در برنامه سینمای ایران مطرح شد:

اسکندری: گریم به درک درونی بازیگر از نقش کمک می کند/ نزدیکتر نقد شد

14 اسفند 1394 ساعت 12:14


به گزارش هنرنیوز و به نقل از روابط عمومی برنامه سینمای ایران، برنامه سینمای ایران پنجشنبه شب 13 اسفندماه میزبان مصطفی احمدی (کارگردان فیلم نزدیکتر)، شاهین شجری کهن (منتقد)، ستاره اسکندری (بازیگر فیلم نزدیکتر)، نازنین فراهانی (بازیگر فیلم نزدیکتر) و عبدالله اسکندری با موضوع گریم در سینمای ایران بود.

وظیفه منتقد نازکردن کارگردان نیست

مصطفی احمدی کارگردان فیلم نزدیکتر گفت: من 23 سال در کسوت دستیار کارگردان کار کردم اما هیچ وقت مناسبات را نشناختم. این طبیعی است که برخی فیلم ها در زمان اکران مخاطب زیادی ندارند و برای رفع این معضل باید تهیه کننده ها و پخش کننده ها با هم به تفاهمی برسند و به همه نوع فیلم ها احترام بگذارند.

وی با اشاره به ساخت فیلم «نزدیکتر» ادامه داد: حضورعوامل حرفه ای در زمان ساخت فیلم خیال من را راحت کرد ضمن اینکه سعی کردیم از بازیگرانی استفاده کنیم که مخاطب آنها را دوست دارد و برای دیدن آنها هزینه کند و به سینما برود.

احمدی با بیان اینکه مطمئن بوده که فیلمش برای مخاطب هدف جذاب خواهد بود گفت: البته منظور از مخاطب هدف باج دادن نیست منظورم مخاطب سینمای ایران است که فیلم را خوب می بیند و جدی آنرا نقد می کند. امیدوارم بتوانم در این فیلم به تماشاگری که فیلم را می بیند شاهد فیلمی متفاوت باشد ضمن اینکه من معتقدم این نوع فیلمنامه نویسی فرمول دارد هرچند که ریسک هم به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه عاشق دستیار کارگردانی است، گفت: وظیفه منتقد نازکردن کارگردان نیست و منتقد به بهتر دیده شدن فیلم کمک می کند.

کارگردان فیلم «نزدیکتر» ادامه داد: کتمان نمی کنم که من شیفته شخصیت های فیلم هایم هستم. انتهای فیلم 2 دقیقه کم شد. امروز کودکان در سینمای ایران بازی‌های حیرت آوری دارند

شاهین شجری کهن (منتقد سینما) گفت: باید عادت سینما رفتن در کشور احیا شود. سوال من از مصطفی احمدی کارگردان فیلم نزدیکتر این است که چطور فیلم هایی ساخته می شود که بیننده ندارند و باید برای آنها مخاطب جذب کنیم. اگر توجه کرده باشید در سه سال گذشته فیلم هایی در جشنواره فیلم فجرداشتیم که به آنها فیلم خوب می گوییم اما شاهکار نیستند و در عین حال که ساخته شده پیامدی دارد که بخشی از این پیامدها مثبت است .

وی ادامه داد: اگر 20 سال پیش در جشنواره فیلم هایی می دیدیم که مشکل ساختاری داشت الان در سینمای ایران جنس فیلم ها خیلی تغییر کرده و به نوعی استاندارد فیلم در سینمای ایران بالا رفته است.

شجری کهن یادآور شد: فیلم «نزدیکتر» از نظر ساختار و بازیگری خوب است و باید به دنبال جذابیت های دیگر آن بگردیم. در دوره ای اینکه عناصر یک فیلم و مولفه های آن در سطح خوبی باشند، مهم بود اما امروز در جشنواره فیلم فجر بازی هایی از کودکان می بنیم که حیرت آور است.

وی ادامه داد: فیلم «نزدیکتر» بیشترین زمانش در خانه می گذرد و به بازیگرانش متکی است به همین دلیل هم کارگردانی اهمیت مضاعف پیدا می کند. در این فیلم به نظر می رسد در بسیاری جاها تمهیداتی اندیشیدید تا فیلم را از ایستایی خارج کنید.

شجری کهن با بیان اینکه مصطفی احمدی را فیلم اولی نمی داند، گفت: فیلم اولی مجوز دارد تا در روایت و قصه پردازی اشتباهاتی داشته باشد اما ما در مورد فیلم شما چنین چیزی نمی بینیم. در لین فیلم اگراثرگذاری مخاطب را به شکل لایه خویشتن داری و رنگین کمانی به صرف زیبابودن نشود می شد این وسواس را نداشته باشید اما در مجموع فیلم مرتبی است و مخاطب راضی از سالن سینما بیرون می آید.

وی ادامه داد: به نظرم سینمای ایران نیاز به فیلم هایی دارد که همراه با موج باشد ، فیلم هایی که صفر و صد باشد و من از فیلم های صفر نسبت به فیلم شما که 50 است بیشتر استقبال می کنم. همه ما آدم های صفر و صدی هستیم.

در ادامه برنامه ستاره اسکندری درباره نقش خود در فیلم «نزدیکتر» گفت: قصه پسری است که به خانواده برمی گردد و اینکه خانواده چقدر او را به خاطر خطاهای گذشته می بخشند یا نه؟ در این فیلم با افرادی در خانواده مواجه می شویم که هرکدام مشکلات خود را دارند.

وی ادامه داد: وقتی فیلمنامه را خواندم موضوعش را دوست داشتم و در اولین جلسه ای که با مصطفی احمدی صحبت کردم و متوجه شدم 20 سال دستیار کارگردان بوده و برای کارگردانی صبر کرده و تجربه کسب کرده از کارگردانان بزرگ نکته ای بود که نظر من را برای همکاری با او بسیار جلب کرد.

اسکندری گفت: در این جنس آدم ها پختگی بیشتری می توان دید و در اولین جلسه دورخوانی حس کردم که چقدر اتفاق خوبی افتاده است. در بخش قبلی برنامه اشاره به فیلمسازی صفر و صد شد. من معتقدم در جای 50 درصد می توان به پختگی کامل رسید زیرا همه ما آدم های صفر و صدی هستیم. برای فیلم «نزدیکتر»40 شب ایستادم و دیدم این کارگردان تا چه اندازه تعادل که در جمعه ما کم است را حفظ می کند.

وی با بیان اینکه بیشتر فیلم های جشنواره فجر را دیده است ، گفت: از اینکه یک اتفاقات خوبی در سینما افتاده خوشحالم اما هنوز برای خودم تعریفی ندارم اینکه چرا تولیدات مختلف در یک کفه سنجیده می شود اما با این حال به نظرم اتفاق خوشایندی است.

اسکندری ادامه داد: احمدی در بین گروه تعادل بسیار خوبی بوجود آورده بود و همین موضوع به آرامش بازیگر بسیار کمک می کند.

به کار مصطفی احمدی مطمئن بودم

در ادامه نازنین فراهانی از دیگر بازیگران فیلم «نزدیکتر» نیز گفت: کار با مصطفی احمدی خیلی خوب بود از زمانی که او دستیار کارگردان بود او را می شناسم و همیشه از او سوال می کردم که چرا فیلم نمی سازی؟ و وقتی با من تماس گرفتن که با او برای فیلم «نزدیکتر» همکاری کنم به دلیل اینکه به کارش مطمئن بودم، پذیرفتم.

در ادامه برنامه عبدالله اسکندری درباره چهره پردازی گفت: در کودکی نقاشی می کردم و آنرا دوست داشتم . در دبیرستان سالی دوبار تئاتر اجرا می کردیم و معلم ادبیاتی داشتیم که علامند بود انشارا تبدیل به تئاتر کنیم و چون به نقاشی علاقمند بودم گریم هم می کردم و از همان زمان اینکار را ادامه دادم.

وی ادامه داد: وقتی فیلمنامه نوشته می شود شخصیت ها برای خود در جامعه مشابهی دارند و وقتی کارگردان درباره هر شخصیتی توضیح می دهد من به دنبال شناسنامه آنها در جامعه می روم.

اسکندری گفت: قرار است بازیگری یک شخصیت دیگری را بازی کند که با خودش متفاوت است. اینها همه بر روی چهره تاثیرگذار است در این زمان سعی می کنم بازیگر را به این مختصات نزدیک کنم.

وی ادامه داد: در قدیم زماینکه آرام آرام گریم را شروع می کردم زیر دستم بازیگرها می خوابیدند اما امروز دائم موبایلشان را چک می کنند درحالیکه فرصت را از دست می دهند من معتقدم زمانیکه بازیگر را گریم می کنم فرصت خوبی است که بازیگرهم درون خودش را گریم کند .

این گریمور با سابقه ایران خاطرنشان کرد: عزت اله انتظامی از جمله بازیگرانی بود که وقتی او را گریم می کردم خودش هم سریع در قالب نقش فرو می رفت یعنی درونش هم بلافاصله تغییر می کرد.

اسکندی درباره تاثیر دیجیتال بر گریم نیزگفت: تاثیرگذاری زیادی داشته است. به نظرم باید متصدیانی که می بینند، فکر کنند که باید بسیاری از موارد را تغییر دهیم باید توجه داشت که دیجیتال دیگر نورش، نور 35 نیست. یعنی نور 35 را می دهند و با دوربین دیجیتال می گیرند.

وی ادامه داد: متاسفانه تا به امروز در مورد گریم هیچ وقت فردی به ایران نیامده تا آخرین تکنولوژی و متدها را به ما منتقل کند. امروز آنقدر زمان سرعتش زیاد شده است و ما باید تجربه کنیم تا از دنیا عقب نیافتیم. می توانیم گریموری باتجربه را به ایران بیاوریم و به گریمورهای ایرانی توضیح دهد و وزارت ارشاد هم هزینه آنرا پرداخت کند.

اسکندری گفت: هیچ وقت وسائل مورد نیاز برای گریم را از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد برای ما نیاورده اند و اغلب بچه های ما از وسائل آرایش برای گریم استفاده می کنند زیرا تهیه وسائل مورد نیاز مشکل است.

وی ادامه داد: سال گذشته پیشنهاد دادم گریمورهایی از خارج از کشور برای آموزش علاقمندان به این رشته بیاوریم که این ایده مورد استقبال قرار گرفت و امیدواریم چنین اتفاقی بیافتد.

اسکندری درباره گریم سه بعدی گفت: سه بعدی یعنی یک بعد اضافه می کنیم .ترکیباتی است که به صورت پروتز می توانند روی صورت اضافه کنند. مانند محمدرضا شریفی نیا در مختارنامه که می خواستیم شخصیتش در فیلم را از شخصیت اصلی اش دور کنیم که بسیاری هم او را نشناختند.

وی در پاسخ به این سوال که به تازگی وارد تهیه کنندگی به معنای حمایت از جوان ها شده است، پاسخ داد: من در گذشته هم اینکار را انجام داده بودم در «زرد قناری» و «ماموریت» که نقش تهیه کننده را بازی می کردم. من همیشه معتقد بودم که مغز متفکر یک فیلم تهیه کننده است و کارگردان شاه است.

اسکندی ادامه داد: من معتقد هستم که تئاترهم باید تهیه کننده داشته باشد و نباید پول را تنها به دست کارگردان داد زیرا تهیه کننده برای کیفیت کار از خیلی موراد برای بهتر شدن اثر می گذرد. وارد این مقوله شدم تا شاید بتوانم کمک کنم زیرا شاهد هستیم که امروز هر فردی که سرمایه گذار است تهیه کننده می شود درحالیکه تهیه کننده خوب باید با همه دردهای جامعه آشنا باشد.


کد خبر: 89796

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdciqyav.t1a332bcct.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com