرانی که نام آنها از توجه معقول مانده.
آغداشلو ادامه داد: تجدید آثار گذشتگان نه تنها برایم مفید بود که مقدس بود و اگر نبود هرگز به هنر گذشته وقوف نمی یافتم. در کنار آن از تمام آثاری که مرمت کردم ۳ اثر خلق شده توسط من به نمایش درآمده که خاطرات انهدام نام دارد. این نتیجه شناخت من از هنر سنتی و ملی است.
آغداشلو اضافه کرد: باید بدانیم این گنجینه چگونه شکل گرفته قوام یافته و خصوصیات خود را حفظ کرده است. باید اتصال به گذشته را حفظ کرد خود را خادم فرهنگ این سرزمین می دانم. این جلسه، جلسه رسمیت بخشیدن به کار مرمت گرانی است که جامعه کمتر به آنها توجه می کند.
وی در پایان گفت: این مجموعه که حقیقی و مدیر رضا عباسی نام نیمه دیگر را بر نمایشگاه گذاشتند. این بخش از آثار من که هرگز به نمایش در نیامده بود شاید بخش خصوصی ذهن من بود.
در ادامه این مراسم مهندس جلالی معاون سازمان صنایع دستی و حیدر آبادی مدیر موزه رضا عباسی از او تقدیر کردند.
کد خبر: 44164
آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdci5za5.t1a5q2bcct.html