ارزیابی جمال شورجه از سینمای ایران در سال 94:
نوید جوانگرایی در سینمای ایران / « تلخی و ناامیدی» اپیدمی فیلم های سال 94
26 اسفند 1394 ساعت 9:55
کارگردان فیلم « 33 روز» با اشاره به فیلم های جشنواره فیلم فجر، سال 94 را برای سینمای ایران ، سال جوانگرایی عنوان کرد اما تاکید کرد بیش از 70 درصد نگاه فیلمسازان نگاههای تلخ و ناامیدکننده ای بوده است.
جمال شورجه کارگردان و تهبه کننده پیشکسوت سینمای ایران در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در مورد ارزیابی سینمای ایران در سال 94 افزود: آثار سال 94 در جشنواره فیلم فجر دیده شد و بر این اساس تعداد فیلمسازان جوانی که وارد حوزه سینما شدند و فیلم ساختند بسیار قابل توجه بودند و این یعنی نوید جوانگرایی در سینمای ایران.
وی اضافه کرد: البته این جوانانی که وارد سینما شدند بیشتر سینمای کم هزینه و آپارتمانی را در دستور کار خود قرار داده بودند. این درحالی بود که بیش از 70 درصد نگاه این فیلمسازان، نگاههای تلخ و ناامید کننده بود و این ناامیدی، متاسفانه بر روی مدیریت سینما نیز تاثیرگذار بوده است. هر چند که در شورای پروانه ساخت روی این موضوع خیلی دقت شد اما معمولا در فیلمنامه های ارائه شده ؛ این تلخی ها خیلی آشکار نیست اما به هنگام ساخت و با توجه به اعمال نفوذ ها ، بعدا لحن فیلم ها به سمت تلخی کشیده می شود.
این کارگردان سینمای ایران ادامه داد: متاسفانه حرکت فیلمسازانی که بتوانند در راستای نظام جمهوری اسلامی ایران گام بردارند، حرکت امیدوارکننده ای نبوده است لذا از این لحاظ ، معتقدم سینمای ایران پیشرفت آن چنانی نداشته است. هر چند که برخی از فیلم ها، از ساختارهای خوب و قوی برخوردار بودند مثل فیلم«ابد و یک روز» که به لحاظ ساختاری ، بازی ها، میزانسن و عناصری که بتواند یک کارگردان را تثبیت کند کار قوی ای بود اما پیام و نتیجه گیری آن بسیار تلخ ، سیاه و گزنده بود. این درحالی است که بقیه فیلمسازان اول نیز همین مسیر را در پیش گرفته بودند.
کد خبر: 90253
آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcipra3.t1auw2bcct.html