كيومرث پوراحمد:برخي تهيه‌كنندگان خودشان هم مي‌دانند فيلم‌هاي غيراستاندارد مي‌سازند

15 شهريور 1389 ساعت 11:26


در آستانه‌ي روز ملي سينما، كيومرث پوراحمد معتقد است:سينماي ايران در دو جهت غلط در حال حركت است.
به گزارش هنر نیوز ،اين كارگردان سينما در پاسخ به اينكه سينماي ايران به كجا مي‌رود؟در آستانه‌ي ـ 21 شهريور ماه ـ روز ملي سينما با بيان اين مطلب به ايسنا،توضيح داد: يكي قدرت گرفتن انحصار ابتذال است و انحصار آدمهايي كه فقط به پول سينما فكر مي‌كنند و متاسفانه اين آدمها به راحتي آب خوردن پروانه ساخت و نمايش مي‌گيرند و اكران خوب هم دارند.
اين كارگردان ادامه داد:به نظر مي‌رسد وزارت ارشاد با اين گروه مشكلي ندارد و همچنان بچه‌هاي مستقل هستند كه پشت درهاي بسته مي‌مانند. و از سوي ديگر معدود آدمهايي هستند كه پول سينما زير دهانشان مزه كرده و بيشتر مي‌خواهند كه انحصار را تقويت كنند.
پوراحمد در عين حال مطرح كرد:از سوي ديگر وزارت ارشاد است كه مي‌خواهد سينما را به عقب برگرداند و ممكن است در كوتاه مدت موفق باشد اما عملا نمي‌تواند چنين اتفاقي بيفتد. مثلا چه معني مي‌دهد كه فيلمي در تهران مجوز نمايش داشته باشد اما در شهرستانها وخارج از كشور مجوز نداشته باشد؟! اين از موارد حيرت‌انگيز مديريت سينماست. اين تصور نادرستي است كه مثلا فيلمي مثل «هيچ» به خارج از كشور نرود چون ممكن است تصور خارجي‌ها را نسبت به ايران عوض كند. در حاليكه فقر، ثروت و آدم فقير و غني در همه جاي دنيا هست. همه مي‌دانند همه چيز در همه جوامع وجود دارد. بيكاري، فقر، بيماري، كارتون‌خوابي در ناف آمريكا و اروپا هم هست. به هر حال اين ذهنيت به سينماي ايران ضربه زده و بحث شديد سانسور نيز لطمه ديگري به ما مي‌زند.
پوراحمد خطاب به مسئولان گفت:به آقايان توصيه مي‌كنم، اگر وزارت ارشاد كپي‌برداري فيلم‌هاي خارجي و قديمي را ـ كه حتي خود من هم به نوعي مرتكب شدم ـ را متوقف كند و يك استاندارد براي سينما مشخص كند، سليقه مردم اينگونه پايين نمي‌آيد بنابراين اگر استاندارد براي سينماي ايران مشخص شود، آن بخشي كه سينما دچار مميزي مي‌شود را مي‌توانيم ببخشيم و ناديده بگيريم.
اين كارگردان در پاسخ به اينكه چگونه به سينماي استاندارد مي‌رسيم به ايسنا گفت: بايد كارشناساني از اصناف در هيات‌هاي پروانه ساخت و نمايش حضور داشته باشند، نه اينكه يك عده كه ايرادهاي بني‌اسرائيلي مي‌گيرند.اين روزها برخي تهيه‌كنندگان خودشان هم مي‌دانند فيلمهاي غير استاندارد مي‌سازند، اما چون سريع و ارزان‌تر ساخته مي‌شوند دوباره اين روند را تكرار مي‌كنند.
پوراحمد دوباره با خطاب قرار دادن مديران گفت: به آقايان ومديران مي‌گويم مديريت‌ شما ماندني نيست و نمي‌توانيد تا ابد پشت ميزها بمانيد پس سعي كنيد نام نيك به يادگار بگذاريد. هيچ مديريتي وجود ندارد كه پنجاه سال مديريت كند، اما مهرجويي، بيضايي، كيميايي نزديك پنجاه‌سال است كه فيلم مي‌سازند.
اين كارگردان همچنين در بخش ديگري از اين گفت‌وگو در پاسخ به دلايل فيلم‌نساختنش پس از «اتوبوس شب» اذعان داشت: مي‌خواستم پس از «اتوبوس شب» اين فيلم به يك سه‌گانه تبديل شود. قصد داشتم در فيلم بعدي از شخصيت «عيسي» ـ نوجوان «اتوبوس شب» ـ ‌براساس رمان «شطرنج با ماشين قيامت» حبيب‌ احمدزاده فيلمي بسازم اما فقط به دليل اينكه يك زن در آن داستان وجود دارد كه موقعيتي خاص دارد، با ساخت آن مخالفت شد. من خيلي دلسرد شدم و دنبال كارهاي ديگر رفتم مثلا تهيه‌كنندگي، سريال‌سازي تا حالا.
پوراحمد با تاكيد بر اينكه؛كارم،حرفه‌ام‌، عشقم فيلم‌سازي است ادامه داد: بايد كار كنم و علاقمندم فيلم‌سينمايي بسازم. از سه سال پيش هم بيكار نبودم، « پرانتز باز » ساختم و چهارتا تله فيلم تهيه كردم.



کد خبر: 16246

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdciqraz.t1aq52bcct.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com