علیرضا اسحاقی در گفتگو با هنرنیوز:

روابط‌ پشت پرده برخی را کارگردان کرده است

15 اسفند 1391 ساعت 12:23

یک بازیگر و کارگردان فیلمهای تلویزیونی معتقد است ورود به عرصه کارگردانی سینما از مسیرهای غیرضوابط سبب آسیب رساندن به آثار سینمایی می شود.


علیرضا اسحاقی بازیگر و کارگردان آثار تلویزیونی در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز گفت: من نمی‌دانم چرا برخی از فیلمسازان آثار تلویزیونی با وجودی که هنوز به مرز پختگی و تجربه نرسیدند اصرار دارند که حتما وارد عرصه فیلمسازی سینما شوند در حالی که تولید فیلم‌های سینمایی که این دوستان تولید می‌کنند بی‌شک فقط وقت تلف کردن و سوزاندن بودجه خواهد بود.

وی با اشاره به بسیاری از آثار سینمایی که هم اکنون بر روی اکران است و هم در جشنواره فیلم فجرحضور داشتند افزود: معمولا باید آثار سینمایی از فاکتورهای خاصی برخوردار باشند تا هم بتوانند مخاطب را راضی نگه دارند و هم اینکه منتقدین نگاه مثبتی به آن داشته باشند امری که متاسفانه کمتر در آثار سینمایی این روز‌ها دیده می‌شود.

کارگردان تله فیلم «پدر کاغذی» ادامه داد: بعضی از فیلمسازان تلویزیونی به راحتی وارد فضای سینما می‌شوند و مبادرت به تولید فیلم‌های سینمایی می‌کنند که حتی آثارشان فاقد ارزش‌های تلویزیونی است اما نمی‌دانم چه اصراری است که آن‌ها حتما باید در سینما فعال باشند؟

به گفته این کارگردان تلویزیونی، ورود به شیوه‌های غیر استاندارد و همراه با روابط‌ پشت پرده، موجب شده که هر فیلمسازی خودش را کارگردان سینما قلمداد کند و با تفاخر نه تنها از این عرصه سوء استفاده کند بلکه سبب شود تا فرصت کاری از دیگر فیلمسازان با تجربه نیز گرفته شود.

اسحاقی با اشاره به فیلمسازان با تجربه که سال‌های سال موی خود را در عرصه سینما سپید کردند یادآور شد: معتقدم باید فرصت و بودجه در اختیار فیلمسازان با تجربه گذاشته شود تا آن‌ها هم بتوانند با خلق آثارسینمایی سبب آشتی مخاطب با سینما شوند.

این کار‌شناس مسائل سینمایی اظهار داشت: اشکالی که همیشه بویژه در فاز فرهنگی در کشور ما حکمفرما است روابط به جای ضوابط است و این رنجی است که نمی‌دانم تا چه زمانی باید شاهد باشیم.

کارگردان تله فیلم «لبخند سبز» گفت: تا زمانی که فیلمسازان عرصه تلویزیونی به آن پختگی لازم برای ورود به عرصه سینما نرسیدند، ورود به حوزه کارگردانی سینما فقط سبب فراری دادن مخاطبین سینما و تلف کردن هزینه‌های هنگفت است امری که مسئولین سینمایی باید برای آن چاره اندیشی کنند.

به گفته وی، برخی ازفیلم‌های بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر امسال نیز فاقد فاکتورهای لازم سینمایی بودند اما با این وجود همچنان در این جشن بزرگ سینمای ایران حضور داشتند.

این بازیگر فیلم‌های دفاع مقدس با بیان اینکه من برای سینما، قداست خاصی قائل هستم اضافه کرد: همین قداست موجب شده که من با وجودی که سال‌ها مبادرت به ساخت فیلم‌های تلویزیونی می‌کنم و حتی بسیاری از دوستان سینمایی از من می‌خواهند وارد کارگردانی سینما شوم اما هنوز خودم را دارای پختگی لازم برای کار سینمایی نمی‌دانم موضوعی که شاید خیلی از دیگر دوستان، رعایت نمی‌کنند و نتیجه آن ساخت فیلم‌های سینمایی خواهد شد که فقط به درد آرشیو خواهد خورد.

اسحاقی ادامه داد: بسیاری ازمنتقدین سینمایی معتقدند با وجودی که بسیاری ازفیلم‌های سینمایی حتی پایین‌تر از استانداردهای تلویزیونی ساخته می‌شوند اما فیلمسازان آنان با تبحر و تفاخر معتقدند فیلمساز سینمایی هستند و خود را از تذکرهای منتقدین نیز مبرا می‌دانند در حالی که کاملا بی‌تجربه گی در اثرشان موج می‌زند.


وی با اشاره به فیلم سینمایی «تنهای تنها تن‌ها» گفت: با توجه به اینکه فیلمساز این اثر سینمایی نا‌آشنا است اما فیلم از پختگی لازم برای سینما برخوردار است و مشخص است که فیلمساز این اثر به مرز پختگی رسیده که توانسته فیلمی بسازد که بسیاری از سینماگران آن را بپسندند و معمول است که فیلمساز این اثر یک استعداد است که باید مورد حمایت قرار بگیرد.

اسحاقی یاد آور شد: ممکن است یک فیلمساز حتی در طول سال‌های زندگی هنری‌اش، بیشتر از یک فیلم سینمایی کارگردانی نکند اما اگر آن اثر واقعا یک کار سینمایی باشد چه بسا می‌تواند جای سال‌ها غیبت او را در عرصه سینما پرکند وگرنه اثری که وقت مردم و بودجه را تلف کند به تعداد انبوه ساخته می‌شود.


کد خبر: 55522

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcirwaw.t1awr2bcct.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com